Studiozan pristup
Simfonijski koncert orkestra Hrvatskog narodnog kazališta u Osijeku, dir. Mladen Tutavac, solistica: Vesna Podrug, klavir, Hrvatsko narodno kazalište u Osijeku, 14. studenoga 2015.
-
Simfonijski koncert orkestra Hrvatskog narodnog kazališta u Osijeku pod ravnanjem Mladena Tutavca u subotu, 14. studenog uvršten je u Premijernu građansku pretplatu, što je nastavak nastojanja uprave kazališta da operni orkestar preuzme dio koncertne sezone u gradu i uz tradicionalan Novogodišnji, priredi i klasičan simfonijski koncert. Budući da je koncertna ponuda u Osijeku ograničena prostornim mogućnostima, tj. nemogućnostima jer je koncertna dvorana još uvijek nedosanjani san, iskoraci takva kulturološkog promišljanja kazališnog orkestra zaista su vrijedni i za svaku pohvalu. Večer je međutim bila zasjenjena šokantnim tragičnim događajima u Parizu prethodnoga dana tako da je dio programa, kako je najavio dirigent Mladen Tutavac obraćajući se publici, posvećen nevinim žrtvama terorizma. Bio je to stavak Angelus iz Scenes pittoresques, orkestralne suite Julesa Masseneta. Koncert je programski odlično osmišljen. Djela iz rane faze Ludwiga van Beethovena stilski odgovaraju osječkom orkestru, kao i romantička partitura Julesa Masseneta. Dirigent Tutavac uspio je od orkestra nenaviklog na sviranje na otvorenoj pozornici dobiti optimalnu jačinu dinamičkih odnosa, prilagođenu prostoru kazališta kojemu gledalište, omotano u pliš, upija i prigušuje zvuk.
Na početku je izveden Beethovenov 1. klavirski koncert u C duru, op. 15 u kojem je kao solistica nastupila Vesna Podrug iz Splita. Njezin nastup u prvom stavku bio je uredno izbalansiran s orkestrom, a od provedbe počelo je zajedničko probijanje ka većim dinamičkim kontrastima. Oslanjajući se na Mozarta i Haydna, Beethoven je u prvim simfonijama, kao i klavirskim koncertima sintetizirao stil zrelog klasicizma, promišljajući romantički tek u sporednim dijelovima ciklusa. Profinjen ton, precizna klasicistička fraza odmjerenih akcenata, osobine su klavirske interpretacije Vesne Podrug. Osobito interpretacijski dojmljiv bio je drugi stavak sa kadencirajućim trilerima u klaviru koji su zajedno s orkestrom dijalogizirali te formirali pjevne melodije, stvarajući dojam produljenog legata koji je naznaka budućih Beethovenovih fraza u kasnijem opusu. Taj stilski detalj, istaknut i naglašen, ali ipak u granicama klasicističkih manira, svjedoči o solističinom studioznom pristupu partituri. Dirigent je odgovorio minucioznom izradom orkestralne podrške.
U nastavku je izveden biser klasicističke literature – Prva simfonija u C duru Ludwiga van Beethovena. Vladanje zahtjevnim stilom Bečke klasike i orkestracijom u kojoj prevladavaju čiste boje, izazov je kojemu je osječki orkestar spremno odgovorio. Signali početaka fraza bili su intonacijski čisti u svim orkestralnim grupama, a imitacijski umetak u drugom stavku osobito precizan, kao i solo nastupi u dionici drvenih puhača. Dramatika je bila naglašena u zadnjem stavku, opet stilski opravdana, bez patetike, čemu je pridonijela odmjerena i izbalansirana limena sekcija. Opći dojam izvedbe Beethovena zaslužio je visoku ocjenu, prije svega zahvaljujući dirigentu Mladenu Tutavcu i njegovom dobrom poznavanju stilskih manira Bečke klasike, ali i klaviristici Vesni Podrug. Upravo to mogla bi biti smjernica u planiranju programa daljih nastupa.
Na kraju večeri izvedena je četverostavačna orkestralna suita Scenes pittoresques Julesa Masseneta u kojoj je orkestar mogao pokazati i dinamičku paletu, kao i dobro izvježban nastup dionice violončela u dijalogu s drvenim puhaćim instrumentima u stavku Air de Ballet. Dirigent je išao linijom kreiranja većih dinamičkih i karakternih kontrasta na malom prostoru kako bi od orkestra dobio što više pojedinačnih dioničkih tematskih oblikovanja. Romantičke suite uvijek su dobrodošao ukras klasičnom programu, tako da se odabir ove kombinacije djela u programu pokazao dobitnim. Orkestar opere dozreo je za koncertne izazove i pokazao kako se može nositi s dobro i po mjeri odabranim programom.
© Sunčana Bašić, KLASIKA.hr, 16. studenoga, 2015.
Piše:
Bašić