Skladna i temperamentna interpretacija

50. Tribina Darko Lukić, Koncert laureata, 16. travnja 2018.



  • Tradicionalna Tribina mladih glazbenika Darko Lukić, koja je u prošloj sezoni obilježila veliki jubilej - 50. godišnjicu osnutka, ove je sezone zaključena nakon jedanaest koncerata u Maloj dvorani Vatroslava Lisinskog u organizaciji Hrvatskog društva glazbenih umjetnika i u sklopu ciklusa Mladi u Lisinskom. Hrvatski radio snimio je sve koncerte za promotivne potrebe svakog sudionika i za svoje emisije Na pragu uspjeha. Stručni žiri, na čelu s predsjednikom Emilom Armanom, odlučio je Nagradu Darko Lukić u ovoj sezoni dodijeliti violinistici Katarini Kutnar. Koncertna dvorana Vatroslav Lisinski svoju je nagradu dodijelila klarinetistu Abdulu-Azizu Husseinu, a diplomu je osvojila violistica Hiwote Tadesse. Hrvatsko društvo skladatelja za najbolju izvedbu djela hrvatskog skladatelja nagradilo je orguljaša Nikolu Cerovečkog, a najboljom umjetničkom suradnjom proglašen je pijanist Ivan Galić. Svečana dodjela nagrada i koncert nagrađenih na 51. Tribini Darko Lukić održat će se 7. svibnja u Maloj dvorani Lisinski.

    Lijepa prilika da se pobjednici prethodne sezone predstave cjelovečernjim recitalom na završetku ove sezone, pružena je ove godine laureatima 50. Tribine. Nagrada Darko Lukić dodijeljena je tada ex aequo et bono dvama zagrebačkim natjecateljima iste generacije (1994.) - čembalistu Franji Biliću i violončelistici Latici Anić. Stoga su ravnopravno podijelili nagradnu večer nastupom 16. travnja pred brojnim auditorijem u maloj dvorani Lisinski. Prvi je nastupio Franjo Bilić, student pete godine čembala u razredu Pavla Mašića i druge godine dirigiranja u razredu Mladena Tarbuka na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, a bavi se i skladanjem. Trenutno je na studentskoj razmjeni Erasmus na Amsterdamskom konzervatoriju kod profesora Mennoa van Delfta.

    Kao sudionik 50. Tribine Darko Lukić, Franjo Bilić je svoj recital ispunio raznolikim djelima za čembalo iz pera Rossija, Couperina, Ligetija, Forqueraya, Bacha, Knešaureka i Scarlattija, dok je za nagradni koncert učinio pravi podvig odabravši rijedak, vrlo zahtjevan i hrabar program - integralnu izvedbu znamenitih Goldberg varijacija za čembalo. Taj kasni kapitalni opus Johanna Sebastiana Bacha u trajanju od 45 minuta sastoji se od vrlo lijepe Arije koja se reprizira na kraju i 30 različitih varijacija, pretežito skladanih u G-duru, ali i u g-molu. Većim dijelom su to kanoni te plesovi i preludiji inventivne polifonije i znakovite simbolike brojeva - od jednostavnijih do složenih i virtuoznih. Djelo je Bach napisao za učenika Johanna Gotliba Goldberga i predstavlja pravi izazov za svakog čembalista. Ipak, Goldberg varijacije rijetko se izvode jer zahtijevaju integralnu izvedbu kakvu je upravo ponudio naš mladi umjetnik. Bila je to prva Bilićeva izvedba tog djela, koju je doduše predstavio 8. veljače i na kućnom koncertu Iz salona Očić, uz izravni prijenos na 3. programu Hrvatskog radija, a  sada ponovio u sklopu koncerta nagrađenih na 50. Tribini Darko Lukić. Još bolje  i sigurnije - vrlo ozbiljnim, studioznim i muzikalnim pristupom interpretaciji tog remekdjela. Naročito je bio dojmljiv u melodioznim polaganim varijacijama, dok se u ponekim virtuoznijim dijelovima osjetilo ponešto pomanjkanja protočnosti materijala. Vjerujemo da će trenutačni jednogodišnji studij čembala u Amsterdamu pridonijeti njegovom daljnjem usavršavanju i ponovnim izvedbama tog prelijepog Bachovog opusa.



    Drugi dio koncerta pripao je violončelistici Latici Anić, studentici Valtera Dešpalja  na Muzičkim akademijama u Zagrebu i Kneževini Lihtenštajn. I ona je uz majstorske tečajeve kod raznih pedagoga provela akademsku godinu na Muzičkoj akademiji u Karlsruheu u sklopu  programa Erasmus.     Imala je sreću da je na ovoj Tribini nastupila uz sjajnog pijanista Krešimira Starčevića, dobitnika nagrade za najbolju umjetničku suradnju. Starčević je diplomirao klavir u razredu Đorđa Stanettija na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, a akademsku je godinu u sklopu programa studentske razmjene Erasmus proveo u Beču u klasi Stefana Vladara. Ima veliko iskustvo komornog muziciranja u suradnji s drugim glazbenicima, a dokazao se i kao vrstan organizator i umjetnički voditelj.

    Latica Anić i Krešimir Starčević oduševili su publiku i žiri izvedbama djela Schuberta, Schumanna, Papandopula i Prokofjeva, a na nagradnom nastupu potvrdili su svoje kvalitete nadasve skladnom, temperamentnom i duboko proživljenom interpretacijom Prve sonate za violončelo i klavir u e-molu  Johannesa Brahmsa i Velikog tanga za violončelo i klavir Astora Piazzolle. Ljepota tona violončela i kultiviran zvuk klavira udružili su se u ravnopravnom, tehnički dotjeranom i maštovitom muziciranju muzikalnih glazbenika koje, kao i Franju Bilića – vjerujemo, čeka lijepa budućnost.

    Program:
    J. S. Bach: Goldberg varijacije, BWV 988
    J. Brahms: Prva sonata za violončelo i klavir u e-molu, op. 38
    A. Piazzolla: Le Grand Tango, za violončelo i klavir

    © Višnja Požgaj KLASIKA.hr, 23. travnja 2018.

     

Piše:

Višnja
Požgaj