Majstori barokne komorne glazbe
CD klasika: Benedetto Marcello – 6 sonata za violončelo i basso continuo, Krešimir Lazar, barokno violončelo, i Krešimir Has, čembalo, Publisher A classic, 2015.
-
Krešimir Lazar na baroknom violončelu i Krešimir Has na čembalu već su dulje vrijeme poznati glazbenoj javnosti svojim vrsnim izvedbama barokne komorne glazbene ostavštine za duo svojih glazbala. Svakako je jedan od velikih uspjeha njihova muziciranja bio nastup na 45. Varaždinskim baroknim večerima 2015. godine. U Crkvi sv. Florijana u Varaždinu tada su, 28. rujna, predstavili vrlo dojmljivu interpretaciju svih devet Sonata Antonija Vivaldija (Venecija 1678. – Beč, 1741.). Varaždinskim ljubiteljima barokne glazbe taj dobro poznati venecijanski „riđokosi svećenik“, iako je usprkos zaređenju crkvenu službu brzo napustio i bio imenovan učiteljem violine u Seminario musicale dell`Ospitale della Pietà u Veneciji, gdje se školovala ženska siročad, bio je vrlo plodan skladatelj, a u njegovoj se ostavštini nalazi i devet sonata za violončelo i continuo skladanih između 1720. i 1730. godine. Riječ je o višestavačnim sonatama razvijene barokne teksture s polaganim prvim stavkom koji na meditativan način uvodi u djelo i daljnjim tijekom glazbe koja otkriva bogatu skladateljevu maštovitost, a od interpreta zahtjeva naglašeni virtuozitet. Violočelist Krešimir Lazar i čembalist Krešimir Has svojim su izvođenjem tih vrlo kompleksnih Sonata u dugom trajanju integralne prezentacije pokazali odličnu koncentraciju, izvođački virtuozitet, pokretnost i baroknu motoričnost, ali i melodijsku izražajnost, te svim svojim glazbeničkim vrlinama oduševili publiku.
Nakon koncerta promovirala sam prvi nosač zvuka dua dvojice Krešimira, Lazara i Hasa, na kojemu su trajno sačuvane njihove snimke šest Sonata za barokno violončelo i basso continuo te Fuga u g-molu Vivaldijeva suvremenika, ali danas ipak manje poznatog, također venecijanskog majstora Benedetta Marcella (Venecija, 1686. – Brescia, 1739.). Marcello je – uz ostala djela, kantate, oratorije i komornu glazbu, ostavio šest Sonata za violončelo i basso continuo i Fugu u g-molu, skladanih i prvotiskanih vjerojatno između 1710. i 1715. godine. Dakle, u tadašnjoj bogatoj i sjajnoj povijesti Venecijanske republike, slavne Serenissime, koja je budućnosti ostavila mnoga arhitektonska, književna, likovna i glazbena remek-djela, djelovali su umjetnici čija su ostvarenja bila u njihovoj suvremenosti itekako cijenjena i činila su dio svakodnevnog života. A kako se u ono vrijeme izvodila samo suvremena glazba, potražnja za uvijek novim djelima bila je vrlo velika. Na području glazbene produkcije Europa i svijet, svi smo danas baštinici genijalne i odlične barokne glazbe, koja se trajno otkriva i zahvaljujući glazbenicima-istraživačima sve češće postaje dio današnje glazbene prakse, jednako na koncertnim podijima i u repertoarima opernih kuća u svim razvijenim kulturnim sredinama diljem zemaljske kugle.
Takvi glazbenici-istraživači su i Krešimir Lazar i Krešimir Has koji nam trajno predstavljaju dua za barokno violončelo i čembalo koja pronalaze bilo u tiskanim partiturama ili u rukopisima. Naime, upravo je barokno violončelo početkom 17. stoljeća sve više plijenilo pozornost svojim akustičkim i izvođačkim mogućnostima, sve više zamjenjujući karakteristično ranobaroknu violu da gambu.
Dakle, skladatelja Benedetta Marcella i njegovih šest Sonata te Fugu u g-molu za svoj su duo otkrili naši glazbenici i za izvedbu ih nastudirali iz rukopisnih dionica u kojima nisu zapisane harmonizacije nego, prema baroknoj praksi, samo šifre koje je čembalist Krešimir Has harmonijski osmislio i nadopunio improvizacijama i ukrasima, a violončelist Krešimir Lazar i na violončelu ukrasio karakterističnim baroknim figurama. Pa kad slušamo novi CD, čiji je producent Krešimir Has, izdavač Publisher A classic, a snimljen je u kapeli Svetog Duha u Zagrebu, doživljavamo sve već navedene vrijednosti muziciranja dua Lazar – Has. Naime, Krešimir Has kao doista vrstan improvizator u baroknome stilu, superiorno ostvaruje sve ukrase i glazbeni tekst svoje dionice. Zajedno s Krešimirom Lazarom, bravuroznim interpretom na baroknom violončelu, ostvarene su izuzetno dojmljivo oblikovane fraze, virtuozni brzi stavci i plemenito osmišljeni polagani uvodi i završne jednako polagane meditacije. Tako nas njihovo zajedničko muziciranje uvjerava da je riječ o umjetnicima čiji je svaki izlazak pred javnost, te pažljivost kojom pristupaju snimaju za trajni doživljaj slušatelja koji će ih slušati u tišini svoga doma ili pak na radiju, krajnje profesionalni i itekako promišljeni i do detalja nastudirani i uvježbani čin.
Načinom i stilskom vjerodostojnošću interpretiranja duo Lazar – Has iznimno je vrijedan i sigurno jedan od najboljih komornih sastava u hrvatskoj glazbenoj ponudi za domovinu i za svijet. Svojim dosadašnjim djelovanjem, a nažalost s gotovo nepostojećom glazbenom kritikom u Hrvatskoj koja bi kontinuirano pratila postignuća naših umjetnika, duo koji udružuje barokno violončelo i čembalo kao važna glazbala barokne hrvatske i svjetske baštine, uzdigao se – a to sada trajno potvrđuje njihov prvi CD, na vrlo visoku razinu muziciranja i nedvojbeno će ubuduće biti rado viđeni gost festivala i manifestacija koje promoviraju baroknu glazbu te posebno posjećeni na svojim budućim javnim koncertnim nastupima. Bilo gdje, doma ili u svijetu.
© Zdenka Weber, KLASIKA.hr, 28. ožujka 2016.
Piše:

Weber