Virtuozna kadenca

Majstorski ciklus Simfonijskog orkestra HRT-a: Omaggio a Rossini,dirigent Enrico Dindo - Solist Sergej Krylov, violina; 13. prosinca 2018. - Izravan prijenos 3. pr. HR



  • Posljednji koncert Majstorskog ciklusa Simfonijskog orkestra HRT-a u ovoj godini bio je posvećen Gioacchinu Rossiniju u povodu 150. godišnjice smrti, a zvijezda večeri bio je sjajan ruski violinist Sergej Krylov. Šef dirigent Enrico Dindo odabrao je za ovu prigodu Rossinijevu uvertiru operi Talijanka u Alžiru i  baletnu glazbu prema Rossiniju Fantastični bazar Ottorina Respighija, a u središtu pozornosti bio je Koncert za violinu i orkestar u D-duru, op. 35 Petra Iljiča Čajkovskog u jedinstvenoj interpretaciji Sergeja Krylova. Na početku koncerta izvedena je Uvertira komičnoj operi Talijanka u Alžiru popularnog opernog skladatelja Rossinija, karakteristična po izmjenjivanju energičnih dijelova koje podcrtavaju bubnjevi i graciozno melodijskih u kojima se posebno isticala oboa izvrsnog Darija Golčića.

     Bio je to lijep, veseo i temperamentan uvod na visokoj izvedbenoj razini, kojem je na kraju koncerta odgovorio još jedan podsjetnik na duhovitog Rossinija koji je na završetku operne karijere nastavio živjeti još četrdesetak godina u mirovini, uživajući u opuštenom salonskom druženju s prijateljima, gastronomiji, ali i skladanju lakših djela koja je nazvao „grijesima starosti“. Inspiraciju u njima našao je Ottorino Respighi za svoj balet Fantastični bazar, skladan na temelju priče o lutkama koje plešu u izlogu majstora koji ih je stvorio. Skladatelj je izabrao osam kratkih klavirskih stavaka iz Rossinijeve zbirke i aranžirao ih kao orkestralnu suitu Rossinijana. Te orkestracije su duhovite, kontrastnih boja i tempa, prozračne i bajkovite, s naslovima Uvertira,  Tarantella, Mazurka, Kozački ples, Can-can, Polagani valcer, Nokturno i Galop. Pretežito inspirativna i korektna izvedba bila je dojmljiva u lirskim dijelovima, međutim u brzim i virtuoznim ulomcima ipak nesigurna.



    Središnja točka večeri bio je nastup sjajnog ruskog violinista Sergeja Krylova, rođenog 1970. u Moskvi. Uzorna izvedba Koncerta za violinu i orkestar u D-duru Petra Iljiča Čajkovskog u potpunosti je opravdala impresivne biografske činjenice tog cijenjenog umjetnika. Od prvog tona početne nježne melodije očarao nas je ljepotom tona, izražajnošću kantilene, profinjenom dinamikom, lakoćom  poniranja u srž djela, virtuoznom kadencom  i energičnim završetkom opsežnog prvog stavka, nakon kojeg se - iako to nije uobičajeno, prolomio spontani pljesak, a nakratko se upalilo i svjetlo u  dvorani. No nakon tog neželjenog prekida, čarolija je nastavljena iznimno poetičnom izvedbom čeznutljive lirske Canzonette, koja bez prekida prelazi u virtuozni i raspojasani Finale. Jedan od najljepših i najzahtjevnijih violinskih koncerata - op. 35 Petra Iljiča Čajkovskog, Sergej Krylov izveo je maestralno, uz vrlo dobru suradnju nadahnutog SO HRT-a i maestra Enrica Dinda, što ćemo dugo pamtiti. Oduševio je i orkestar koji mu je odao priznanje topotom nogu, a on se ovacijama publike zahvalio još jednom izvrsnom virtuoznom izvedbom popularnog 24. Capriccia Nicoloa Paganinija. Spomenimo da su među najnovijim diskografskim izdanjima  tvrtke Deutsche Grammophon njegove snimke Vivaldijeva Četiri godišnja doba uz Litvanski komorni orkestar - čiji je glazbeni ravnatelj, solist i dirigent, i 24 Paganinijeva capriccia za violinu-solo privukle sve pohvale kritike.



    Program:

    Gioachino Rossini: Talijanka u Alžiru, uvertira operi
    Petar Iljič Čajkovski: Koncert za violinu i orkestar u D-duru, op. 35
    Ottorino Respighi: Fantastični bazar, suita iz baleta

    © Višnja Požgaj, KLASIKA.hr, 17. prosinca 2018.

Piše:

Višnja
Požgaj

kritike