Lakoća i radost muziciranja

Koncert Kvarteta Porin, Koncertna dvorana Vatroslava Lisinskog



  • Počela je već četrnaesta sezona još uvijek mladog kvarteta koji se kao novo svjetlo svojedobno pojavio na pomalo ostarjeloj i umornoj kvartetskoj sceni. Gudački kvartet Porin zadržava svoj entuzijazam i širi repertoar. Za početak je izdržao trinaest sezona i uputio se u teškoj i nagluhoj Maloj dvorani Lisinski i u četrnaestu, koja sadrži četiri koncerta. Program prvoga mogli bi označiti klasičnim. Bio je posvećen kvartetima Josepha Haydna i Wolfganga Amadeusa Mozarta, skladatelja koji su potaknuli razvoj te ekskluzivne gudačke forme. Svakako treba napomenuti da je austrougarska vlastela, za razliku od današnje novokomponirane, posvuda njegovala i potpomagala stvaranje glazbe visokih umjetničkih kriterija. Nije slučajno grof Eszterhazy uposlio upravo Haydna, niti su kasnije slični pojedinci kao i novostasale institucije te Crkva, naručivale od najboljih - Haydna ili Mozarta. U klasični izbor kvarteta od njegovih zasada uvela je skladba Klasični vrt Marka Ruždjaka, također pisana za isti sastav koji se etablirao i kao neizostavan u opusima najvećih skladatelja kasnijih razdoblja i kojem su se svi pridruživali barem jednim djelom, često vrlo istaknutim u opusu, osobito skladatelja 20. stoljeća.

    Nadahnuće Ruždjakovom Klasičnom vrtu bila je istoimena slika Paula Kleea iz godine 1926., dok Ruždjak svoj suptilni glazbeni crtež gotovo asketskih, opreznih i detaljno promišljenih mekih poteza piše za Zagrebački kvartet 1976. godine. Očito je njegova domišljena vrijednost ostala nadahnuće i novim izvođačima. Kvartet Porin nastojao je što preciznije iznijeti suptilne poteze Ruždjakove skladbe, inzistirajući na ljepoti plahog tona i dionicama koje se lako prelijevaju jedna u drugu u jasnoj tonskoj slici. Sve je to uputilo na uloženi trud i duboko poštovanje prema autoru.



    Istim putem krenula je i izvedba zahtjevnog Haydnovog Gudačkog kvarteta u d-molu iz zbirke kvarteta op. 76., dostojanstveno i sabrano, stilski čisto, uz neznatna i slučajna intonativna kolebanja. Obilati polifoni slog s početka donesen je više nego oprezno i savjesno, da bi se elegantno nastavio u drugom stavku duhovite lepršavosti te u pomalo otežalom a srčanom menuetu punom promjena i plesne zaigranosti i na kraju rasplamsao u vrtlogu finala, gdje su malo popustile kontrolne uzde. Pritom je zadržana cjelina, primjerena klasična ravnoteža i elegantni pokret kojim odiše djelo.

    Drugi dio večeri razveselio je, gotovo razgalio harmonijskim smicalicama Mozartova Kvarteta u C-duru KV 465, nazvanog Disonanatni. Mora da su suvremenici bili zapanjeni autorovom nemarnosti slušajući smjele harmonije i kombinacije. Navodi se da su prodavači vraćali nakladnicima Kvartet, misleći da je riječ o krivom otisku. Mozartova zezancija i smjelost na kvadrat tada je bila nezamisliva, da bi današnje uši - navikle na sve i sva i s nešto prethodnog iskustva s djelima klasične epohe, izazivala vedri osmjeh. Upravo taj izazovni  i duhoviti karakter djela - jer nije nimalo lako svirati mimo konvencija, Kvartet Porin donio je lako, s puno pažnje i radosti muziciranja, kakvo mu i pristoji.

    Program:
    Marko Ruždjak
    : Klasični vrt
    Joseph Haydn: Gudački kvartet u d-molu, op. 76, br. 2
    W. A. Mozart: Gudački kvartet u C-duru, KV 685, Disonantni

    Kvartet Porin:
    Ivan Novinc, violina
    Tamara Mihojević, violina
    Lucija Brnadić, viola
    Neva Begović, violončelo

    © Maja Stanetti, KLASIKA.hr, 2. prosinca 2019.

Piše:

Maja
Stanetti

kritike