Suradnja oplemenjuje
Ciklus Lisinski subotom: Srednjoeuropski orkestar mladih EUphony, dir. Ed Spanjaard, solist: Matic Kuder, klarinet, KD Vatroslav Lisinski, 6. ožujka 2017.
-
U KD Vatroslav Lisinski 6. ožujka održan je koncert na kojemu je nastupio Srednjoeuropski orkestar mladih EUphony pod ravnanjem nizozemskog dirigenta Eda Spanjaarda i sa solistom, slovenskim klarinetistom Maticom Kuderom. Na programu su bila djela Amerikanac u Parizu Georgea Gershwina (1898-1937), Koncert za klarinet i gudački orkestar s harfom i glasovirom Aarona Coplanda (1900-1990) i More Claudea Debussyja (1862-1918). Brojna publika i gromoglasni pljesak nakon izvedbe svakog od odabranih djela bili su potvrda da je riječ o sasvim posebnom koncertu koji je, iako održan u ponedjeljak, bio dio ciklusa Lisinski subotom.
Tradicija osnivanja orkestara u kojima zajedno muziciraju mladi glazbenici s raznih strana svijeta vrlo je stara i uvijek dobro došla prigoda za okupljanje glazbenika na pragu profesionalnih karijera. Srednjoeuropski orkestar mladih EUphony pokrenut je, kao što u uvodnom tekstu piše dekan Muzičke akademije u Zagrebu red. prof. Dalibor Cikojević, prije pet godina na inicijativu Muzičke akademije u Zagrebu i Akademije Liszt Ferenc iz Budimpešte. Okupilo se pet muzičkih akademija srednjoeuropske regije (Budimpešta, Beč, Ljubljana, Graz i Zagreb) i već 2011. godine bila je organizirana turneja simfonijskog studentskog orkestra pod ravnanjem glasovitog Zoltána Kocsisa (1952-2016). Djelovanje orkestra i sastajanje studenata glazbenih visokih škola organizirano je tako da je svake godine druga država domaćin, pa su to do sada bile Mađarska, Austrija i prošle godine Hrvatska. Ove su godine okupljeni studenti glazbe iz Beograda, Sarajeva, Ljubljane, Graza, Linza i Zagreba uvježbali navedeni program i ostvarili koncertnu turneju koja je započela 2. ožujka u Stefaniesaal u Grazu, slijedio je koncert 3. ožujka na Privatnom sveučilištu Anton Bruckner u Linzu, potom 5. ožujka nastup u Velikoj dvorani Marjan Kozina Slovenske filharmonije u Ljubljani, a turneja je zaključena 6. ožujka u KD Vatroslav Lisinski u Zagrebu.
Iz teksta zagrebačkog dekana Cikojevića valja citirati posljednju rečenicu kako bi se razumjelo inicijativu za okupljanje mladih glazbenika i organizaciju njihovog višednevnog druženja i uvježbavanja odabranih vrhunskih djela svjetske klasične glazbe jer „osim vrijednih umjetničkih i pedagoških dosega, koncert je i zalog boljega upoznavanja kultura, tradicija i naroda i, kako to samo glazba zna, otvara nove putove prijateljstva, razumijevanja i suživota na ovim prostorima“. Doista, velika je važnost ovog projekta, njegovi su dometi dalekosežni a rezultat koji smo čuli na zagrebačkom koncertu otkriva nedvojbenu visoku razinu pedagoškog rada kojeg je obavio maestro Spanjaard, dirigent naglašene karizme i s vrlo bogatim profesionalnim životopisom, kao i izrazito visoku umjetničku razinu u realizaciji svih djela na programu.
U programskoj knjižici objavljeni tekst studenata Sveučilišta za glazbu i izvedbene umjetnosti u Grazu u okviru kolegija Verbalizacija glazbe koji vodi Renata Božić, a koji su preveli i prilagodili mladi muzikolozi na Muzičkoj akademiji u Zagrebu Jelka Vukobratović (Gershwin), Hrvoje Beban (Copland) i Ivan Ćurković (Debussy), dobar je primjer sažetog a opet vrlo instruktivnog opisivanja djela. Kada je pak riječ o izvedbama, valja naglasiti poseban dirigentski angažman i doista uvjerljive nadarenosti članova orkestra čije je muziciranje disciplinirano, uvježbano, tehnički dobro pripremljeno i glazbeno odgovara stilovima sadržanima u djelima američkih skladatelja i njihovom jazzističkog nasljeđa te napose u ozvučavanju kompleksnim orkestralnim kolorizmom ispunjenu Debussyjevu glazbu i njezinu suptilnim harmonijama i delikatnim ritmovima ostvarenu evokaciju valova i mora.
Matic Kudera, od veljače ove godine glavni klarinetist Simfonijskog orkestra u Nürnbergu, student u razredu Geralda Pachingera u Grazu i dobitnik niza nagrada na međunarodnim natjecanjima, solističku je dionicu Coplandovog europskom i američkog tradicijom ispunjenog Koncerta za klarinet i gudački orkestar s harfom i glasovirom izveo na jednostavno rečeno zadivljujući način. Posebno je u virtuoznoj Kadenci iskazao vrline tehničkog majstorstva, a cjelinu je oblikovao vrlo muzikalno i precizno. Orkestar, vođen sigurnom rukom iskusnog dirigenta, muzicirao je izrazito poletno otkrivajući želju svakog od članova, štoviše pretežno članica, da vlastitim individualnim doprinosima ostvare zajednički uspjeh. Sve u svemu, sadržajno i idejno u svakom pogledu sjajan primjer pomognutog „prijateljstva, razumijevanja i suživota na ovim prostorima“. Doista, kako to samo glazba zna!
© Zdenka Weber, KLASIKA.hr, 29. ožujka 2017.
Piše:
Weber