U potpunome skladu

CD klasika: Journey Through Europe. Grieg / Poulenc / Papandopulo, Kajana Pačko, violončelo, Danijel Detoni, klavir, Croatia Records, 2014.

  • CD klasika: Journey Through Europe. Grieg / Poulenc / Papandopulo, Kajana Pačko, violončelo, Danijel Detoni, klavir, Croatia Records, 2014.Dvoje mladih hrvatskih glazbenika, violončelistica Kajana Pačko i pijanist Danijel Detoni ostvarili su zavidne karijere u Hrvatskoj i inozemstvu, a njihove se životne putanje kreću od Hrvatske preko Njemačke, Austrije i Mađarske do Francuske, jer su, svatko pojedinačno, u svim tim državama studirali i usavršavali svoja tehnička i glazbenička znanja. Splitska violončelistica Kajana Pačko već je kao četrnaestogodišnjakinja upisala studij u razredu Valtera Dešpalja na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, a studij je nastavila u Berlinu u razredu Troelsa Svanea. Usavršavanja kod Ulfa Walline, Menahema Presslera i Tabee Zimmerman te u komornoj glazbi kod članova gudačkih kvarteta Hagen i Artemis, dodala su neophodnu sigurnost i sjaj njezinom muziciranju. Danijel Detoni školovanje je započeo u Zagrebu u razredu Olge Detiček, a nastavio u razredima Lászla Baranyayja i Balázsa Kecskéa na Glazbenom sveučilištu Liszt Ferenc u Budimpešti te Itamara Golana na Konzervatoriju u Parizu. Svoja je znanja stjecao i u radu s renomiranim umjetnicima kao što su Pnina Salzman, Emanuel Krasovsky, Hamsa Al-Wadi, Felix Gottlieb, Pál Éder i Dénes Várjon. Oboje su dobitnici niza nagrada, a koncertirali su u mnogim državama Europe. Kajana Pačko predaje u Splitu, a Danijel Detoni na Muzičkoj akademiji u Zagrebu.

    Zagrijani komorni glazbenici, oboje traže mogućnosti za komorno muziciranje kao osobit izraz muzikalnosti i osjećaja za zajedništvo u glazbi. Susreli su se u Belgiji i u Auditoriumu Bovy (Trooz, Belgija) ostvarili snimke za svoj CD koji su nazvali Journey Through Europe. Riječ je doista o svojevrsnom putovanju Europom jer se na CD-u nalazi Sonata za violončelo i glasovir, op. 143 francuskog skladatelja Francisa Poulenca (1899-1963), Rapsodia concertante za violončelo i glasovir velikana hrvatske glazbe Borisa Papandopula (1906-1991) i Sonata za violončelo i glasovir u a-molu, op. 36 norveškog majstora Edvarda Griega (1843-1907). Zadatke izvršnog i glazbenog producenta te snimanje, editiranje i mastering za CD obavio je Emmanuel Théry, fotografije u popratnoj knjižici djelo su Branka Balića, Miljenka Katunarića i Romana Grozića, likovno oblikovanje radio je Karlo Kazinoti, a urednik izdanja je Davor Drezga. Za izdavača Croatia Records HDS/BIEM potpisuje Želimir Babogredac.
    Kajana Pačko i Danijel Detoni na promociji CD-a u Gradskoj knjižnici u Zagrebu, 16. siječnja 2015., foto: Marko Šolić, crorec.hr
    Francuski skladatelj i pijanist Francis Poulenc, vodeći skladatelj francuske Šestorice (Les Six), prve je skice za Čelo sonatu načinio 1940. godine, a završio ju tek osam godina kasnije. Naime, nije rado pisao za gudačka glazbala, pišući radije za puhače koji su za njega imali više sličnosti s ljudskim glasom. Ali, na talijanskoj turneji s uglednim violončelistom Pierreom Fournierom dovršio je uz njegovu pomoć Čelo sonatu i njemu je posvetio. Vrlo prozračna glazba, posebice u trećem stavku, Ballabile razotkriva svu razigranost i skladateljsku maštovitost.

    Papandopulo je Rapsodiu concertante skladao 1938. godine pod naslovom Introduzione, arioso e danza, op. 78. Svjetski je uspjeh skladba postigla u izdanju nakladničke kuće International Music Company iz New Yorka godine 1978. u redakciji Valtera Dešpalja, kada je dobila i novi naslov. Prepoznatljivost Papandopulova neoklasicističkog rukopisa u tri kontrastirajuća stavka daje mnoštvo duhovitih i nerijetko folklorno obojenih susreta dvaju instrumenata. Prelijepi, melodiozni Arioso nježna je meditacija na koju se nadovezuje virtuozna i furiozna Danza. Na svojoj je Čelo sonati Edward Grieg radio 1882. i 1883. godine, a skladao ju je za svoga brata Johna, uspješnog violončelista. U skladbi se iskazuje gorljivost i energetski naboj, ali i profinjeni lirski izraz, što Griegovu Čelo sonatu čini osobito omiljenom.

    Dakle, odabrati ove tri skladbe za Putovanje Europom vrlo je mudar potez jer vrijednosti glazbe podaju i muziciranju osobitu kvalitetu. Kajana Pačko vlada ujednačenim potezima gudalom, njezini su prsti pouzdani, intonacija uvijek sigurna, tehnički zahtjevi savladani su velikom vještinom a u kantabilnim stavcima, u pjevu violončela dosiže trajno vrlo visoku razinu osjećajnosti. Danijel Detoni je uvjerljiv partner za glasovirom. Tehnički suvereno i glazbeno izražajno glasovir sudjeluje u dijalozima i u pratnji kao harmonijski bogata pozadina. Doista, Kajana Pačko i Danijel Detoni ostvarili su CD koji ih na međunarodnom planu može itekako suvereno afirmirati, a repertoarno sigurno i obogaćuje čelističku literaturu. Posebno dakako uključivanjem Papandopulove antologijske Rapsodie concertante, odlične glazbe po kojoj je hrvatski skladatelj apsolutno sigurno u europskom društvu.

    © Zdenka Weber, KLASIKA.hr, 27. svibnja 2015.

Piše:

Zdenka
Weber