Goruća strast za muziciranjem

Kvartet saksofona Ardemus: CD album Traces, COBRA Records, 2019.

  • Četvero sjajnih međunarodnih mladih glazbenika, koji su studirali saksofon  na Konzervatoriju u Nizozemskoj u razredima Arna Bornkampa i Svena Arnea Tepla, a na nizozemskoj Akademiji za gudački kvartet učili od Kvarteta Danel uz dodatne majstorske tečajeve, pronašli su zajednički interes i ljubav prema komornoj glazbi. Godine 2014. osnovali su u Amsterdamu vlastiti kvartet saksofona, koji se u kratkom roku afirmirao i postigao zapažene uspjehe na međunarodnim natjecanjima i festivalima, nastupajući u uglednim koncertnim dvoranama diljem Nizozemske i Europe, pa tako i u Hrvatskoj, primjerice na natjecanjima Boris Papadopulo u Zagrebu ili Ferdo Livadić u Samoboru, a bili su i finalisti prestižne nizozemske nagrade Klasični talenti.

    Odabrali su znakovito ime Ardemus, što na latinskom jeziku znači  gorjeti, a to su i opravdali  svojom gorućom strasti za komornim muziciranjem i jednako strastvenom i besprijekorno kompatibilnom i nadasve muzikalnom svirkom koja oduševljava na svakom nastupu. Svjedočili smo tome između ostalog i na zagrebačkom Festivalu sv. Marka 2018., na kojem su održali uistinu sjajan koncert o kojem smo tada i pisali. Treba spomenuti da su u Amsterdamu   pokrenuli i vlastiti koncertni ciklus. I kako kaže Lovro Merčep, hrvatski član kvarteta iz Samobora: „oni su postali jedno sa svojim instrumentom, međusobno se slušajući, ispreplićući i nadopunjavajući“. U tom međunarodnom mladom društvu, osim našeg Lovre (alt saksofon), sudjeluju i australski Kinez Yo-yo Su (bariton saksofon) i dvije djevojke – Lisa Wyss iz Švicarske (sopran saksofon) i Jenita Veurink iz Nizozemske (tenor saksofon).



    Prvi CD kvarteta Ardemus, pod nazivom Traces (Tragovi) snimljen je u crkvi Westvest 90 u nizozemskom gradiću Schiedam krajem 2018. godine. Izdavačka kuća COBRA Records izdala je taj osebujni CD u svibnju prošle godine s reprezentativnim programom koji „simbolizira dosadašnji put ansambla i može se shvatiti kao glazbena biografija Ardemus kvarteta s djelima koja imaju veliko značenje za njegov razvoj i nezaobilazni su dio njihova repertoara“. Nisu se odlučili ovom prigodom objaviti pojedinačne biografije, nego ih je dovoljno zapamtiti po imenima Lisa, Lovro, Jenita i Yo-yo.

    Zanimljivo je da je izradu CD-a zbog nemalih troškova tvrtka odlučila ponuditi putem skupnog financiranja (crowdfunding), što znači da svatko može dati svoj doprinos projektu, a zauzvrat dobiti prikladan poklon. To je inače standardna praksa za dobivanje sredstava za snimanje CD-a u Nizozemskoj, pogotovo što se tiče mladih ansambala.

    Na programu CD-a Traces su birana, vrlo kvalitetna i poticajna djela  različitih stilova, koja povezuju prelijepi korali Johanna Sebastiana Bacha (BWV 260, 254, 259, 266 i 256) u fantastičnoj izvedbi četiri saksofona. Na početku se nalazi Šest bagatela za puhački kvintet (1953) Gyorgyja Ligetija u obradi Fabia Oehrlija, zatim  Elegija i Polka (1931) za gudački kvartet Dmitrija Šostakoviča u obradi Lise Wyss. Slijedi Kvartet saksofona, op. 109 (1932) Alexandera Glazunova, Sanjarenje za klavir (1890) Clauda Debussyja u obradi Vincenta Davida, skladba Govorila si u snu (2010) za kvartet saksofona Davida Biedenbendera ( 1984) i naposljetku Oblivion (1982) Astora Piazzole (1921- 1992) u aranžmanu  Yo-yo Su.



    Dvojezični CD Traces vrlo je profesionalno i lijepo opremljen, s poetskim tekstom u prijevodu na engleski i njemački jezik ugledne hrvatske spisateljice i pjesnikinje Ivane Bodrožić (Vukovar 1982), koja je uz ostalo osebujnim esejom ispričala svoj doživljaj nakon slušanja snimaka s tog fantastičnog albuma.  Autorica efektnih fotografija je Smiljka Boškov, a producent i ton-majstor Tom Peeters.

    © Višnja Požgaj, KLASIKA.hr, 17. siječnja 2020.

Piše:

Višnja
Požgaj