Nedostatak senzibiliteta za djelo
Koncert Zagrebačke filharmonije i Akademskog zbora Ivan Goran Kovačić iz Crvenog ciklusa, Ivo Lipanović, dirigent, Lisinski, 7. veljače 2020.
-
Nakon dugo vremena dočekalo se još jednu izvedbu Beethovenove Misse solemnis u D-duru op. 123, jedno od kapitalnih, silno zamršenih i zahtjevnih i ne osobito voljenih djela. Ta nevoljenost uglavnom je od glasa do glasa rasprostranjena vjerojatno iz vokalnog sektora, jer Beethovenov slog sigurno nije udoban, ali bi o udobnosti majstorova pisma valjalo ponešto zapitati i instrumentaliste. Rijetkost živih izvedbi zacijelo je i zbog složenosti fakture kojoj nije dovoljna samo prirođena muzikalnost, a ni čitanje ovlaš. A tu je i 250. rođendan velikog majstora, pa priliku da se Missa izvede uživo ne treba propustiti. Jako dobro, osim što vodstvo izvedbe valja izbrati. Možda kakva audicija za Missu?Nažalost, i unatoč ozbiljnom trudu i pripremljenosti izvođača u segmentima. Veliki izvodilački aparat – zbor, orkestar i soliste, predvodio je maestro Ivo Lipanović s mnogo htijenja i nešto manje znanja i osjetljivosti za djelo. Pravo bombardiranje događalo se neprestanom količinom glasnosti koju su predvodili reski zborski soprani, rječitih basa u zboru ili troje dobrih iz solističkog kvarteta. Sve je to - uz male predahe usklađenih skupina gudača ili puhača Filharmonije, točnih nastupa zbora u polifonim odlomcima, bilo naprosto kaotično, bolno i bez svijesti o cjelini. K tome još i potpuna ravnodušnost prema dinamici i plastičnijem oblikovanju zvučne slike. Ne bi bilo pošteno sve to pripisati autoru Misse, kao što se to često čini, nego ponajprije voditelju izvedbe. A vodio je sposoban i dobro uvježban i razgovijetan Akademski zbor Goranovaca, čiji je voditelj Luka Vukšić, ali i čiji se članovi ozbiljnije približavaju dobi za članstvo u Akademiji znanosti i umjetnosti. S druge strane, bila je to novijoj publici prilika da Beethovenovu svečanu misu čuju uživo, ma kako konfuzno i bez provodne misli bilo. Missa koja se u polifonim ulomcima dotiče i prethodnika - od Palestrine ili Bacha i do Mozarta s punim respektom i s novim pogledom.
Dohvatiti se izvedbe Misse solemnis, baš kao i Devete simfonije koja je nastajala negdje u istom razdoblju, ozbiljan je i odgovoran posao koji donosi bodove kad je objavljen u umjetničkoj biografiji. Tako će to moći zapisati i mlada sopranistica Marta Hut, savjesna i zasad samo s pogledom u bolju budućnost. Najbolje se u tom pametnom vokalnom kvartetu doziranom izražajnošću pokazala altistica Martina Gojčeta Silić. Neočekivano je s početka pretjerivati tenor Krešimir Špicer dok je svijetli bas Giorgio Surian ostao profesionalno korektan.Iako je teško secirati stavak po stavak u općoj, navodno efektnoj buci, među svim pitanjima – zašto, nameće se stavak Benedictus s kvartetom vokalnih solista, odnosno kvintetom s istaknutom odličnom solo-violinom Oresta Shourgota. Kao da se veliki ansambl natjecao tko će taj pjev violine efikasnije nadjačati. Nešto međusobnog osluškivanja ne bi bilo na odmet i u tako velikom ansamblu, čak i kada glavni zapovjednik tome ne pridaje osobit značaj. A to se obija o glavu iole upućenijeg slušatelja, a autor je nasreću blagopočivši već neko dulje vrijeme.
Program:
Zagrebačka filharmonija
Akademski zbor Ivan Goran Kovačić
Ivo Lipanović, dirigent
Marta Hut, sopran
Martina Gojčeta Silić, alt
Krešimir Špicer, tenor
Giorgio Surian, bas
L. van Beethoven: Missa solemnis, op. 123
© Maja Stanetti, KLASIKA.hr, 12. siječnja 2020.
Piše:
Stanetti