Dojmljiva vokalno-instrumentalna izvedba

Kanconijer: Misa - ciklus Zbora i Simfonijskog orkestra HRT-a; KD Vatroslav Lisinski, 24. siječnja 2019.



  • Na programu koncerta Zbora i Simfonijskog orkestra HRT-a iz ciklusa Kanconijer, održanog 24. siječnja u Koncertnoj dvorani Vatroslava Lisinskog uz izravni prijenos na 3. programu Hrvatskog radija pod ravnanjem maestra Tomislava Fačinija, izvedene su dvije Mise – Hrvatska misa u h-molu za zbor, orgulje i orkestar hrvatskoga skladatelja Josipa Vrhovskog (1902-1983) i Svečana misa sv. Cecilije za soliste, zbor i orkestar francuskog romantičara Charlesa Gounoda (1818-1893). Prva Misa je komornijeg sastava i kraća pa su joj prethodile obrade četiriju međimurskih popijevki, također iz pera Vrhovskog koji se u svojem stvaralaštvu često inspirirao motivima narodne glazbe rodnoga Međimurja, pa tako i u Hrvatskoj misi. Izvedene su popijevke Dremlemi se, Zelena dubrava, Prepelica i Ni mi volja, koje je Vrhovski obradio za sopran, odnosno bariton i klavir, a ovom prigodom čuli smo ih u vrlo dobroj i emotivnoj izvedbi Ivane Lazar i Leona Košavića, uz prikladnu orkestraciju skladateljevog unuka Tomislava Fačinija.

    Hrvatska misa Josipa Vrhovskog nastala je pri kraju njegova studija kompozicije u Zagrebu u razredima Franje Dugana i Blagoja Berse, a prve dvije izvedbe u Hrvatskom glazbenom zavodu i u Zagrebačkoj katedrali 1933. dobile su vrlo dobre kritike. Zapažen je skladateljev talent, dobro poznavanje vokalno-instrumentalnog sloga i smisao za instrumentaciju. Posebnost tog djela bilo je uplitanje elemenata međimurske narodne glazbe, što je u to doba bila inovacija u crkvenom glazbenom stvaralaštvu. Nažalost, njegova mnogobrojna crkvena djela nastala prije Drugog svjetskog rata, iz političkih razloga bila su nakon rata zabranjena za izvođenje, pa tako i ova Hrvatska misa. Od tada Vrhovski više nije pisao crkvenu glazbu nego se posvetio ponajviše pedagoškom, dirigentskom i organizatorskom  djelovanju.



    No zahvaljujući povoljnijem ozračju nakon Domovinskog rata, Hrvatska misa ponovno je zaživjela i to najvećma zalaganjem skladateljeva unuka - maestra Tomislava Fačinija. 2010. priredio je orkestraciju tog dojmljivog djela za manji sastav (flauta, dva klarineta, dva roga, dvije trublje, trombon, timpani, činele, gudači, harfa i orgulje) i u tom reprezentativnom izdanju čuli smo ga i na ovom koncertu u odličnoj izvedbi orguljaša Pavla Mašića te  komornog zbora i orkestra HRT-a sa stavcima Gospode pomiluj, Slava, Vjerovanje, Svet, Hosana, Blagoslovljen, Hosana i Jaganjče Božji.

    Drugi dio programa ispunila je još opsežnija i zvukovno raskošnija Svečana misa sv. Cecilije za tri vokalna solista, četveroglasni zbor i veliki orkestar uz orgulje, koja slovi kao najslavniji primjer među Gounodovim  misnim uglazbljenjima, nastalima pod utjecajem francuske romantične opere ali i po uzoru na velikog Mozarta, kojem se autor divio. Ujedno to djelo zauzima i vodeće mjesto u francuskoj sakralnoj glazbi 19. stoljeća. Prevladavajuće homofoni zborski odsjeci suprotstavljeni su produhovljenim, osjećajnim i pijevnim solo-dionicama. Uz nevelik zbor HRT-a nastupio je i ugledni slovenski Komorni zbor Ave, te su ujedinjeni u reprezentativni ansambl stvorili idealnu zvukovnost te maksimalno kontrolirani dinamički i intonacijski sklad.



    Našim vokalnim solistima koji su nastupili na početku večeri - sopranistici Ivani Lazar i baritonu Leonu Košaviću, pridružio se u ovoj Misi jednako vrijedni i slavni kineski tenor Yu Shao, koji se posebno istaknuo u stavku Sanctus. Ivana Lazar je pak između ostalog vrlo  lijepo otpjevala smireni Benedictus, a zajedno s tenorom i zborom i Agnus dei. Zanimljivo je da Svečana misa sv. Cecilije  Charlesa Gounoda u trajanju od pedesetak minuta uz standardne stavke (Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Benedictus i Agnus dei) sadržava u središnjici i jedan lijepi orkestralni Ofertorij, a završava prema francuskoj tradiciji svečanim  odavanjem počasti vladaru, u ovom slučaju Napoleonu III. s tekstom Domine, salvum fac Imperatorem nostrum Napoleonem (Gospodine, čuvaj Cara našega Napoleona i usliši nas kada te zazovemo).

    Odličnom izvedbom dviju vrijednih Misa iz opusa Josipa Vrhovskog i Charlesa Gounoda u ciklusu Kanconijer Zbora i Orkestra HRT-a pod znalačkim i sugestivnim ravnanjem maestra Tomislava Fačinija ostvarena je još jedna uistinu dojmljiva vokalno-instrumentalna glazbena večer u cjelini.



    Program:

    Josip Vrhovski: Hrvatska misa u h-molu, za zbor, orgulje i orkestar
    Josip Vrhovski: Dremle mi se; Ni mi volja; Prepelica; Zelena Dubrava, za glas i orkestar
    Charles Gounod: Messe solennelle en l'honneur de Sainte-Cécile, za soliste, zbor, orkestar i orgulje


    Fotografije: Marija Štilinović /HRT

    © Višnja Požgaj, KLASIKA.hr, 28. siječnja 2019.

Piše:

Višnja
Požgaj

kritike