Raskošno i uzbudljivo

CD: Rex Richardson: Bugles Over Zagreb / The Music of Doug Richards, Rex Richardson i Jazz Orkestar Hrvatske radiotelevizije, Rex Richardson Productions, 2014.

  • CD: Rex Richardson: Bugles Over Zagreb / The Music of Doug Richards, Rex Richardson i Jazz orkestar Hrvatske radiotelevizije, Rex Richardson Productions, 2014.Interpretacija i gledišta ne manjka, no s pripadnog nam europocentričnog stajališta možemo reći da se središnja točka, sidrište iznimnog dvokonceptnog albuma Bugles Over Zagreb: The Music of Doug Richards nalazi upravo u skladbi europskog izvorišta, Chorale, izgrađenom na neimenovanoj melodiji koju je Johann Sebastian Bach upotrijebio kako bi harmonizirao svoj koral Jesu der du meine Seele.

    Bugles Over Zagreb: The Music of Doug Richards skladateljski je djelo američkog glazbenika Douga Richardsa, nastalo na poticaj Rexa Richardsona, američkog trubača sklonog sljubljivanju jazza i klasične glazbe. Dobivši od Richardsona ponudu da za njega sklada koncertni komad, Richards se u potrazi za nadahnućem oslonio na knjigu Guns, Germs and Steel Jareda Diamonda koju je netom pročitao, a koja prati migriranje ljudskog roda iz Afrike na ostale kontinente. I tako je nastao International Concerto for Trumpet and Jazz Orchestra, raskošno i uzbudljivo šestodijelno, četrdesetominutno glazbeno putovanje od Afrike, preko Azije, Europe, Australije i Sjeverne Amerike do Južne Amerike, koje čini prvi dio CD-a snimljenog uživo, pred publikom, 17. travnja 2013. u HRT-ovu Studiju Bajsić u Zagrebu, uz pratnju odnosno punopravnu suradnju besprijekorno podešenog Jazz Orkestra HRT-a.

    International Concerto otvara vruća, znojna, ritmički nabijena, udaraljkama nošena (Marko Lazarić, Saša Wozdecky, Borna Šercar), jednoakordna skladba Africa, polegnuta na tradicionalnu narodnu melodiju iz Gane, da bi drugi dio Concerta, Asia: Gagaku Blues, temeljen na japanskim skalama, napetost razvio na ugođaju mističnog iščekivanja.

    Bachom prožet Europe: Chorale dobrodošao je smiraj nakon razigranog, napadački dinamičnog uvoda. Četirima varijacijama na temu pristupa se kontrapunktno s kvartetom trombona (Martin Ferketin, Zvonko Košak, Luka Žužić, Miron Hauser), potom u pseudo novobaroknom stilu, uz puhački koral i naposljetku kombinacijom povratka temi uz refleksije prethodnih varijacija i Richardsonovu improvizaciju. To utočište, mirna luka, nježno se pretače u življu australsku temu, Australia: Waltzing Matilda gdje će Mario Bočić zasvirati tradicionalni aboridžinski didgeridoo. Sjeverna je Amerika zastupljena Aunt Hagar's Bluesom iz pera oca bluesa W. C. Handyja, a Južna poticajno plesnom sambom Odeon Ernesta Nazaretha, da bi međukonitnentalno putovanje okončalo brzinskom rekapitulacijom prethodnih poglavlja, izvedenoj obrnutim redoslijedom.

    Drugi dio CD-a, Dukal Bugles, na istom je nastupu zabilježena izvedba petodijelne posvete prvacima trube iz orkestra Dukea Ellingtona – Rayju Nanceu, Rexu Stewartu, Cootieju Williamsu, Bubberu Mileyju, Clarku Terryju i Catu Andersonu – ostvarena mahom kroz prerade skladbi Take the A-Train Billyja Strayhorna, Boy Meets Horn i It Don't Mean a Thing if It Ain't Got That Swing Dukea Ellingtona te Black and Tan Fantasy Ellingtona i Mileya.

    Kako i valja, raznolikost izabranih glazbenih obilježja različitih kontinenata ne pretvara se u konceptualni uteg, nego su u Richardsu očito rasplamsale kreativnu ognjicu, a dojmljiv puls cjeline zorno ukazuje na autorova maštovita postignuća obilježena pravim omjerom strasti i preciznosti. Pouzdan Jazz orkestar HRT-a pod umjetničkim vodstvom Saše Nestorovića i ravnanjem samog Richardsa zvuči moćno, uigrano, čvrsto i gipko, dok specifikum čitave pustolovine čini, naravno, briljantni Richardson, predan, energičan svirač snažnoga, prodornoga tona, čije glazbalo – bilo da je riječ o trubi, krilnici, kornetu, trubi piccolu ili sopran trombonu – daje onaj zamamno raspuknut zvuk u kojem se miješaju tugaljivost i odrješitost.

    Snimka koncerta iz Studija Bajsić miksana je i masterirana na HRT-u (ton majstor je Emir Altić, producent Igor Geržina, koproducent Doug Richards), a postproducirana u studiju In Your Ear u Richmondu, u Virginiji. Pohvale zaslužnima, zvuk je sjajan.

    © Janko Heidl, KLASIKA.hr, 14. rujna 2015.