Životni projekt Vladimira Krpana

CD klasika: CD-box Ludwig van Beethoven, 32 sonate za klavir, Vladimir Krpan, Hrvatska radiotelevizija i Croatia Records, 2016.

  • U sklopu 18. Festivala sv. Marka ugledni hrvatski pijanist Vladimir Krpan zaokružio je svoj životni projekt izvođenja i snimanja svih klavirskih sonata Ludwiga van Beethovena – posljednjim koncertom u Koncertnoj dvorani Blagoja Berse 26. travnja i promocijom diskografskog izdanja CD-box 6. svibnja u knjižnici Muzičke akademije u Zagrebu. Pothvat je to jedini te vrste u Hrvatskoj, a rijedak i u svijetu. Pokojni Neven Valent, utemeljitelj i direktor Festivala sv. Marka, potaknuo je svojevremeno Vladimira Krpana da u okviru njegovog Festivala sustavno izvede sve Beethovenove sonate i snimi ih. Tako je tijekom proteklih dvadeset godina izveden i snimljen impozantan integralni ciklus od 32 Beethovenove sonate na devet CD-a u ukupnom trajanju od gotovo 700 minuta u suizdanju Hrvatske radiotelevizije i Croatia Recordsa.

    Vladimir Krpan je želio da te snimke budu svojevrsni dokument vremena zagrebačke pijanističke škole, a nadasve posveta njegovom nezaboravnom profesoru Svetislavu Stančiću kojem zahvaljuje na najboljem mogućem ulasku u svijet Beethovenovog duhovnog života, a to znači „živjeti glazbu svakim tonom, svakim satom, svakim danom. Pritom važno je, ali i najteže, točno pročitati sve što piše u notama, a zatim dati odgovarajući smisao svemu onome što piše, ili ne piše, a skriveno je među notama.“ Krpanovom zaslugom ta tradicija se obnavlja, što dokazuje i pojačano zanimanje za Beethovena kod studenata u posljednje vrijeme, a važno je čuvati je i dalje.
    Vladimir Krpan, arhivska fotografija, screenshot
    Iako uvjeti za snimanja u studijima HRT-a nisu bili savršeni za razliku od svjetskih produkcija, zahvaljujući repariranom Stainwayu, šestorici vrsnih tonmajstora (Darko Fiolić, Zoran Brajević, Božidar Pandurić, Marijana Begović, Branko Starc i Dubravka Vrbljanac) i trojici glazbenih producenata (Dubravko Detoni, Joško Krivić i Pero Miholjević) obavljen je hvalevrijedan posao. Valja istaknuti i lijepo likovno oblikovanje zahvaljujući Luki Gusiću, te izvrsne tekstove u programskoj knjižici. Prije svega predgovor Vladimira Krpana Zašto Beethoven, zašto 32 sonate, zašto snimke, a posebno analitičku i inspirativnu studiju o Krpanovom pijanizmu Zavjetna interpretacija muzikologinje Marije Bergamo, iz koje citiramo završni ulomak: „Krpanove interpretacije utemeljene su u klasičnim, tradicionalnim okvirima, a nadograđene i oplemenjene osobnom kreativnom vizijom. Realizirao ju je uvjereno, sugestivno i moćno. Te su snimke namijenjene onoj publici u čijoj je svijesti beethovenska tradicija još dio žive glazbe. Onima koji se njezinim privlačnim i zagonetnim putevima mogu kretati s razumijevanjem, sudjelovanjem, oduševljenjem. Koliko će dugo takva publika još postojati? Krpanov će dokument svjedočiti da je ona u današnjem vremenu ipak još postojala.“

    Snimke su realizirane od 1996. do 2016. u studijima HRT-a s potpisom urednice Sande Vojković i kreativne direktorice Croatia Recordsa Nikoline Mazalin. Valja dodati da je Vladimir Krpan za taj projekt dobio nagradu Neven, utemeljenu prije četiri godine, a koja se na kraju ovogodišnjeg Festivala, 9. svibnja dodijelila za najviši umjetnički doprinos Festivalu sv. Marka.

    © Višnja Požgaj, KLASIKA.hr, 10. svibnja 2016.

Piše:

Višnja
Požgaj