Španjolskoj s ljubavlju
Crveni ciklus Zagrebačke filharmonije: Eviva España!, dir. Jesús López Cobos, KD Vatroslav Lisinski, Zagreb, 11. svibnja 2011.
-
Suradnja Zagrebačke filharmonije s uglednim španjolskim dirigentom međunarodne karijere Jesúsom Lópezom Cobosom rezultirala je izvrsnim koncertom pod naslovom Eviva España! Birana glazba nadahnuta španjolskim melodijama i ritmovima iz pera Nikolaja Rimski-Korsakova (Španjolski capriccio, op.34), Maurica Ravela (Španjolska rapsodija i Bolero) te Manuela de Falle (Trorogi šešir) pod znalačkim je vodstvom iskusnog maestra privrženog dobro mu znanim i omiljenim zavičajnim notama, zatitrala posebnim vibracijama. Zarazila je i naše glazbenike, koji su s punim povjerenjem i predanošću muzicirali u svojem najboljem izdanju na čelu s odličnim mladim koncertnim majstorom Martinom Draušnikom. I ostali vođe pojedinih orkestralnih dionica bili su na visokoj razini, a orkestar je u cjelini zvučao sonorno, kompaktno i poletno.
Jesús López Cobos prvo je diplomirao filozofiju na Madridskom sveučilištu, a glazbenu karijeru je počeo kao dirigent sveučilišnog zbora, da bi potom studirao i dirigiranje kod Franca Ferrare u Italiji i Hansa Swarowskog u Beču. Godine 1969. osvojio je prvu nagradu na natjecanju dirigenata u Besanconu te debitirao u Teatru La Fenice u Veneciji. Američki operni debi imao je 1972. u San Franciscu. Bilo u Europi, Americi ili na Dalekom istoku López Cobos ostavljao je duboke tragove snimio bogatu diskografiju i dobivao priznanja.
Tako je među brojnim nagradama primio Zlatni križ Prvoga reda Savezne Republike Njemačke za doprinose njemačkoj kulturi, a Francuska vlada proglasila ga je Vitezom Reda umjetnosti i književnosti. Prvi je dobitnik nagrade Asturijskog princa koju mu je dodijelila Španjolska vlada u Kraljevskoj rezidenciji, kao i Medalje lijepih umjetnosti. Nositelj je počasnog doktorata Sveučilišta u Cincinnatiju. Upravo je zaključio sedmogodišnje djelovanje na mjestu umjetničkog direktora Kraljevskog teatra u Madridu. Nadamo se da njegovo prvo gostovanje u Zagrebu, ne će biti i posljednje, jer ovacije kojima je ispraćen zovu ponovni susret.
Temperamentna, zanosna i elegantna izvedba Španjolskog capriccia Nikolaja Rimski-Korsakova, tog sjajno instrumentiranog remek-djela simfonijske glazbe, bila je izvrstan početak uzbudljive večeri, u kojoj je slijedila Španjolska rapsodija Maurica Ravela s impresivnim početnim pijanissimom Noćnog preludija i gradacijama koje su se u uzbibanim valovima javljale u poznatim španjolskim plesovima Malaguena, Habanera i Feria. Čuli smo i obje suite iz baleta Trorogi šešir Manuela de Falle, nastalog u suradnji sa znamenitim ruskim baletnim impresariom Sergejem Djagiljevim.
Burne ovacije razdragane publike izmamile su popularni Ravelov Bolero, koji sa Španjolskom povezuje tek činjenica da je početna ideja za novi balet na molbu Ide Rubinstein bila orkestracija Albenizove klavirske suite Iberia. Maestro López Cobos uspio je u tom naizgled monotonom ponavljanju jedne jedinstvene ali virtuozno orkestrirane i ritmički iscizelirane teme postići impresivnu crescendo gradaciju od najtišeg pianissima do vrhunca opojne ekstaze. Pritom je pojavljivanje teme u raznim instrumentima imalo često i jazzistički šarm, što je osebujnoj i uzbudljivoj interpretaciji dalo posebnu životnost. Valja spomenuti i veliku ulogu solista na tamburu militare, koji daje konstantni ritam skladbi. Do umirovljenja je ta uloga redovito pripadala uglednom članu Zagrebačke filharmonije Vojislavu Čičiću, a sada ga je uspješno naslijedio mladi vođa dionice udaraljkaša Tomislav Kovačić. Izvrsna i svježa interpretacija tog popularnog remek-djela izazvala je burno odobravanje na kraju još jednog vatrenog koncerta Zagrebačke filharmonije.
© Višnja Požgaj, KLASIKA.hr, 13. svibnja 2012.
Piše:
Požgaj