Očaravajuća izvedba

Koncert Simfonijskog orkestra HRT-a i mezzosopranistice Dubravke Šeparović Mušović, Mala dvorana Doma sportova, Zagreb, 6. svibnja 2021.



  • Simfonijski orkestar HRT-a redovito održava svoje predviđene koncerte u promijenjenim okolnostima vrlo ograničenim brojem slušatelja uživo. Mala dvorana Doma sportova postala je dobar domaćin velikim ansamblima s malo publike, ali Simfonijski orkestar ima laganu prednost kao kućni ansambl javne radiotelevizijske kuće, pa se njihovi koncerti prenose automatizmom. To je svakako dobrodošlo svima zainteresiranima, a svojevrsna je utjeha posjetiteljima koncerata. Nije isto, ali u novim, već starim pandemijskim okolnostima je svjetlo na kraju neizvjesno dugog tunela.

    Vrlo apartan program predstavio je Simfonijski orkestar HRT-a pod vodstvom vrijednog i radinog dirigenta Tomislava Fačinija u Maloj dvorani Doma sportova. Njihov ciklus Kanconijer pred stotinjak je slušatelja uživo i s izravnim televizijskim prijenosom donio djela Paula Hindemitha i Gustava Mahlera, nazvan Pjesnik – Slikar – Skladatelj. Vođeni prijenosi postali su već uhodana praksa, budući da se redovito nižu iz tjedna u tjedan. Kanconijer je povezao poeziju, slikarstvo i glazbu s djelima Slikar Mathis (Mathis der Mahler) Paula Hindemitha i ciklus Rückertove pjesme (Rückert Lieder) Gustava Mahlera. Hindemithova slikovita glazba upućuje na likovni izvor povezujući orkestralne stavke njegove istoimene opere  i takva se najčešće izvodi.



    Bogata i raznolika, duboko promišljena orkestracija na suptilan glazbenički način prenosi doživljaj kroz tri stavka – Anđeoski koncert, Polaganje u grob i Iskušenje sv. Antuna Pustinjaka. Vrlo pomno je dirigent zajedno s nadasve pažljivim orkestrom pristupio čitanju zahtjevne partiture, suptilno stvarajući promjenjive, osebujne i intenzivne ugođaje velikih kontrasta. Posebno su se isticala lijepo oblikovana sola pojedinih instrumenata, izvirući i zamirući u cjelini orkestralnog zvuka, poput crteža ističući bitno u bogatom tonskom slikarstvu jasnih opreka i intenzivnog naboja tutti zvuka koji ponegdje zamire u sitnom vezu gudačkog korpusa. Hindemith je zahtjevan i za publiku, ali ga je nova pomna izvedba na svoj angažiran način učinila atraktivnim u komunikaciji s imalo koncentriranim slušateljem.

    Dubravka Šeparović Mušović bila je glavna zvijezda izvedbe pet pjesama uz orkestar Rückert Lieder Gustava Mahlera. Inteligentno je, kao u nedavnoj izvedbi Gluckove opere Orfej i Euridika, ponovno pokazala poznavanje stila i izrazito razgovijetnu brigu o izgovoru pjesničkog teksta, kaneći se izvanjske ekspresije ili bilo kakvog opernog, scenskog izraza. Njezina je interpretacija odisala itekako razumljivom i smirenom unutarnjom energijom, pa je i uz nedovoljno poznavanje jezika kod slušatelja stvorila bliskosti s romantičarskim razumijevanjem svijeta. Očarala je cjelina Mahlerovih Rückert Lieder u nizu: Ljubiš li zbog ljepote, Udisao sam blag miris, Ne gledaj mi u pjesme, U ponoć i Izgubljen sam u svijetu. U sat vremena naslikan je cijeli izrazit i bogat glazbenički svijet za mnoge gladne uši slušatelja zahvaljujući agilnoj brizi urednika da izravnim prijenosima nadomjeste barem dio nekad uhodanog koncertnog života.

    © Maja Stanetti, KLASIKA.hr, 24. svibnja 2021.

    Simfonijski orkestar HRT-a
    Tomislav Fačini, dirigent
    Dubravka Šeparović Mušović, mezzosopran

    Program:

    𝗣𝗮𝘂𝗹 𝗛𝗶𝗻𝗱𝗲𝗺𝗶𝘁𝗵: 𝗠𝗮𝘁𝗵𝗶𝘀 𝗱𝗲𝗿 𝗠𝗮𝗹𝗲𝗿 (𝗦𝗹𝗶𝗸𝗮𝗿 𝗠𝗮𝘁𝗵𝗶𝘀, 𝘀𝗶𝗺𝗳𝗼𝗻𝗶𝗷a)
    Engelkonzert (Anđeoski koncert)
    Grablegung (Sahranjivanje)
    Versuchung des heiligen Antonius (Iskušenje svetog Antuna)

    𝗚𝘂𝘀𝘁𝗮𝘃 𝗠𝗮𝗵𝗹𝗲𝗿: 𝗥𝘂̈𝗰𝗸𝗲𝗿𝘁-𝗟𝗶𝗲𝗱𝗲𝗿 (𝗥𝘂̈𝗰𝗸𝗲𝗿𝘁𝗼𝘃𝗲 𝗽𝗷𝗲𝘀𝗺𝗲, 𝘇𝗮 𝗴𝗹𝗮𝘀 𝗶 𝗼𝗿𝗸𝗲𝘀𝘁𝗮𝗿)
    Liebst du um Schönheit (Ljubiš li zbog ljepote)
    Ich atmet’ einen linden Duft! (Udisao sam blag miris!)
    Blicke mir nicht in die Lieder! (Ne gledaj mi u pjesme!)
    Um Mitternacht (U ponoć)
    Ich bin der Welt abhanden gekommen (Izgubljen sam u svijetu)

Piše:

Maja
Stanetti

kritike