Umjetnici kojima se s pravom divi svijet

Varaždinski komorni orkestar, Radovan Vlatković, rog i John Malkovich



  • Koncert kao uobičajeno programirani glazbeni događaj na kojemu pozvani umjetnici izvode odabrani program glazbenih djela, od početaka je svoje pojave u građanskom društvu istovremeno i društveni događaj koji u javnim prostorima - za koje je neophodno kupiti ulaznicu, okuplja zainteresirano slušateljstvo željno umjetničkog doživljaja. U toj su organizaciji mogući pokušaji obogaćivanja događaja izvanglazbenim sadržajima, čija je osnovna namjera privući što je moguće veći broj zainteresiranih posjetitelja kako bi se upozorilo na visoke umjetničke domete pozvanih. Upravo je takvim promišljanjima moguće pojasniti namjeru organizatora koncerta održanog 7. listopada u okviru vrlo omiljenog ciklusa Lisinski subotom, koji tradicionalno u Veliku dvoranu KD Vatroslav Lisinski privlači gotovo 2000 posjetitelja, čineći tako taj ciklus jednim od najdražih okupljališta za klasičnu glazbu zainteresiranih Zagrepčana. Naime, privlačni adut koncerta bila je najava da će nastupiti poznati američki kazališni i filmski glumac, redatelj, producent i modni dizajner John Malkovich, uglednik čije prezime upućuje na slavensko (hrvatsko?) podrijetlo, o čemu sam umjetnik izjavljuje da mu nije iz obiteljske predaje dovoljno poznato odakle su njegovi preci stigli u Ameriku, a koji uz nebrojene glumačke i redateljske uspjehe od prošle 2016. godine nastupa u jednom od svojih projekata, nazvanom Izvještaj o slijepima. Riječ je o nastupima s ruskom pijanisticom Anastasyjom Terenkovom na kojima Malkovich izgovara ključni ulomak Izvještaja o slijepima, monolog paranoidnog protagonista Fernanda Vidala iz romana O junacima i grobovima  argentinskog dugovjekog pisca Ernesta Sábata (1911-2011), dok glazbenica istovremeno izvodi Koncert za klavir i gudače iz opusa ruskog skladatelja Alfreda Schnittkea (1934-1998). S tim su projektom umjetnici već nastupili u Finskoj, Italiji, Makedoniji, Belgiji i Španjolskoj, a sada je na red došla i hrvatska metropola budući da Malkovich očito rado posjećuje Hrvatsku i poznati su njegovi nastupi u Dubrovniku.

    U najavama tako glamurozno zamišljenog koncerta gotovo je u drugi plan došlo sudjelovanje međunarodno afirmiranog hrvatskog hornista Radovana Vlatkovića, iako su prvenstveno za glazbu zainteresirani slušatelji nedvojbeno s velikim zanimanjem očekivali upravo njegovo muziciranje programirano u suradnji s Varaždinskim komornim orkestrom. Dakle, sva ta umjetnička poznata imena privukla su doista brojnu publiku i KDVL je bila popunjena do posljednjeg mjesta.

    Solist u Concertinu za rog, čelestu, gudače i udaraljke Bruna Bjelinskog (1909-1992), hrvatskog skladatelja poznatog po karakterističnom optimizmu glazbenoga izričaja i u Drugom koncertu za rog i orkestar u Es-duru, KV 417 W. A. Mozarta (1756-1791), austrijskog genija čijem se magičnom zovu ne mogu oduprijeti ljubitelji najuzvišenije klasične glazbe već stoljećima, predstavio se Radovan Vlatković u punom sjaju svojih odličnih interpretacijskih sposobnosti. Jednako tehnička sigurnost kao i ljepota tona kojima Radovan Vlatković oduševljava na svim svojim nastupima na svjetskim koncertnim podijima udahnuli su odabranim solističkim koncertima onu neophodnu aureolu jedinstvenosti u kojoj slušatelj može uživati u cjelini trajanja odabranoga djela. Pri tome je važno navesti da je Radovan Vlatković, uz solističku karijeru, i nadasve angažirani i uvaženi pedagog na salcburškom Mozarteumu, Visokoj školi kraljice Sofije u Madridu, Visokoj školi u Zürichu i gostujući profesor na Kraljevskoj glazbenoj akademiji u Londonu ostvario i posebni pothvat snimivši za trostruki CD skladbe hrvatskih autora za rog, album koji će uskoro biti objavljen a na kojemu se nalaze ostvarenja Frana Lhotke, Krste Odaka, Rudolfa Matza, Krešimira Baranovića, Stjepana Šuleka, Bruna Bjelinskog, Natka Devčića, Milka Kelemena, Miroslava Miletića, Alfija Kabilja, Frane Paraća, Tomislava Uhlika, Davora Bobića i Ive Josipovića, dakle (gotovo?) cjelokupni hornistički repertoar skladan uglavnom na poticaj uglednog profesora roga na Muzičkoj akademiji u Zagrebu Prerada Detičeka, iz čijeg je razreda izašao i Radovan Vlatković, koji također nerijetko potiče hrvatske skladatelje na pisanje djela za rog. Dakle, Vlatković je svoje vrhunsko umijeće stavio u službu promoviranja hrvatske glazbe i na tome mu svakako treba čestitati, a i biti zahvalan.

    Varaždinski komorni orkestar, koji doista visoko profesionalno i uspješno već 24. sezonu ostvaruje koncertni ciklus u svojem matičnom gradu u kojemu nastavlja tradiciju komornog i orkestralnog muziciranja, a nastupima izvan Varaždina potvrđuje svoje kvalitete o kojima svjedoče i brojna dobivena priznanja i nagrade (Nagrade Judita i  Orlando), nastupom 7. listopada u KDVL svakako se uvrstio među komorno-orkestralna tijela sposobna za konkurenciju među najboljima i to ne samo u Hrvatskoj. Jer, razina izvedbe ostvarene u interpretaciji Serenade za gudače u e-molu, op. 20 engleskog skladatelja Edwarda Elgara (1857-1934), osebujnog majstora plemenite melodijske izražajnosti, na predstavljeni način u potpunosti zadovoljava najviše kriterije komornog muziciranja. Disciplina zajedničkog nastupa, tehnička pouzdanost svakog člana, predanost skupnom izvođenju u iznijansiranom dinamičkom spektru, te napose nadahnuta poetičnost interpretacije u polaganom srednjem stavku Larghettu koja je dosizala vrhunce akustičke ugode, značajke su po kojima je Varaždinski komorni orkestar punim pravom bio uključen upravo u ostvarivanje programa s tako istaknutim međunarodnim umjetničkim imenima.

    I na kraju, govorenje Johna Malkovicha uz muziciranje Anastasye Terenkove, sve pod ravnanjem talijanskog dirigenta Alvisea Casellatija, osigurali su drugom dijelu koncerta epitete posebne svečanosti umjetničkih kreacija kojima se s pravom priznaje izuzetnost. Glasom velike sugestivnosti i tekstovnim sadržajem duboke misaonosti oduševio je američki glumac sve nazočne i dugotrajni je burni pljesak bio očiti znak opće opčaranosti doživljenim. Schnittkeova je glazba pritom neminovno ostala u drugom planu i tek je u trenucima glumčeve šutnje zvučanje klavira i orkestra upozoravalo na njezinu dramatičnu izražajnost. Sve u svemu, bila je to večer ispunjena vrijednim programom u izvedbi vrsno pripremljenih i sposobnih interpreta, čemu je i razgovor nakon programa, koji je s Radovanom Vlatkovićem i Johnom Malkovichem nadasve mudro vodila muzikologinja Gordana Krpan, bio dodatna vrijednost za bliskiji susret s umjetnicima kojima se divi svijet pa je logično da im zdušno zaplješćemo i mi u Zagrebu.

    © Zdenka Weber, KLASIKA.hr, 23. listopada 2017.

Piše:

Zdenka
Weber

kritike