Sjajan dijalog
Plavi ciklus Zagrebačke filharmonije: dir. Dmitrij Kitajenko, solistica: Sidonija Lebar, violina, KD Vatroslav Lisinski, 24. veljače 2017.
-
Zagrebačka filharmonija je 23. i 24. veljače održala dva koncerta pod ravnanjem svojeg umjetničkog savjetnika maestra Dmitrija Kitajenka. U četvrtak za crveni, a u petak za plavi ciklus. Program tih koncerata bio je u okvirnim točkama isti; na početku orkestralna suita Građanin plemić Richarda Straussa, a na kraju simfonijska slika Porgy i Bess Georgea Gershwina. Središnja točka prve večeri bila je Druga suita 'Trorogi šešir' Manuela de Falle, a u petak je koncertna majstorica Zagrebačka filharmonija Sidonija Lebar izvela solističku dionicu u Prvom koncertu za violinu i orkestar u g-molu, op. 26 Maxa Brucha.
Taj najnoviji program pokazao je da je Zagrebačka filharmonija uistinu reprezentativan orkestar visoke razine sastavljen od moćnog gudačkog korpusa iznimne tonske ljepote i redom izvrsnih solista. Došlo je to do izražaja ne samo u solističkom nastupu koncerne majstorice Sidonije Lebar u Bruchovom Koncertu, nego i u uvodnoj orkestralnoj suiti op. 60 Richarda Straussa nastaloj prema Molièreovoj komediji Građanin plemić. Radi se o duhovitoj orkestralnoj slici od devet stavaka za mali orkestar koja se rijetko izvodi jer je vrlo zahtjevna za mnogobrojne soliste u orkestru. Zagrebačka filharmonija je sada prvi puta izvela to šarmantno kasnoromantično i odlično orkestrirano djelo i to na iznimno visokoj razini. Maestro Dmitrij Kitajenko ostvario je nadasve suptilnu i pomno izrađenu izvedbu u kojoj se solistički istaknuo koncertni majstor Martin Draušnik, ali i drugi vođe pojedinih dionica.
Za razliku od ove Straussove delikatne orkestralne suite Građanin plemić za mali orkestar, završna točka koncerta pružila je svu raskoš velikog orkestra u simfonijskoj slici Porgy i Bess Georgea Gershwina koju je 1942. aranžirao za orkestar njegov prijatelj i suradnik Robert Russel Bennett. Djelo se sastoji od najpoznatijih ulomaka iz istoimene američke nacionalne opere poput brojeva Summertime, I Loves You, Porgy, It Ain't Necessarily So ili I Got Plenty o' Nuttin. U tom uspješnom spoju američke tradicije, crnačke kulture i klasične glazbe s elementima jazza i ragtimea glazbenici su očito uživali i vođeni sugestivnom i temperamentnom rukom maestra Kitajenka ostvarili uzornu stilsku izvedbu.
Središnja točka druge večeri pripala je dugogodišnjoj koncertnoj majstorici Zagrebačke filharmonije, violinistici Sidoniji Lebar. Predstavila se kao vrsna solistica u jednom od najljepših i najpopularnijih koncerata za violinu i orkestar – 1. koncertu u g-molu, op. 26 Maxa Brucha. To djelo je pravi biser violinističke literature s dva virtuozna okvirna stavka i vrlo lijepim središnjim Adagiom koji čini jezgru koncerta i u kojem je solist u prvom planu te može pokazati najljepša svojstva svog instrumenta u melodijskoj ekspresivnosti i ritmičkoj raznolikosti.
Sidonija Lebar je vrsna umjetnica izrazite muzikalnosti, izbrušene tehnike i čiste intonacije, vrlo lijepog toplog i intenzivnog tona i prekrasnih pijana. Imala je odličnu podršku svojih kolega i maestra Dmitrija Kitajenka koji je pažljivo, znalački i elegantno uspostavio njihov međusobni dijalog napose u najdojmljivija prva dva stavka, posebno u Adagiu punom ekspresivne melodike, dok posljednji stavak nudi kontrastne teme plesnog i virtuoznog karaktera sve do briljantnog završetka.
© Višnja Požgaj, KLASIKA.hr, 8. ožujka 2017.
Piše:
Požgaj