Nadahnuće nacionalnom tradicijskom poezijom i glazbom

50. obljetnica smrti Igora Stravinskog; Skladbe Igora Stravinskog u glazbenom životu Zagreba (2. dio)

  • Igor Fjodorovič Stravinski (17. lipnja 1882. – 6. travnja 1971.) U suglasju je s navedenim zaključkom i program koncerta priređenog u Hrvatskome glazbenom zavodu 10. siječnja 1920. Uz suitu Igora Stravinskog, Anka Koščević uvrstila je solo-pjesme Aleksandra Grečanjinova (1864-1956), Claudea Debussyja (1862-1918) i Mauricea Ravela (1875-1937). O koncertu Anke Koščević i Krešimira Baranovića u novinama Zagreber Tagblatt pisala je glazbena kritičarka Zora Vernić-Turanjska, čije ime nije uvršteno u Leksikon jugoslavenske muzike, a ni u suvremenim izvorima ne nalazimo podatke o njoj.

    Kritike koje je pisala bile su opširne, utemeljene na dobrom poznavanju glazbe i tadašnjih glazbenih prilika u Zagrebu, a objavljivala ih je tijekom godina 1919. i 1920. u novinama Zagreber Tagblattu te 1920. u časopisima Kritika, Savremenik i Jugoslavenska obnova-njiva. Kritika koncerta Anke Koščević i Krešimira Baranovića održanog 10. siječnja 1920. objavljena je u novinama Zagreber Tagblatt na naslovnoj stranici u rubrici Feuilleton, a uz spomenuti koncert Zora Vernić-Turanjska kraćim je osvrtom popratila i nastup ruskoga mješovitog zbora. Prateći više godina školovanje i nastupe Anke Koščević, istaknula je Zora Vernić-Turanjska veliki napredak mlade pjevačice u odnosu na njene prve javne nastupe, kao i na činjenicu da je mlada umjetnica „svoju nadarenost podredila intenzivnom školovanju (...) ne povodeći se za intuicijom“. Osvrćući se na izvedbu Suite "Faun i pastirica" Igora Stravinskog na izvornome-ruskom jeziku, Zora Vernić-Turanjska ističe cjelovitost izvedbe unatoč znatnim „melodijskim i formalnim teškoćama“ skladbe.

    Bela pl. Pečić (1873. – 1938.)Maja Strozzi-Pečić Zagreb 19. prosinca 1882. – Rijeka, 26. veljače 1962.)

    Prvu slijedeću izvedbu skladbi Igora Stravinskog bilježimo u godini 1922. ostajući u svijetu njegovih popijevaka za glas i glasovir. Supružnici Maja Strozzi-Pečić i Bela pl. Pečić 7. travnja 1922. priredili su u dvorani Hrvatskoga glazbenog zavoda koncert, uvrstivši u program solo-pjesme Igora Stravinskog: pjesmu Pastirica (iz Suite "Fun i pastirica"), Guske, labudi, Tilim-bom, Mačje uspavanke (Mačak ima i Baji-baji), Pastorale, Tri pjesme iz japanske lirike (Akahito, Mzatsumi i Tsaraikui), ciklus Uspomene iz djetinjstva (Svraka, Vrana, Čičerjačer), dvije Zabavne: Nataša i Pukovnik, Ruske popijevke (Patak, Sektarska i Pjesma gatalice) posvećene zagrebačkim umjetnicima Maji Strozzi-Pečić i Beli pl. Pečiću te Dvije pjesme (Nezaboravna i Golub) na tekst ruskoga pjesnika – simbolista Konstantian Dmitrijeviča Balmonta (1867-1942). Uz solo-pjesme Stravinskog, supružnici Pečić uvrstili su i tri ciklusa solo-pjesama Antuna Dobronića (1878-1955): Primavera, op. 7 za sopran ili tenor (1914), Hrvatske pučke popijevke, op. 10 za „srednje grlo“ (1915) i Sa sela, op. 21 za sopran ili tenor (1920).

    Koncert održan 7. travnja 1922. najavljen je u novinama Obzor u rubrici Domaće vijesti kao večer prvih izvedbi skladbi Antuna Dobronića i Igora Stravinskog uz napomenu: „Taj se koncerat ove sezone ne će više ponoviti“. Mogli bismo ga shvatiti kao skladateljsku večer Igora Stravinskog i Antuna Dobronića (upriličena možda prigodom 40. obljetnice rođenja Igora Stravinskog i Maje Strozzi-Pečić). Ono što povezuje dvojicu skladatelja je nadahnuće tradicijskom poezijom i glazbom naroda i zemalja u kojima su rođeni i živjeli (bar neko vrijeme).

    Antun Dobronić (Jelsa, 2. travnja 1878. – Zagreb, 12. prosinca 1955.)Antun Dobronić bio je zagovornik nacionalnog smjera u hrvatskoj glazbi nakon Prvoga svjetskog rata, a razdoblje do 1920. godine u opusu Igora Stravinskog poznato je kao „ruska faza“. Sa životom i opusom Igora Stravinskog zagrebačku je publiku temeljito upoznao dr. Božidar Širola (1889-1956) u opširnom članku objavljenom tri dana uoči koncerta u novinama Zagreber Tagblatt, a njegova pohvalna kritika nastupa supružnika Pečić objavljena je u istim novinama 11. travnja 1922. u članku Die Konzertwoche (Koncertni tjedan), u kojem je popratio i ostale koncerte održane u Zagrebu. Pjesmu Igora Stravinskog Pastirica izveli su Maja Strozzi-Pečić i Bela pl. Pečić na koncertu u Hrvatskome glazbenom zavodu 4. svibnja 1923., koji je popratio kritikom Večer lijepih popjevaka Lujo Šafranek-Kavić (1882-1940) u dnevnome listu Obzor. O još jednom zapaženom koncertu supružnika Pečić iz 1926. godine, kad je njihov gost bio Igor Stravinski, pisat ćemo u nastavku.

    Nastavlja se...

    © Snježana Miklaušić-Ćeran, KLASIKA.hr, 21. travnja 2021.

Piše:

Snježana
Miklaušić-Ćeran

eseji