Vrijedan prilog hrvatskoj glazbi
CD klasika: Premiere klarinetista Mihaela Paara i trojice pijanista Filipa Faka, Matije Dedića i Mateja Meštrovića
-
Klarinet, jedan od drvenih puhačkih instrumenata, potvrdio je već od razdoblja pretklasike i klasike osobine instrumenta podatnog za solističko sviranje s obzirom na njegove tehničke osobine, veliki opseg i lijepu boju tona, bogat dinamički raspon te pokretljivost i mogućnost odabira brzih tempa. Popularnost je klarinet stekao u prvoj polovici 19. stoljeća u vrijeme kad su putujući virtuozi plijenili pozornost europske publike, a virtuozno sviranje privlačno joj je i danas. Svjedoci smo da danas koncertne izvedbe nadomještaju trajni zvučni zapisi, pa je jedan od mlađih hrvatskih klarinetista Mihael Paar na taj način predstavio nekoliko skladbi nastalih na njegov poticaj. U kratkom predgovoru nosaču zvuka Premiere, s naslovom Hrvatska glazba za klarinet, Mihael Paar spominje opuse starijih hrvatskih skladatelja, klasika 20. stoljeća poput Emila Cossetta i Anđelka Klobučara. Ističe da je po završetku „formalnog obrazovanja“ i „u potrazi za novim“ ostvario uspješnu suradnju s više suvremenih hrvatskih skladatelja koji su tijekom 2015. i 2016. godine skladali nove skladbe upravo za njega. Sve su praizvedene na koncertima održanima u raznim gradovima Hrvatske 2015., 2016. i 2017. godine, a većina skladbi snimljena je 2016. u Zagrebu i 2017. u Samoboru.Na nosaču zvuka Premiere zabilježeno je šest skladbi šestorice suvremenih hrvatskih skladatelja različitih skladateljskih stilova i generacija. Ugledni jazz-glazbenik, skladatelj i aranžer Silvije Glojnarić (1936.) napiso je za klarinet i klavir skladbu Igra mala – Concertino za klarinet i klavir (2016.). U tri stavka (bez imena) klasičnoga rasporeda brzi-polagani-brzi Glojnarić vješto provlači tematsku građu u skladnom dijalogu obaju instrumenata, a osobito je dojmljiv polagani stavak s pijevnom temom klarineta i solo-kadencom koja priprema nastup trećeg, ritmički pregnantnog stavka ostvarenog djelomično tehnikom imitacije. Pijanist i skladatelj Matej Meštrović (1969.) skladao je za klarinet i klavir skladbu mirnog ugođaja i polaganog tempa Stars Over Budapest (Zvijezde nad Budimpeštom, 2015.) u kojoj iznad tonalitetno-modalne klavirske pratnje klarinet u širokome luku ispjevava melodiju blisku mađarskoj folklornoj glazbi. Klarinetist i skladatelj Ante Grgin (1945.) niz godina djeluje u Beogradu, a Capriccio br. 6 skladao je čuvši Mihaela Paara na koncertu u Trogiru 2015. Sam kaže: „Te sam večeri spoznao njegove iznimne kvalitete kao izvođača, skladatelja i improvizatora“, što ga je potaknulo da za mladoga glazbenika napiše virtuoznu skladbu u A-B-A-C-A-formi, nadahnutu kao i većina njegovih skladbi „jazzom, evergreenom i šlagerom“.
Najmlađi od skladatelja zastupljenih na nosaču zvuka Premiere je Bruno Vlahek (1986.), pijanist i skladatelj koji se okušao u skladanju različitih glazbenih vrsta. Najdulje djelo na nosaču zvuka je njegova trostavačna Sonata za klarinet i klavir, op. 42 (2015.). Počinje stavkom Moderato, građenim na prividno neobrađenim i nesigurnim temama, sljedeći polagani Lento moderato – Tempo di valse zadržava meditativnost do završnih akorda, a treći brzi Allegro con spirito (formalno blizak rondu) počiva na kratkoj temi i neobičnim ritamsko-metričkim rješenjima. Jedan od najpoznatijih hrvatskih skladatelja mjuzikla i zabavne glazbe Alfi Kabiljo (1935.) skladao je skladbu za klarinet-solo Srebrna ptica (2016.). Poticaj za skladanje programne, virtuozne skladbe dao mu je s jedne strane klarinetist Mihael Paar, a s druge strane na to su ga potaknuli osobnost i djelo kipara Vojina Bakića i njegova (danas devastirana) skulptura na Petrovoj gori (posvećena narodno-oslobodilačkoj borbi) čija se snaga sačuvala u maloj istoimenoj skulpturi, nagradi kojom je nagrađena Kabiljova pjesma Svemu dođe kraj na Festivalu Zagreb 1967. Pijanist i skladatelj Matija Dedić (1973.) spada među hrvatske jazz-glazbenike školovane u Grazu, u ustanovi specijaliziranoj upravo za tu vrstu glazbe. Napisavši kratku i sadržajnu Rhapsodiettu za klarinet i klavir (2016.) Dedić je pokazao veliko poznavanje izražajnih mogućnosti klarineta čija je dionica potpuno ispisana, dok je klavirska – sukladno praksi jazz-improvizacija, ostala zabilježena s naznakama akorda, prepuštajući realizaciju senzibilitetu pojedinog izvođača.
Okupljanje više skladbi više skladatelja na jednom nosaču zvuka daje priliku da se pokušaju povući neke paralele između skladateljskih uradaka. Može se zaključiti da na nosaču zvuka Premiere prevladavaju pregledne i jasne melodijske linije (nadahnute povremeno uzorima iz folklorne glazbe), zanimljivi ritmički obrasci koji odaju bliskost s plesnim i jazz-obrascima i kombinacije različitih mjera. Harmonijska struktura u pojedinim skladbama (za klarinet i klavir) može se svesti na pretežno konsonantne tonalitetno-modalne odnose s blagim iskorakom u bogatstvo složenih, disonancama proširenih akorda. Kao interpreti dionice klavira sudjeluju na nosaču zvuka Premiere pijanist Filip Fak (u Igri maloj Silvija Glojnarića i Sonati za klarinet i klavir, op. 42 Bruna Vlaheka), dok Matej Meštrović i Matija Dedić sami prate Mihaela Paara u svojim skladbama. Podjednako virtuozno napisane su snimljene skladbe za klarinet i klavir, a glazbenicima pružaju bogate mogućnosti potvrđivanja interpretativnih dometa i stapanja u komornom suzvučanju u oblikovanju pomno razrađene cjeline. Klarinetist Mihael Paar gradi svoju interpretaciju na savršenoj intonaciji, na nezamjetnom dahu stečenom pravilnom tehnikom disanja, na smislu za različite ritamske kombinacije, na bogatoj paleti dinamičkoj nijansi i na prilagodljivosti drugim glazbenicima. Pijanist Filip Fak (1983.) prati Mihaela Paara u skladbama Silvija Glojnarića Igra mala i Bruna Vlaheka Sonata za klarinet i klavir, koje su praizvedene uz pratnju Srebrenke Poljak. Potvrdio se kao siguran i pouzdan pratilac na klaviru, čije pijanističko umijeće dolazi u prvi plan samo u solističkim međuigrama, dok je diskretan i prilagodljiv solističkom glazbalu tijekom zajedničkoga muziciranja. Uspješnu suradnju s Mihaelom Paarom ostvarili su Matej Meštrović i Matija Dedić prateći ga, kao i na praizvedbama, u svojim autorskim djelima.
Programsku knjižicu nosača zvuka Premiere odlikuje jednostavno likovno rješenje uz korištenje samo nekoliko boja (bijele, žuto-zlatne, raznih nijansi sive i crne) na tri fotografije Mihaela Paara i u zanimljivim tekstovima čiji su autori Mihael Paar i skladatelji. Glazbeni producenti su Margareta i Bernard Mihalić te sam solist-klarinetist, tonski majstor je Bernard Mihalić, fotograf je Romano Grozić, prevoditeljica tekstova na engleski jezik je Ankica Žarnić, autor likovnog oblikovanja je Emil Šimik i Econik d.o.o., a urednica izdanja je muzikologinja Marija Saraga. Nakladnik nosača zvuka Premiere je Cantus d.o.o. Hrvatskog društva skladatelja, dok je projekt ostvaren uz potporu Ministarstva kulture Republike Hrvatske i Grada Samobora. Vrijedna ostvarenja suvremenih hrvatskih skladatelja za klarinet i klavir prepoznala je struka, dodijelivši Sonati za klarinet i klavir, op. 42 Bruna Vlaheka sa nosača zvuka Premiere u izvedbi klarinetista Mihaela Paara i pijanista Filipa Faka, nagradu Porin za 2017. godinu u kategoriji najboljeg ostvarenja klasične glazbe. Za vrijednim prilozima suvremenih hrvatskih skladatelja za klarinet i klavir, besprijekorno snimljenima na nosaču zvuka Premiere, posegnut će zasigurno mnogi znalci i ljubitelji klasične glazbe i uvrstiti ga u svoje kućne fonoteke.
© Snježana Miklaušić-Ćeran, KLASIKA.hr, 18. lipnja 2018.
Piše:
Miklaušić-Ćeran