Iskrena i senzibilna umjetnica
Pavica Gvozdić, klavir: Dvostruki CD album s djelima Mozarta, Chopina, Debussyja, Brahmsa, Prokofjeva i Bartóka
-
Odabrane snimke iz arhive diskografske kuće Croatia Records, uključujući i arhivu bivšeg Jugotona, omaž su jedinstvenoj umjetničkoj osobnosti pijanistice Pavice Gvozdić (Sremska Mitrovica, 29. lipnja 1937.) u povodu obilježavanja njenog osamdesetog rođendana. U komentaru tog vrijednog izdanja Bosiljka Perić Kempf piše da se Pavica Gvozdić ubraja u najautentičnije reprezentantice svojevremeno poznate zagrebačke pijanističke škole prof. Svetislava Stančića. Nakon diplome usavršavala se u Parizu kod Magde Tagliaferro i pobijedila na dva prestižna međunarodna natjecanja - u Münchenu (1961.) i Parizu (Grand Prix 6. međunarodnog natjecanja Magda Tagliaferro, 1962.) te dobila specijalnu Nagradu Maurice Dandelot.
Pavica Gvozdić izgradila je vlastiti pijanistički stil koji karakteriziraju intuitivnost pristupa i „osjećajno čitanje“ partiture, no nikada nije skretala u krajnost samovoljnog tumačenja glazbe. Prirodnost pijanističkog pristupa Pavice Gvozdić pomogla joj je da sačuva svježinu u izvođenju, sposobnost uvijek ponovnog čuđenja pred ljepotom glazbe i radost muziciranja te jednostavnu mudrost dostupnu samo iskrenom i senzibilnom umjetniku.
U više od pola stoljeća međunarodne karijere Pavica Gvozdić obišla je gotovo cijeli svijet, praćena oduševljenim kritikama („Pavica Gvozdić: fascinantno!“), a u ruskoj enciklopediji Suvremeni pijanisti (Moskva, 1998.) uvrštena je među najveća pijanistička imena dvadesetog stoljeća. Svoje bogato znanje i solističko iskustvo prenosila je godinama i svojim đacima-studentima Muzičke akademije u Zagrebu. Često je izvodila stilske programe, najčešće posvećene jednom skladatelju. Bili su to Bach, Papandopulo, Brahms, Debussy ili Mozart. U opsežnom repertoaru nalazila su se sva važnija djela od 18. do 20. stoljeća s posebnim senzibilitetom za glazbu romantičara poput Chopina i Schumanna, ali i modernijih – primjerice Prokofjeva ili Bartóka. Neki od njih našli su svoje mjesto i u programu ovog iznimnog dvostrukog CD-a.
Prvi CD počinje Sonatom u D-duru K.576 Wolfganga Amadeusa Mozarta. Slijedi izbor iz ciklusa 24 preludija, op. 28 Frederica Chopina i prva knjiga od 12 Preludija za klavir Claudea Debussyja. Naslovi su: Plesačice iz Delfa, Jedra, Vjetar u dolini, Zvukovi i mirisi u večernjem zraku, Brežuljci Anakaprija, Koraci u snijegu, Što je vidio zapadni vjetar, Djevojka lanene kose, Prekinuta serenada, Potonula katedrala, Puckov ples i Minestreli.
Drugi CD posvećen je najprije djelima Johannesa Brahmsa. To su: Varijacije i fuga na Händelovu temu, op. 24, Intermezzo u h-molu, iz Četiri klavirska komada, op. 119, Intermezzo u b-molu iz Tri klavirska intermezza, op. 117, Intermezzo u E-duru iz Fantazije, op. 116 i Intermezzo u A-duru iz Četiri klavirska komada, op. 118. Slijede Sonata za klavir br. 2 u d-molu, op. 14 Sergeja Prokofjeva i Suita za klavir, op. 14 Béle Bartóka .
Ukusno likovno oblikovanje s lijepim portretima umjetnice potpisuju Bachrach&Krištofić, urednica izdanja je Bosiljka Perić Kempf, a izdavač Želimir Babogradec. Prijevod na engleski: Alexander Hoyt.
© Višnja Požgaj, KLASIKA.hr, 1. travnja 2019.
Piše:
Požgaj