Čarolija dodira čovjeka s prirodom
Plavi ciklus Zagrebačka filharmonije: dir. David Danzmayr, solistica: Elena Baškirova, klavir, KD Vatroslav Lisinski, 19. svibnja 2017.
-
Iznimnu pozornost publike izazvala je večer posvećena trima poznatim djelima Ludwiga van Beethovena, Uvertiri Coriolan, op. 62, 3. koncertu za klavir i orkestar u c-molu, op. 37 i 6. simfoniji u F-duru, op. 68 'Pastoralnoj'. Ne samo zbog privlačnosti i popularnosti ponuđenog programa, nego i zbog očekivane kvalitete izvedbe sve bolje Zagrebačke filharmonije pod vodstvom izvrsnog šefa-dirigenta Davida Danzmayera kao i doprinosa ugledne ruske pijanistice snažne osobnosti Elene Baškirove. Već su prvi taktovi uvertire Coriolan, nadahnute tragičnim likom rimskog vojskovođe, precizno dočarali dramatičnost i snagu te iznimne povijesne ličnosti s kojom se Beethoven gotovo poistovjetio i plastično ispričao sažetu priču kontrastnih raspoloženja sa znakovitim logičnim pauzama koje su samo potencirale napetost iščekivanja svake nove fraze u razvoju dramaturgije.
Nastavak programa pružio je također sjajnu interpretaciju 3. koncerta za klavir i orkestar u c-molu pod prstima vrsne ruske pijanistice Elene Baškirove, učenice njezinog slavnog oca, pijanista Dmitrija Baškirova na moskovskom Konzervatoriju Čajkovski. Osim zapaženih solističkih nastupa diljem svijeta uz renomirane orkestre i dirigente, Elena Baškirova je stekla ugled i kao glazbena ravnateljica jeruzalemskog Međunarodnog festivala komorne glazbe koji je utemeljila 1998. Njezina poletna, energična i autoritativna izvedba Beethovenova Trećeg klavirskog koncerta odlikovala se finoćom tona, upečatljivom dinamikom i muzikalnim fraziranjem u savršenom dosluhu s dirigentom i orkestrom. Solističke i orkestralne dionice lijepo su se i logično nadopunjavale i elegantno tkale impresivnu cjelinu.
Vrhunac koncerta Zagrebačke filharmonije pod sugestivnim ravnanjem maestra Danzmayera bila je Beethovenova 6. simfonija u F-duru 'Pastoralna'. To popularno djelo programskog karaktera s precizno naznačenim opisnim naslovima pojedinih stavaka s podnaslovom Sjećanja na život na selu intimni je autorov doživljaj prirode, ali bez doslovnog oslikavanja konkretnih zvukova iz prirode, osim na kraju drugog stavka u Prizoru na potoku skladanom u stilu barkarole kada instrumenti oponašaju cvrkut ptica ili kada s mnogo tremola u violončelima i kontrabasima uz gromoglasne timpane dočaravaju dramatičnu oluju. Čitava ta romantična simfonija dirljiv je osjećaj sreće, spokoja i radosti koja obuzima čovjeka u dodiru s prirodom.
Tako je i predstavljena – muzikalno, elegantno i sugestivno, s pravim odabirom tempa, od Buđenja radosnih osjećaja pri dolasku u prirodu – preko već spomenutog smirenog Prizora na potoku do raspojasanog seljačkog plesa (Veseli skup seljaka), dramatične Oluje i konačnog smirenog povratka u idilu (Pastirska pjesma. Radosni osjećaji zahvalnosti nakon oluje). Uz predani angažman orkestra Zagrebačke filharmonije u cjelini s moćnim punokrvnim gudačima te limenim puhačima i nizom vrsnih solista poput flautistice Renate Penezić, oboistice Vittorie Palumbo, klarinetista Davora Rebe, fagotista Jorgea Ricarda Luquea Perdoma, kornista Viktora Kirčenkova ili timpanista Tomislava Kovačića – sve pohvale još jednom upućujemo nadasve muzikalnom, izražajnom, suptilnom i temperamentnom dirigentu maestru Davidu Danzmayeru za nesvakidašnji iznimni doživljaj Beethovenove glazbe.
© Višnja Požgaj, KLASIKA.hr, 24. svibnja 2017.
Piše:
Požgaj