Duboko proživljena impresivna cjelina

Majstorski ciklus Simfonijskog orkestra HRT-a, Hommage a Debussy, KDVL, 15. ožujka 2018.



  • Ove godine se diljem svijeta obilježava 100. godišnjica smrti najvećeg predstavnika glazbenog impresionizma u Europi - francuskog majstora Claudea Debussyja (1862-1918). Simfonijski orkestar HRT-a i ugledni francuski dirigent  velikog iskustva - maestro Pascal Rophé, posvetili su Debussyju koncert Hommage a Debussy u sklopu kojeg je izvedena reprezentativna orkestralna skladba More. Kao pandan Debussyjevom Moru izabrana su tematski slična Četiri interludija o moru iz opernog remekdjela Peter Grimes Benjamina Brittena.

    U taj impresivni okvir s početka i kraja večeri, koji tonovima dočarava Zoru, Nedjeljno jutro, Mjesečinu i Oluju u Brittenovom djelu, a cjelodnevni boravak na moru, Igru valova i Razgovor vjetra i mora kod Debussyja, uvršten  je rijetko izvođen Prvi Koncert za violinu i orkestar u D-duru Sergeja Prokofjeva (1891-1953) u izvedbi japanske violinistice Akiko Suwanai, najmlađe pobjednice prestižnog Međunarodnog violinističkog natjecanja Čajkovski 1990. Osvojivši i druge vrijedne nagrade, umjetnica nastupa diljem svijeta kao cijenjena solistica i komorna glazbenica. Poznata je između ostalog i kao vrhunska interpretatorica  manje izvođenih djela, kao i suvremene glazbe, a 2012. u Japanu je pokrenula Međunarodni glazbeni festival NIPPON, čija je umjetnička ravnateljica.

    Prvi Koncert za violinu i orkestar u D-duru Sergeja Prokofjeva neoklasičnog je stila s obiljem lirskih elemenata romantičkog izričaja, prisutnih ponajviše u okvirnim stavcima, dok u središnjem kapricioznom Scherzu donosi efektni kontrast. Akiko Suwanai svira na vrijednoj povijesnoj Stradivarijevoj violini Delfin iz 1714., koja je bila vlasništvo slavnog violinista Jasche Heifetza, a koju joj je na posudbu ustupila Glazbena fondacija Nippon. Izvedba je bila tehnički uzorna, muzikalna i oplemenjena finoćom tona, a dirigent Rophé i Simfonijski orkestar HRT-a dali su joj vrlo dobru podršku. Oduševljenom pljesku publike umjetnica se zahvalila još jednim biserom iz Bachovog opusa za violinu solo.



    Maestro Pascal Rophé jedan je od najboljih francuskih dirigenata, širokog opernog i simfonijskog repertoara - od Beethovena do suvremenih skladatelja. Iza njega je 25 godina karijere diljem svijeta, a slovi kao jedan od najistaknutijih izvođača glazbe 20. stoljeća, pa se u programu koncerta posvećenog upravo tom razdoblju našla i skladba Atmospheres (1961) vodećeg madžarskog skladatelja druge polovice 20. stoljeća Györgyja Ligetija (1923-2006). To ključno djelo nove glazbe dočarava zvukove atmosfere specifičnim autorovim postupkom tzv. mikropolifonije, što je u sjajnoj i profinjenoj izvedbi postiglo izvanredan efekt.

    Posveta Claudeu Debussyju u povodu 100. godišnjice smrti trijumfirala je na kraju koncerta. Maestro Pascal Rophé majstorski je vodio Simfonijski orkestar  HRT-a kroz sve tri simfonijske skice Mora, tog remekdjela sugestija i suptilnosti u bogatom prikazu morskih mijena - od eterične zore i igre valova do smiraja nakon oluje. Poneseni ljepotom glazbe, prozračnom orkestracijom i autoritetom dirigenta, glazbenici su kako u duboko proživljenoj impresivnoj cjelini tako i u pojedinačnim solističkim nastupima bili na visokoj razini, oduševivši  zadovoljnu publiku u dvorani Lisinski, a zacijelo i slušatelje izravnog prijenosa na 3. programu Hrvatskog radija.

    Program:
    Benjamin Britten: Četiri interludija o moru, iz opere Peter Grimes
    Sergej Prokofjev: Prvi koncert za violinu i orkestar u D-duru, op. 19
    György Ligeti: Atmosphères
    Claude Debussy: La Mer , tri simfonijske skice za orkestar

     © Višnja Požgaj, KLASIKA.hr, 19. ožujka 2018.

Piše:

Višnja
Požgaj

kritike