Dva Bachova anđela
CD klasika: 100% Bach – Johann Sebastian Bach, Skladbe za orgulje, Pavao Mašić i Ante Knešaurek, orgulje, Croatia Records, 2013.
-
Kolega po glazbeno-kritičarskom peru Branimir Pofuk nazvao je u tekstu Zagrebu su darovali sve što je Bach komponirao za orgulje objavljenom u Večernjem listu 17. prosinca 2011. Godine, zagrebačke orguljaše Pavla Mašića i Antu Knešaureka „Bachovim anđelima“. Doista, na vjernim anđeoskim krilima i s jednako muzikalnim rukama kao i nogama, izveli su Mašić i Knešaurek na orguljama Bazilike Srca Isusova u Zagrebu od 2010. do 2012. godine u okviru sedamnaest koncerata s ukupno 210 skladbi integralni orguljski opus Johanna Sebastiana Bacha i podarili Zagrebu sjajne doživljaje orguljanja posvećenog jedinstvenom, opsežnom opusu nedvojbeno jednog od najgenijalnijih orguljaša i skladatelja svih vremena. Publika je hrlila na te odlične koncerte u Baziliku, a Zagreb se glazbenicima za tako ambiciozan i vrhunski ostvaren pothvat i institucionalno odužio Nagradom grada Zagreba, koju im je gradonačelnik Milan Bandić uručio 31 svibnja 2013. godine u povodu Dana Grada Zagreba i blagdana njegove zaštitnice Majke Božje od Kamenitih vrata.
Ako je možda bilo preuzetno očekivati da će Mašić i Knešaurek, dvojica sveobuhvatnih glazbenika – Pavao Mašić, vrsni čembalist i orguljaš, glavni orguljaš župne crkve sv. Marka u Zagrebu i Ante Knešaurek, skladatelj, orguljaš i teško nadmašivi improvizator na orguljama, glavni orguljaš u Bazilici Srca Isusova u Zagrebu, obojica profesori na zagrebačkoj Muzičkoj akademiji – snimiti izvedeni integralni Bachov opus za orgulje, objavljivanjem CD-a 100% Bach – Johann Sebastian Bach – Skladbe za orgulje ovjekovečen je barem uži izbor tog nadasve bogatog repertoara. Nosač zvuka objavila je izdavačka kuća Croatia Records 2013. godine, izvršni producent izdanja je Pavao Mašić, glazbeni producent Ante Knešaurek, snimanje, editiranje i mastering obavili su Božidar Pandurić i Alan Šnajder, asistent je bio Hrvoje Trinki, tekst knjižice napisala je Jelena Knešaurek Carić, prevela Karolina Rugle, fotografije su Mirka Cvjetka i Stručne službe skupštine Grada Zagreba, grafički dizajn je izradio Karlo Kazinoti, urednica izdanja je Nikolina Mazalin, a za izdavača potpisuje Želimir Babogredac.
Već omotnica u ukusno smeđe-bijelim bojama s fotografijama motiva orgulja jasno govori da je riječ o nosaču zvuka s repertoarom za orgulje, ali nije riječ o orguljama Bazilike Srca Isusova, nego su Pavao Mašić i Ante Knešaurek svoj izbor snimili 25. i 26. lipnja 2013. godine u župnoj crkvi sv. Marka na zagrebačkom Gornjem gradu. Time su naime po prvi put javnosti snimkom predstavljene nove orgulje čija je kolaudacija i svečana inauguracija održana 8. svibnja 2011. godine. Naime, u župnoj crkvi sv. Marka, uz koju se veže prvi pisani spomen orgulja i orguljaša u čitavoj Hrvatskoj i koja ima dokumentiranu i bogatu glazbenu tradiciju još od davne 1359. godine, ugrađene su nove orgulje sagrađene u majstorskoj radionici Wolfganga Eisenbartha, a zahvaljujući nastojanjima župnika Franje Prsteca. Tako je svečanu misu i blagoslov novih orgulja predvodio kardinal Josip Bozanić, a kolaudacijski koncert održali su istaknuti hrvatski orguljaši Ante Knešaurek, Alen Kopunović-Legetin i Pavao Mašić, već rečeni glavni orguljaš Crkve sv. Marka. Dakle, izbor od osam Bachovih djela ne predstavlja samo posebne bisere odabrane iz integralna opusa, nego je pred nama i nosač zvuka koji na osobito vjeran i zvučno nadasve dojmljiv način otkriva ljepote i velike mogućnosti novih orgulja. Za orguljaše je zacijelo važno da se u popratnoj knjižici nalazi i dispozicija orgulja na kojima su djela snimljena, kao i izbor registara u svakoj od snimljenih skladbi.
Iz uvodnog teksta Pavla Mašića saznajemo da izbor Bachovih skladbi nije slučajan, nego da su ovim nosačem zvuka željeli predstaviti tek jedan kraći isječak iz ciklusa svojih integralnih izvedbi i to tako da su izbjegli one najpoznatije i najslušanije. Za stupove odabranoga slijeda uzeli su tri preludija i fuge con Organo pleno i to Preludije i fuge u G-duru, BWV 541, u a-molu, BWV 543 i u e-molu, BWV 548, dakle skladbe u kojima kraljica instrumenata postiže orkestralnu zvukovnost. Preostale skladbe, korali Schmücke dich, o liebe Seele, BWV 654, Herr Jesu Christ, dich zu uns wend, BWV 655 i Erbarm' dich mein, o Herre Gott, BWV 721, kao i fuge u g-molu, BWV 578 i u G-duru (Gigue), BWV 577 odlikuju se delikatnijim, ponešto komornijim zvukom i u njima posebno do izražaja dolaze profinjene, vrlo promišljeno birane registracije, ali i interpretacijski vrlo zahtjevna virtuoznost. .
Dvojica tehnički superiornih orguljaša, od kojih svaki izvodi po šest brojeva, integralnim su se izvedbama Bachova opusa doista dubinski uputila u sve potankosti stiskog izvođenja, što ovom nosaču zvuka nedvojbeno osigurava pouzdanost naslova na najbolji mogući način. Doista, pred nama je 100% Bach, do minucioznih detalja vjerno izvedena glazba, u registracijama zacijelo 100% vjerodostojna i u izvođenju 100% pouzdana. Croatia Records na tržište stavlja dakle CD koji bi trebalo i međunarodno reklamirati, ponuditi ga svijetu kao izuzetno vrijedan hrvatski proizvod koji zavrijeđuje pozornost i dokazuje sjajnu orguljsku tradiciju čiji su nositelji upravo vrsni i ugledni hrvatski orguljaši Pavao Mašić i Ante Knešaurek. Ili, da parafrazirom naslov jednog od korala – resi se, o orguljaška dušo!
© Zdenka Weber, KLASIKA.hr, 7. veljače 2014.
Piše:

Weber