Profinjeni pijanizam Martine Filjak
Martina Filjak, klavir: CD album Light & Darkness, Profil, 2020.
-
Ugledna njemačka tvrtka Profil – Edition Günter Hänssler, specijalizirana za klasičnu glazbu i izvedbe važnih svjetski afirmiranih glazbenika, objavila je najnoviji nosač zvuka sa snimkama djela Franza Liszta hrvatske pijanistice Martine Filjak. Poetski naslov CD-a Light & Darkness upućuje na glazbene sadržaje skladbi jednog od najznačajnijih pjesnika klavira čije je osobno pijanističko umijeće legendarno a čija su djela, koja je posvetio instrumentu na kojemu je bio zadivljujući virtuoz a koji je po svojoj konstrukciji izvor izuzetnog melodijsko-harmonijskog bogatstva i jedinstvenih zvukovnih mogućnosti, neosporno antologijska i trajno poticajna baština svim generacijama pijanista. Martina Filjak za svoj je novi CD odabrala niz Lisztovih klavirskih naslova koji svaki za sebe predstavlja neiscrpno vrelo nadahnuća i upravo je tim odabirom dokazala svoj nadasve profinjeni glazbenički ukus i dakako izuzetne izvođačke sposobnosti. Jer, a to je kada je riječ o Lisztovim klavirskim skladbama notorna činjenica, za interpretiranje tog repertoara neophodna je osobita umjetnička inteligencija, visoki stupanj razumijevanja glazbe i najviša razina virtuoznog pijanističkog umijeća.
Martina Filjak jedina je hrvatska pijanistica koja je odlučila, nakon izuzetnih uspjeha na međunarodnim klavirskim natjecanjima, posvetiti se isključivo samostalnoj pijanističkoj karijeri i životu u inozemstvu. Hrabrost je to i odluka vrijedna divljenja i podrške. Brojnost poziva za solističke recitale i nastupe s orkestrima diljem svijeta kao solistica u najpoznatijim ali i rjeđe izvođenim koncertima za klavir i orkestar, te mogućnosti za nastupe u komornim sastavima na mnogim svjetskim koncertnim podijima, potvrda su da je Martina Filjak pravilno procijenila mogućnosti koje činjenica samostalnosti pruža, a valja joj odati priznanje i u pogledu pravilne procjene, dakako i hvalevrijednog samopouzdanja kada je riječ o mogućnostima ostvarivanja odabrane profesije na međunarodnom planu i u kontekstu svjetske konkurencije u koju se naša odlična pijanistica superiorno, s punim povjerenjem u osobne sposobnosti, uključuje. Odabir Berlina kao adrese s koje putuje na gostovanja, ali i kao vlastitog doma u kojem disciplinirano vježba i priprema se za nastupe, te mogućnost kreiranja osobnog itinerera nastupa tijekom koncertne sezone, dakako uz pomoć menadžera koji nude gostovanja i brinu o prigodama za javne nastupe, odluke su koje je Martina Filjak očito donijela s punim pokrićem glazbenice izuzetne nadarenosti, marljivosti i hvalevrijedne razumnosti u procjeni mogućnosti koje pruža suvremena uređenost glazbenog života u razvijenoj kulturnoj sredini u odnosu na pojedinu solističku opredijeljenost.
Izdavanje nosača zvuka u kontekstu postizanja pa onda i održavanja konkurentnosti na međunarodnom planu tek je jedan od mogućih elemenata koje glazbenika etabliraju kao potencijalnu veličinu. Dakako da je u tome znatna pomoć kada je izdavač takvog nosača zvuka - CD-a, neka ugledna tvrtka, a posebnu pomoć pruža i umješnost izdavača pri plasmanu novog CD-a na šire tržište. Osim toga, svaki je novi CD dodatna osobna iskaznica glazbenika i sasvim opipljivi i za slušanje pogodan dokument kojim je moguća daljnja afirmacija, ponuda i uključivanje, posebno u radijske programe, kao i distribucija za privatne zbirke štovatelja i ljubitelja glazbe, određenog instrumenta i pojedinog skladatelja. Novom CD-u Martine Filjak mogu se tako radovati njezini dosadašnji štovatelji, ali isto je tako moguće pretpostaviti da će upravo snimke Lisztovih djela privući mnoge ljubitelje njegove glazbe koji Martinu Filjak do sada još nisu poznavali.Martina Filjak, pijanistica istančana ukusa, odabrala je redom sljedeće skladbe: Misere, d’après Palestrina, S.173/8 iz Harmonies poétiques et religieuses broj. 8, Ballade, broj 3, S 171 u h-molu, Deux Légendes, S. 175 – broj 1 François d’Assise „La Prédication aux oiseaux“ i broj 2 François de Paule marchant sur les flots, Bénédiction de Dieu dans la solitude S. 173 iz Harmonies poétiques et religieuses, Réminiscencess de Lucia di Lammermoor, S. 397 i La marche pour le Sultan Abdul Médjid-Khan, S. 403, te kao posebni dodatak minijaturu Für Alina Arva Pärta iz 1935. godine. Snimano je od 30. siječnja do 1. veljače 2019. u Immanuelskirche u Wuppertalu na klaviru Steinway & Sons D-604 20, producent snimanja bio je Holger Siedler, editor Kaling Hänke, autor uvodnog teksta Jens Markowsky a prevoditelji Janet & Michael Berridge iz Berlina. Na naslovnici i u programskoj knjižici nalaze se fotografije Romana Grozicha na kojima je ovjekovječena Martina Filjak sa svojim sjetnim pogledom i izgledom koji svakako mogu privući i vizualnom ljepotom.
Pijanizam Martine Filjak, dobro poznat hrvatskim slušateljima s njezinih nastupa i gostovanja u Zagrebu i drugdje u domovini, na novome se CD-u otkriva u punoj raskoši tehničke bravure, besprijekornog virtuoziteta i ono što osobito oduševljava, istinskog i iskrenog emocionalnog pregnuća i izražajne misaone zaokupljenosti. Glazba je to pretežno sakralne duhovnosti i nadahnuća, Lisztova duboko proživljena promišljanja i putovanja glazbenim prostorima oplemenjenima iskonskim povjerenjem u sposobnost zvukovnog oblikovanja poruka posvete, blagoslova i nade. Bogatstvo ukrasa, vrtoglavih trilera i prstolomnih bravura u službi je ideje o glazbi kao nositeljici ljepote i punine duše koja se opaja poetskim harmonijama u ozračju duhovnosti i vjere. Pod prstima tehnički superiorne pijanistice nadvladane su unutarnje bure nadasve zahtjevne glazbene fakture i ostvareni zvučni ugođaji nebeskoga spokoja i mira.Upravo u tome vidim posebnost interpretacija Martine Filjak. Odabirom pijanistički vrlo zahtjevnih partitura, izborom skladbi koje izvode tek ponajbolji klaviristi, od kojih neka poput posljednja dva naslova u nizu nisu među najčešće izvođenim Lisztovim klavirskim biserjem, podastire hrvatska pijanistica svjetskoj javnosti glazbu koja osvjetljava tamu i nudi utjehu. Martina Filjak osvjedočena je vrhunska glazbenica s uvjerljivom intelektualnom snagom. Stoga i ne čudi uključeni Goetheov citat kako tek „jako svjetlo baca duboku sjenu“. Pod vještim prstima pijanistice ispleteni su profinjeni osjećaji. To i preporuča novi CD za ponovljena slušanja.
© Zdenka Weber, KLASIKA.hr, 28. siječnja 2020.
Piše:

Weber