Povezanost i sinergija

Ivo Pogorelić i Zagrebačka filharmonija, KDVL 1. prosinca 2017, dirigent: Pavle Dešpalj



  • Slavni pijanist Ivo Pogorelić (1958) nakon duljeg vremena ponovno je nastupio uz Zagrebačku filharmoniju. Poznat po svojem upornom izbjegavanju medija i zabrani snimanja svojih koncerata, niti ovaj put nije dopustio javno snimanje, ali je unatoč tome ipak dao izjavu za HRT. Prisjetio se svojeg prvog nastupa s orkestrom, a to je bila upravo Zagrebačka filharmonija. Nije bio siguran   koje godine je to bilo, ali provjerili smo.  Bilo je to davnog 30. siječnja 1976. kada je imao tek osamnaest godina. Tada je u Koncertnoj dvorani Vatroslava Lisinskog   svirao Treći koncert u C-duru op.26 Sergeja Prokofjeva uz Zagrebačku filharmoniju pod ravnanjem Jovana Šajnovića.  Osam godina kasnije također je nastupio uz Zagrebačku filharmoniju, ali pod ravnanjem Uroša Lajovica. Na programu je bio Prvi koncert u b-molu op.23 Petra Iljiča Čajkovskog. Taj je koncert  svirao i 1994. u Zagrebu i Ljubljani, također uz Zagrebačku filharmoniju pod ravnanjem  Vladimira Ponkina.

    Sudjelovanje Ive Pogorelića na koncertu Zagrebačke filharmonije 1. prosinca u Plavom ciklusu izazvalo je kao i uvijek veliko zanimanje javnosti, a dodatni mamac bio je Drugi koncert za klavir i orkestar u f-molu op.21 Frederica Chopina pod dirigentskom palicom maestra Pavla Dešpalja (1934). Kako je ta solistička točka bila neuobičajeno izvedena u drugom dijelu koncerta, umjetnik je iskoristio stanku za uigravanje na klaviru koji ga je čekao na podiju, uz nekolicinu znatiželjnika koji su mu se približili sa zanimanjem. Taj briljantni Chopinov koncert, u kojem je klavir apsolutno dominantan, Pogorelić je predstavio  svojom osebujnom, originalnom i zrelom interpretacijom koja je lišena pretjerane sentimentalnosti, ali svakako plijeni pažnju upečatljivim kontrastima paučinastih eteričnih pasaža  i  dramatičnih bravura s iznimkom u (pre)naglašenim akcentima u drugom stavku. Svidjelo se to ili ne, ali u svakom slučaju bilo je majstorski izvedeno i respektabilno.

    Maestro Dešpalj pružio je vrlo dobru pratnju solistu uz svoj orkestar s kojim surađuje od 1978. Ta povezanost i sinergija došli su do izražaja i u prvome dijelu koncerta koji je počeo popularnom Uvertirom operi Figarov pir Wolfganga Amadeusa Mozarta, nastavljen sjajno instrumentiranim Prvim klasičnim koncertom za orkestar Dešpaljevog učitelja Stjepana Šuleka, a završio Dešpaljevim Romantičnim varijacijama na Krežminu temu, posvećenu biskupu Josipu Jurju Strossmayeru.

    © Višnja Požgaj, KLASIKA.hr, 15. prosinca 2017.

     

Piše:

Višnja
Požgaj

kritike