Osviješteno osjećajni pijanizam
CD klasika: Martina Filjak, piano, Solo Musica, Sony Music, 2016.
-
Diskografska tvrtka Solo musica sa sjedištem u Münchenu, koja zastupa niz uglednih svjetskih glazbenika, solista i ansambala, objavila je krajem 2016. godine CD sa snimkama hrvatske pijanistice Martine Filjak (Zagreb, 1978.). U ukupnom trajanju od 65'43 CD sadrži Lisztovu obradbu Preludija i fuge u a-molu, BWV 543 Johanna Sebastiana Bacha, Klavirsku sonatu u fis-molu, br. 1, op. 11 Roberta Schumanna i Klavirsku sonatu u f-molu, br. 1, op. 6 Aleksandra Skrjabina.
Pijanistica Martina Filjak sigurno se i uvjerljivo kreće međunarodnim koncertnim podijima jednako sa svojim solističkim recitalima kao i u solističkoj ulozi pri izvođenju klavirskih koncerata s uglednim orkestrima i dirigentima. Njezine nastupe trajno prate najpohvalnije kritike, a njezino muziciranje publika uvijek nagrađuje dugim pljeskom oduševljenja. U sve sam se to mogla uvjeriti prateći karijeru glazbenice sa čijim sam ocem Rankom Filjakom (1927-1983), poznatim pijanistom i profesorom klavira na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, svojedobno sjedila u Nastavničkom vijeću zagrebačke Muzičke akademije, a čija je majka Milvia Filjak također klavirska pedagoginja. Dakle klavir je od prvih, reklo bi se još nesvjesnih trenutaka Martinina života bio sastavni dio obiteljskog bavljenja i stoga ne mora čuditi da je klavir Martina počela svirati još u dobi od samo tri godine.
S Martinom Filjak je u hrvatskim medijima objavljen niz razgovora, osobito nakon povrataka s važnih međunarodnih pijanističkih natjecanja na kojima je osvajala prve nagrade. Tako su pobjede na Međunarodnom natjecanju Maria Canals u Barceloni (Španjolska) i Gian Battista Viotti u Vercelliju te status laureata na Pijanističkom natjecanju Ferruccio Busoni u Bozenu (oba u Italiji), te kao kruna Zlatna medalja, prva nagrada i Nagrada Beethoven na Međunarodnom klavirskom natjecanju u Clevelandu (SAD), upozorili svjetsku javnost na pijanisticu koju se proglasilo „najuzbudljivijom mladom glazbenicom posljednjih godina“ slaveći i ističući „njezin poetski smisao, tehničku savršenost, karizmatsku osobnost i magnetsku pojavu na podiju“.Doista, zahvaljujući iznimnoj nadarenosti, apsolutnom sluhu, odličnom školovanju, velikoj disciplini i savršenoj koncentraciji, Martina Filjak uspijeva svladavati i najteže tehničke i interpretativne zadatke, a potpuno posvećivanje odabranome pozivu očito je njezin stil i način života. Tako je znakovit i njezin odgovor koji je dala u jednom razgovoru upitana o tom što joj znači glazba: „S obzirom na to da sviram klavir od treće godine života, glazba je za mene mnogo više od same emocije. Glazba je način razmišljanja, vrsta spiritualne, duhovne discipline, često mentalni i intelektualni izazov, a uz sve to katkad i emocionalna oluja. Glazba je i stil života: puno rada, neprestano razmišljanje i rijetki odmor. To ide mnogo dalje od profesije. Kao glazbenica nemam radno vrijeme, ni vikende, a ni godišnji odmor....To se ne može nazvati žrtvom jer je glazba u životu glazbenika apsolutni prioritet. Sve ostalo je sekundarno.“
Kao daljnja mogućnost afirmiranja umjetničkih dometa glazbenika, uz brojne javne nastupe, svakako je izdavanje trajnih snimaka. Martina Filjak, koja živi u Berlinu iz kojega putuje na sve meridijane i paralele, novim CD-om dobiva svojevrsnu osobnu iskaznicu, predmet koji može poklanjati, ali i koji će ljubitelji glazbe za klavir moći kupiti u trgovinama i slušati u tišini vlastitoga doma, što je uvijek posebno važno za sve ljude diljem svijeta koji ne žive u velikim i većim gradovima u kojima se organiziraju koncertne sezone i nastupi važnih glazbenika.
Kao motto svoga CD-a stavila je Martina Filjak, ujedno i autorica popratnog teksta u programskoj knjižici, poznatu Beethovenovu izreku koju je u rukopisu zabilježio nakon završnog stavka svojega Gudačkog kvarteta, br. 16, op. 135: „Mora li to biti? – To mora biti!“. Da, za našu je umjetnicu očito još od najranije mladosti bilo jasno da će svoju životnu energiju posvetiti klaviru. Tako je njezin osobni „To mora biti!“ stvarni iskaz uvjerenja da bi njezin život bez glazbe bio ništavan, da ga, kako sama kaže „uopće ne bi ni bilo“. Dakle, nakon solističkog CD-a s djelima Padre Antonia Solera, izašle su sada Martinine snimke s djelima koja su očito njezin potpuno osobni odabir i koja nisu osobito često na repertoaru. A to znači da niti diskografski nisu učestalo eksploatirana.
Očaran glazbom Johanna Sebastiana Bacha, nakon što ju je svijetu u 19. stoljeću ponovno osvijestio Felix Mendelssohn Barhtoldy, Franz Liszt posvetio se obradama za klavir Bachovih vrlo složenih orguljskih partitura. Tako je za klavir transkribirao Šest preludija i fuga za orgulje, Preludij i fugu na ime Bach i drugi stavak kantate Weinen, Klagen Sorgen, Zagen, BWV 12. Prvi preludij i fuga u a-molu, BWV 543 započinje unisonom koji se postupno razvija i napreduje sve do veličanstvene četveroglasne Fuge izuzetne arhitekture primijenjene orguljskome stilu.
Jednako kao što ju je privuklo Lisztovo kompleksno klavirsko ozvučenje Bachove velebne glazbe, tako je i u Schumannovoj 1835. godine završenoj Prvoj klavirskoj sonati u fis-molu, op. 11, koju je skladatelj posvetio voljenoj supruzi i vrhunskoj pijanistici Clari Schumann, Martina Filjak otkrila glazbu koja odgovara njezinom lirskom i poetskom ali, u ulomcima prožetima strastvenim osjećajima, i njezinom emocionalnom poimanju glazbe.
Kada je pak riječ o Skrjabinovoj Prvoj sonati, op. 6 iz 1892. godine, mladenačkom ostvarenju nadarenog ruskog pijanista, djelu nastalome pod dramatičnim okolnostima u kojima je Skrjabin ozlijedio desnu ruku – što je ugrozilo njegovu daljnju pijanističku karijeru, za Martinu Filjak je to glazba koja priziva očajnički krik i visoku napetost situacije u kojoj se nalazio autor djela. O toj uznemirenosti skladateljeva emocionalnog stanja svjedoči naročito zadnji stavak Sonate, posmrti marš koji, kao krajnje tragični i zdvojni Funèbre, zaključuje slijed od meditativnog prvog, tajanstveno čudovitog drugog i tek u naznakama optimističnijeg trećeg stavka.
Martina Filjak tehnički je superiorna i zahvaljujući svojim izvođačkim sposobnostima virtuoza u mogućnosti je posvetiti se prvenstveno interpretaciji odabranih različitih ugođaja i stilističkih komponenti skladbi čiji se raspon rasprostire kroz gotovo dva stoljeća europske glazbene tvorbe. Pod takvim se okolnostima osobnih glazbenih predispozicija, svojstvenog intelektualnog pristupa i urođene emocionalne maštovitosti izvedbe na novom CD-u pijanistice Martine Filjak otkrivaju slušatelju u bogatom spektru izražajnih mogućnosti. A kako se radi o rjeđe snimanim djelima velikih majstora, novo će izdanje tvrtke Solo musica uz prikladnu reklamu i što je moguće širu ponudu na tržištu i distribuciju koju osigurava Sony Music, zacijelo biti od koristi i izdavaču, a ne samo pijanistici.
© Zdenka Weber, KLASIKA.hr, 6. veljače 2017.
Piše:

Weber