Uz zvuk kastanjeta

Dan dvorane: Bolero. Španjolska noć, Simfonijski orkestar Hrvatske radiotelevizije, dir. Ivan Repušić, solisti: Tena Lucero, kastanjete, Petrit Çeku, gitara, Sara Domjanić, violina, Marin Maras, violina, KD Vatroslav Lisinski, 29. prosinca 2014.

  • Sinfonijski orkestar Hrvatske radiotelevizije

    Za svoj tradicionalni Dan dvorane 29. prosinca 2014. Koncertna dvorana Vatroslav Lisinski priredila je vrlo atraktivan i kvalitetan koncert naslovljen Bolero. U ozračju španjolske glazbe uživala je prepuna Velika dvorana Lisinskog zahvaljujući biranom programu u izvedbi izvrsnog Simfonijskog orkestra HRT-a i još boljih solista pod ravnanjem uglednog hrvatskog maestra Ivana Repušića. Svaki nastup tog našeg ponajboljeg dirigenta mlađe generacije (Zadar, 1978) izniman je doživljaj, jer blistava karijera koju uz ostalo od 2010. razvija prvenstveno u njemačkim opernim kućama (Hannover, Berlin) uzdiže se do njegove funkcije glavnog muzičkog direktora Državne opere u Hannoveru koju će preuzeti u sezoni 2016 /17.

    U Njemačkoj je maestro Repušić upoznao slavnu meksičku plesačicu flamenca Tenu Lucero (1937), koja od 1958. živi u Španjolskoj, gdje je ostvarila fantastičnu karijeru. Nakon završetka plesačke karijere umjetnica se posvetila kastanjetama kao solističkom glazbalu te je kao neprikosnoveni autoritet i virtuoz na tom području nastavila osvajati publiku i kritiku diljem svijeta. Zahvaljujući dakle maestru Repušiću, koji ju je doveo u Zagreb, imali smo sreću prvi put i u našoj sredini doživjeti umjetnost sviranja kastanjeta i to na najbolji način.

    Iako je Tena Lucero bila glavna zvijezda večeri, dostojno društvo bili su joj i naši odlični mladi solisti. Kosovsko-hrvatski gitarist Petrit Çeku (1985) briljantno je interpretirao Concierto de Aranjuez za gitaru i orkestar Joaquina Rodriga. Veliki španjolski romantični skladatelj i violinski virtuoz Pablo de Sarasate bio je pak izazov za dvoje uspješnih i perspektivnih guslača: violinistica hrvatskog podrijetla Sara Domjanić (Vaduz, Lihtenštajn, 1997) predstavila se muzikalnom izvedbom Carmen fantazije iz istoimene Bizetove opere, a violinist Marin Maras (Dubrovnik, 1990) osvojio je produhovljenom interpretacijom Andaluzijske romanse iz Španjolskih plesova, op. 22. Zajedno su izveli virtuoznu skladbu Navarra za dvije violine i orkestar, op. 33 Pabla de Sarasatea.

    Razumljivo je da je najviše pažnje i prostora u programu pruženo gošći sa kastanjetama. Njezino virtuozno rukovanje tom specifičnom udaraljkom, tipičnim španjolskim narodnim instrumentom kojim se najčešće koriste plesači fandanga, očitovalo se ne samo u fantastičnom ritmu, temperamentu i dinamici, nego i u prikladnoj koreografiji ruku, kojom je dočarala specifične plesne pokrete. U takvoj atraktivnoj izvedbi simpatične Tene Lucero čuli smo četiri skladbe za kastanjete i orkestar: Španjoski ples br.1 iz drugog čina opere Kratak život Manuela de Falle, uvertira Bizetove opere Carmen, Fandango iz trećeg čina zarzuele Gospođa Francisquita Amadeua Vivesa i Roiga, te Intermezzo iz zarzuele Vjenčanje Luisa Alonsa Jerónima Giméneza.

    Orkestar je pod sugestivnim i temperamentnim ravnanjem maestra Ivana Repušića, osim sjajne suradnje sa solistima nastupio i samostalno u dvije popularne skladbe – rapsodiji Španjolska Emanuela Chabriera i Boleru Maurica Ravela. Među dobrodošlim dodacima programu posebno je efektan bio nastup svih solista uz orkestar u popularnoj Granadi Meksikanca Augustina Lare.

    © Višnja Požgaj, KLASIKA.hr, 6. siječnja 2015.

Piše:

Višnja
Požgaj

kritike