Mnogostruka nadarenost
CD: Antun Tomislav Šaban, On The Origin Of Species..., Aquarius Records/Fonart, 2015.
-
Četvrti nosač zvuka hrvatskog skladatelja Antuna Tomislava Šabana (Zagreb, 1971) objavili su izdavači Fonoart (Petra Klein Šaban) i Aquarius Records (Boris Horvat) a glavni mu je producent sam skladatelj. CD On the Origin of Species... na naslovnici i na programskoj knjižici donosi sliku Evolucija, akrilik na platnu Duška Šibla, a snimke su imale majstorsku obradu u studiju Šišmiš. S fotografijama Marka Čolića i Daria Njavre, likovnim oblikovanjem Kemala Ljubanovića, popratnim tekstom akademika Nikše Gliga i prijevodima Nine Jukić, CD je vrsno opremljen i vizualno zanimljiv, a skladatelj se pobrinuo i za zapisanu zaštitu autorskih prava i prava nakladnika. Pred nama su skladbe iz Šabanova najranijeg klasičnog opusa, djela iz 1990-ih godina, budući da je riječ o autoru koji se svojim stvaralaštvom razotkriva i kao vrstan jazz-skladatelj. Njegova tri do sada objavljena CD-a su izvedbe Big Banda HRT-a pod nazivom Za jednom kapi čistoga života (2010), Antun Tomislav Šaban / Silvije Strahimir Kranjčević – Golgota i Swing Analysis (oba 2014.).
Prošlu 2015. godinu Šaban je okrunio izdanjem nosača zvuka o kojemu je ovdje riječ. U uvodnom proslovu skladatelj ističe da je izdavanje CD-a On the Origin of Species... „autorski album vrlo mladog skladatelja ozbiljne glazbe, na kojem ponajbolji hrvatski solisti, ansambli i orkestri izvode djela koja je napisao između dvadesete i dvadesetsedme godine života. Snimke se realiziraju u najboljim prostorima, stvaraju ih najcjenjeniji snimatelji ili tonski majstori, a sve to zajedno, u luksuznoj opremi, uz popratni tekst uglednog akademika, izdaje renomirana diskografska kuća“. U duhovitom tonu Šaban nastavlja kako album „ne plaća tata, već skladatelj sam, ali nekih dvadesetak godina stariji i to stoga jer si to može priuštiti, djela koja su izdana u proteklom su se (poprilično dugom) periodu dokazala kao rado izvođena od strane interpreta i dobro primana od kritike (dok je iste još bilo!) i publike, a za djela iz rane, mladenačke faze, uvjeren je da su dovoljno kvalitetna i zanimljiva da bi zaslužila da ih se snimi i učini dostupnima budući da glazba nije ispisana partitura već zvučni fenomen koji se ostvaruje isključivo u interakciji s interpretom“.
Uz to, skladatelj je svjestan „da vrhunski intepret može podariti dodatnu kvalitetu i vrijednost djelu koje izvede ili snimi, a vrhunski snimatelj u idealnim uvjetima može tu izvedbu ovjekovječiti, ali i iz nje izvući i staviti u prvi plan ono najkvalitetnije i od skladbe i od izvedbe.“ Nadalje, Šaban „zastupa stav da posao skladatelja ne završava onim dvjema crtama na kraju partiture, već da uključuje makar nastojanje da upravlja sudbinom svojih napisanih djela, kao i ulaganje razumnog napora (a ponekad i novaca!) da njegova djela postanu dostupna i kao notni zapisi i kao kvalitetne snimke.“ Te pomalo šeretski zaključuje „da ga zabavlja dirigirati i producirati glazbu, pa (u nedostatku bolje) makar i svoju vlastitu.“
Skladatelj koji je kao dugogodišnji glavni tajnik Hrvatskog društva skladatelja i izuzetno aktivan na međunarodnom planu – jedan od utemeljitelja European Composer and Songwriter Alliance (ECSA), a djeluje i u Svjetskoj konfederaciji autorskih društava (CISAC), u kojoj je od 2009. godine član Savjeta za glazbu (CIAM), sve zaduženja kojima Šaban zagovara prava svih hrvatskih skladatelja raznih žanrova. Antun Tomislav Šaban novim CD-om pokazuje da je u svijet glazbe, diplomom iz kompozicije na Sveučilištu za glazbu i dramske umjetnosti u Beču 1998. godine, uz školovanje u Zagrebu i Miamiju, ušao na velika vrata i da se ostvaruje u svojim mnogostrukim nadarenostima.
Početna skladba po kojoj je album i naslovljen, On the Origin of Species..., skladana kao jedno od diplomskih djela 1998., na poseban način aludira na epohalno djelo Charlesa Darwina iz 1859. kojom je britanski znanstvenik opisao podrijetlo vrsta na zemlji. Nadahnut Darwinovim tvrdnjama, postavo si je skladatelj šest skladbeno-tehničkih zadataka koje je ostvario u mediju simfonijskog orkestra kao tijela sastavljenog od 85 glazbenika, koji se svojim instrumentima grupiraju u različite formacije i proizvode različito obojena zvučanja u različitim instrumentalnim kombinacijama. Prema autoru, radikalan nije materijal kojim se glazba ostvaruje, nego ono što se s njim događa. Djelo izvodi Simfonijski orkestar HRT-a pod ravnanjem Mladena Tarbuka.
Skladba Ostinato ostentato za gitarski trio također je iz 1998. godine, zapravo prvo Šabanovo djelo za klasičnu gitaru. Ponovno je riječ o skladateljevom rafiniranom traženju novoga zvuka na konvencionalnim glazbalima. U vrlo zahtjevnim metarsko ritamskim postupcima ostvaruje trio zvučanje prispodobivo sastavu udaraljki što ističe akordnu vertikalu, dakle lišeno isticanja za gitaru karakteristične melodijske horizontale. Djelo izvodi Zagrebački gitarski trio.
Sjajni solisti, renomirana violončelistica Monika Leskovar, pijanist (inače vrlo afirmirani solist na klarinetu) Ratko Vojtek i slavni klavirski virtuoz Maksim Mrvica interpreti su skladbi za glazbala solo. Lamento za violončelo solo, skladba koja je nastala 1993. kao bolna tužaljka nad strahotama Domovinskog rata a u kojoj se autor služi, kako navodi Nikša Gligo, malim intervalima i praznim kvintama, to jest „imaginarnim folklorom“ kojega je teško, pa i nepotrebno locirati. Skladba za klavir Una caminata de seis Minutos y los Encuentros on the Beach (Šetnja od šest minuta i susreti na plaži) nastala je 1995. godine, a u svojim elementima iskazanima jazzističkom energijom (ragovi Scotta Joplina?) vrlo efektno ističe pijanistički virtuozitet i glazbenu uzburkanost. A i jedna od najranijih Šabanovih skladbi, Preludij I. za klavir iz 1991. godine, već pokazuje značajke osobna, izvorna Šabanova skladateljskog stila. Interpretator je Maksim Mrvica.
O Vokalmusik iz 1998. godine Šabanova diplomiranja u Beču, autor iznosi zgodnu priču o tome kako je samo mjesec dana prije ispita primijetio da mu među djelima za diplomski ispit nedostaje vokalno djelo, te je u kratkom vremenu uglazbio tekst ispitnog pravilnika! Razumije se ili ne uglazbljeni tekst, koji je na hrvatskom naveden u programskoj knjižici, važni su skladateljski postupci i ukupni dojam glazbe koja je u intenzivnom slijedu svojevrsni kompendij zborskih vokalnih tehnika, a koje Cantores Sancti Marci pod ravnanjem Jurice Petra Petrača izvode doista bravurozno.
I posljednja skladba u nizu, Troskok iz 1997. godine, tri stavka koje izvodi Cantus Ansambl sa solistom na bas-gitari Tiborom Kövesdijem i pod ravnanjem autora, skladba je diferenciranih ugođaja u kojoj bas gitarist korespondira s tuttijem na različite načine i u različitim dinamikama. S postupcima variranja i s melodijskim fragmentima koji ističu solista, pa sve do turbulentnog finala u funky stilu, djelo je rijetkost spoja solo bas-gitare i instrumentalnog ansambla, a skladatelj Antun Tomislav Šaban nije mogao suspregnuti svoje dinamične i uskovitlane jazz i rock utjecaje, njegove stalne veze sa jazz i rock stilom, koji je osobito glasan u trećem stavku i s kojim CD završava fulminantno u ukupnom trajanju od 61 minute i 29 sekundi. Doista, pravo osvježenje na području hrvatske diskografije, pa makar i s djelima iz prošlog stoljeća!
© Zdenka Weber, KLASIKA.hr, 25. veljače 2016.
Piše:

Weber