Lovački trofeji

Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu: Bedřich Smetana, Prodana nevjesta, dir. Nikša Bareza, red. Ozren Prohić

  • Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu: Bedřich Smetana, Prodana nevjesta, dir. Nikša Bareza, red. Ozren Prohić

    Popularna komična opera Prodana nevjesta Bedřicha Smetane doživjela je nakon dvadeset godina novu premijeru u Zagrebu pod ravnanjem Nikše Bareze i u režiji Ozrena Prohića. Četiristo trinaesta izvedba tog remek-djela češke nacionalne opere u zagrebačkom HNK-u govori dovoljno o vrijednosti i dugoj tradiciji izvođenja tog djela koja se njegovala kod nas u proteklih 140 godina, počevši od prve izvedbe 1873, samo tri godine nakon praizvedbe konačne inačice djela u Pragu. Libreto Karela Sabine pjevan je i ovaj put u hrvatskom prijevodu Milutina Cihlara Nehajeva, iako je, čini se, došlo vrijeme za novi prijevod, kao što je to učinjano s režijom, koja se pomaknula za stotinjak godina unaprijed i umjesto romantičarskog ruralnog ambijenta prikazala modernije selo, odnosno provinciju 20. stoljeća u Češkoj.
    Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu: Bedřich Smetana, Prodana nevjesta, dir. Nikša Bareza, red. Ozren Prohić
    U želji da prikaže baš sve što se može vidjeti i doživjeti u jednom takvom ambijentu Ozren Prohić pretjerao je u gomilanju prizora na sceni, raznih rekvizita i galerije likova, od mišićavih sportaša, golišavih misica, šepavih otkačenih bakica u crnini, čak dva preparirana medvjeda i ostalih lovačkih trofeja, do automobila, džuboksa, flipera, radija, laptopa i slično. I dakako – obilja piva! Klasičnoj koreografiji čeških nacionalnih plesova poput furijanta i polke nije bilo ni traga. Uz tu veselu i opojnu glazbu vidjeli smo, međutim, homoerotizirane plesače, sado-mazo cirkusanticu, a ne plesačicu Esmeraldu (atraktivna Marija Kuhar Šoša) i ostale vrlo dobre cirkusante, ali i aluziju na aktualnog bradatog pobjedni(ka)cu Eurosonga. Unatoč toj prenatrpanosti predstavi se ne može poreći životnost i šarolikost zahvaljujući i adekvatnoj sceni Dinke Jeričević, svjetlu Zorana Mihanovića i kostimima Irene Sušac (kombinacije narodnih nošnji i gradske odjeće).

    Glazbena interpretacija briljantne Smetanine partiture bila je u rukama iskusnog maestra Nikše Bareze. Već se od prvih taktova virtuozne i poletne uvertire osjetio pravi brio u furioznom tempu koji nije bilo lako pratiti, ali bi se zbog efekta valjalo potruditi. Orkestar je u nastavku bio više negoli korektan, iako mjestimice u raskoraku s pjevačima. Zbor je također zadovoljio (Ivan Josip Skender) unatoč zahtjevnim koreografskim vratolomijama (Blaženka Kovač Carić, Maja Marjančić). Glavne uloge na premijeri bile su povjerene iskusnim pretežno domaćim pjevačima, koji su ih tehnički dobro iznijeli, ali ipak s nekim nedostacima.
    Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu: Bedřich Smetana, Prodana nevjesta, dir. Nikša Bareza, red. Ozren Prohić
    Sopranistica Valentina Fijačko i tenor Stjepan Franetović bili su interpreti mladog zaljubljenog para Marice i Janka, koji tobože prodaje svoju dragu da bi nadmudrio provodadžiju Kecala, koji je pak hoće udati za bogata, ali naivna mucavca Vašeka. Njima je nedostajalo više senzibiliteta i liričnosti, a smetalo je forsiranje visokih forte tonova, djelomice i zbog isforsirane režije. Vašeka je tumačio tenor Ladislav Vrgoč u nezahvalnoj poziciji sjećanja na legendarnog Franju Paulika, nezaboravnog tumača te osebujne uloge. Vrgoč se tu dobro osjećao i mogao bi se s vremenom razviti u vrlo dobrog Vašeka. Najistaknutiji i najmarkantniji lik u ovoj operi je stari provodadžija Kecal, koji u tumačenju jedinog gosta, slovenskog basa Saše Čana, nažalost nije zadovoljio. Njegova nečujnost, slaba dikcija i neuvjerljivost ostavili su blijed dojam. Ansambl scene bile su, međutim, vrlo dobre zahvaljujući i sudjelovanju roditelja mladog para Ivanke Boljkovac i Vitomira Marofa, te Siniše Štorka i Cecilije Car.

    Veći dio publike odlično se zabavljao, pa se ipak može prognozirati uspješan život nove Prodane nevjeste na sceni zagrebačkog HNK-a uključujući i druge protagoniste koji su najavljeni u alternaciji.

    © Višnja Požgaj, KLASIKA.hr, 27. svibnja 2014.

    Bedřich Smetana
    Prodana nevjesta
    dirigent je Nikša Bareza
    redatelj Ozren Prohić
    premijera 23. svibnja 2014.
    scenografkinja Dinka Jeričević, kostimografkinja Irena Sušac, oblikovatelj svjetla Zoran Mihanović, zborovođa Ivan Josip Skender, koreografkinje Blaženka Kovač Carić, Maja Marjančić
    izvode: Siniša Hapač / Vitomir Marof (Krušina, seljak), Ivanka Boljkovac / Željka Martić (Ljudmila, njegova žena), Valentina Fijačko / Tamara Franetović Felbinger (Marica, njihova kći), Robert Palić / Siniša Štork (Miha, bogati seljak), Cecilija Car / Diana Hilje / Branka Sekulić Ćopo (Kata, njegova žena), Mario Bokun / Ladislav Vrgoč (Vašek, njihov sin). Stjepan Franetović / Nikša Radovanović (Janko, Mihin sin iz prvog braka), Saša Čano / Ivica Trubić, (Kecal, seoski provodadžija), Mario Bokun / Marko Cvetko (Ravnatelj cirkusa), Mia Domaćina / Marija Kuhar Šoša (Esmeralda), Ante Batinić / Antonio Brajković (Indijanac)
    Sudjeluju Orkestar i Zbor Opere Hrvatskoga narodnog kazališta u Zagrebu.

Piše:

Višnja
Požgaj

kritike

najavljujemo...