Solidarnost i empatija glazbenika na djelu

Koncert na dar u Sisku i dobrotvorni koncerti u Varaždinu i Karlovcu u korist potresom oštećenoj Glazbenoj školi Frana Lhotke u Sisku, 19. svibnja, 25. svibnja, 5. lipnja 2021.

  • Glazbena škola Frana Lhotke u SiskuU ovoj se godini obilježava 80. obljetnica smrti hrvatske operne umjetnice Milke Trnine (Vezišće u Općini Križ pokraj Ivanić-Grada, 19. prosinca 1863. - Zagreb, 18. svibnja 1941.) čijom se promocijom, još od utemeljenja 2003. godine, aktivno bavi Udruga poklonika Milke Trnine (UPMK). Kako je riječ o udruzi s ograničenim financijskim mogućnostima, a opet željnoj pomagati mladim naraštajima glazbenika, prvenstveno studenticama i studentima pjevanja na Muzičkoj akademiji Sveučilišta u Zagrebu kojima se organiziraju koncertni nastupi, odučilo je njezino vodstvo ostvariti tri koncerta kojima bi se upravo glazbenim nastupima mladih, uključujući i polaznike srednjih škola, UPMK pridružila svima spremnima održati dobrotvorne akcije u korist na u prošlogodišnjim potresima u Sisačko-moslavačkoj županiji, u njezinom središtu gradu Sisku, teško oštećenoj zgradi u kojoj je djelovala Glazbena škola Fran Lhotka.

    Naime, GŠ Fran Lhotka dio je zaštićene kulturno-povijesne cjeline grada Siska, ali i pojedinačno zaštićeno kulturno dobro iznimne arhitektonske, povijesne i ambijentalne vrijednosti. Izgrađena je 1880. u stilu neoromanike kao sinagoga židovske zajednice u Sisku, a od 1967. u njoj djeluje glazbeno učilište iz kojega su potekli brojni kasnije renomirani hrvatski glazbenici i pedagozi. Budući da je u potresu 29. prosinca 2020. zgrada do te mjere stradala da se škola morala iseliti, nastava se održava u prostorijama kompleksa INA rafinerije.

    Devastirana Glazbena škola Frana Lhotke u Sisku

    Dogovorena su tri koncerta i to prvo Koncert na dar, održan 19. svibnja u Sisku, dan nakon smrtnog dana Milke Trnine. Svjetski renomirana i za života nedvojbeno najuglednija hrvatska operna umjetnica rođena u tom kraju, koja je bila osobito poštovana wagnerijanka ali i omiljena Puccinijeva Tosca, te nastupala na opernim pozornicama poput Kraljevske opere, danas Državne bavarske opere  u Münchenu (čija je bila i članica s uglednim naslovom „komorne pjevačice“), te u Kraljevskoj Covent Garden opernoj kući u Londonu i u njujorškoj Metropolitan operi, o čemu svjedoče brojni glazbeno-kritički i drugi zapisi iz druge polovice 19. i samog početka 20. stoljeća (jer ne postoje snimke budući da ih Trnina sama dala uništiti nezadovoljna tadašnjim tehnološkim uvjetima snimanja), ime je koje Moslavci osobito poštuju, pa je bilo primjereno da njoj posvećena udruga inicira projekt triju koncerata.

    Dakako, bilo bi nesuvislo organizirati dobrotvorni koncert u kraju koji je u katastrofalnim potresima stradao i treba mu što je moguće brža obnova, a to je financijski itekako zahtjevno i traži što izdašniju upravo materijalnu potporu, te je prvi koncert održan u Dvorani INA rafinerije u Sisku, a umjetnički ga je vodila umjetnička savjetnica na Muzičkoj akademiji Sveučilišta u Zagrebu i dopredsjednica UPMK mr. art. Eva Kirchmayer Bilić.

    Izvođači <em>Koncerta na dar</em>, Sisak, Dvorana INA rafinerije, 19. svibnja 2021. Prema spontano osmišljenoj shemi, ponovljenoj na sva tri koncerta o kojima se donosi osvrt, uvodnu riječ o Milki Trnini i pozdravni govor okupljenom slušateljstvu dala sam osobno kao predsjednica UPMK. Prvi je na Koncertu na dar nastupio učenik GŠ Fran Lhotka – Jan Vukelić, učenik 3. razreda Srednje GŠ iz razreda prof. mentorice Tihane Herceg Ivšić i uz klavirsku pratnju prof. Petre Kukavica. Mladi je bariton zacijelo jedan od budućih kandidata za visokoškolski pjevački studij.

    Slijedili su studenti Muzičke akademije uz klavirsku pratnju Eve Kirchmayer Bilić – bas Lobel Barun, student prve godine, mezzosopranistica Ines Grubišić, studentica prve godine, sopranistica Martina Barišić, studentica treće godine, bariton Jurica Jurasić Kapun, student pete godine, mezzosopranistica Emilia Rukavina, studentica pete godine koju je za klavirom pratila studentica četvrte godine Ana Šostar, te tenor Roko Radovan, student treće godine. Za osvrt bi nedvojbeno bilo isuviše podataka kada bi se navodilo pojedinačne naslove otpjevanih solo-popjevki i opernih arija, pa navodim samo profesore iz čijih su razreda studentice i studenti. Dakle, za odabranu ih profesiju pripremaju izv. prof. Martina Gojčeta Silić, doc. Aleksei Tanovitski i red. prof. Vlatka Oršanić. U svakom slučaju, svaki od navedenih mladih glazbenika pokazuje ozbiljnu odluku da umjetničko pjevanje i njegove tehničke zahtjeve svlada studirajući vrlo ozbiljno i pokazujući disciplinu i koncentraciju neophodne za javno nastupanje. Svakako raduju deficitarni muški glasovi.

    Valentina Fijačko Kobić, sopran

    Na kraju koncerta nastupila je kao posebna gošća sopranistica, prvakinja Opere HNK u Zagrebu, Valentina Fijačko Kobić koja je nedugo prije pandemije ubirala pljesak pune zagrebačke operne kuće kao Cio Cio San u novopostavljenoj Puccinijevoj Madam Butterfly, otpjevavši glasovno superiorno i osjećajno dojmljivo ariju Un bel di vedremo, a koncert je završila arijom Suzette Daleko m'e biser mora iz Tijardovićeve operete Mala Floramye. Bit će da se nagrađivana operna prvakinja, Varaždinka, prisjetila angažmana u splitskoj Operi. U svakom slučaju, pljesak je trajno bio srdačan, iskazujući očitu zahvalnost Siščana na lijepoj koncertnoj večeri, a domaćini, da ne pišem domaćice – profesorice GŠ Fran Lhotka zahvalile su gostima iz Zagreba s nadom da će budući dobrotvorni koncerti imati i neki realni efekt.

    Druga dva koncerta – 25. svibnja u Velikoj koncertnoj dvorani HNK u Varaždinu i 5. lipnja u Gradskom kazalištu Zorin dom u Karlovcu, imali su naglasak na željenu dobrotvornost i na programskim su letcima bili tiskani podaci banke za kunske i devizne dobrotvorne priloge. Osim toga, u dobrotvornu su se akciju uključile i gradske institucije u oba grada, u Varaždinu i Glazbena škola te HNK ustupanjem koncertne dvorane, a u Karlovcu Glazbena škola Karlovac i GK Zorin dom, uz već prije navedene inicijatore projekta UPMK i Muzičku akademiju.

    Izvođači <em>Koncerta na dar</em> i dr. sc. Zdenka Weber (desno), Sisak, Dvorana INA rafinerije, 19. svibnja 2021.

    Varaždinska Glazbena škola samo je godinu dana mlađa od karlovačke, ali glazba u gradu na samo jednoj rijeci intenzivnije živi nego u gradu na četiri rijeke. To je, uvjerena sam, činjenica, iako su i iz Karlovca također potekla ugledna operno-pjevačka imena (spominjem samo Tomislava Neralića i Ivanku Boljkovac). Ali, nije ovo prigoda za konkurentska isticanja. Pa ipak, na koncertu u Varaždinu, uz sve epidemiološke (nametnute) mjere publike je bilo više, bio je nazočan i umirovljeni biskup – mons. Josip Mrzljak i tada još gradonačelnikova zamjenica Sandra Malenica, koja je izvijestila o odluci (tada još) gradonačelnika dr. sc. Ivana Čehoka da za sisačku Glazbenu školu iz gradskog budžeta izdvaja donaciju od 5000 kuna. Ostaje nadati se da će nova gradska uprava odluku podržati. Tako je taj iznos, barem još za sada, jedini dobrotvorni rezultat, a kakav će biti krajnji iznos priloga, valja pričekati.

    Emilija Rukavina, mezzosopranKao i u Sisku, prvo su nastupile učenice gradske glazbene škole – sopranistica Darija Gazdek, polaznica 3. razreda Srednje GŠ iz razreda mr. Valentine Geci Koren i sopranistica Klara Blažunaj, polaznica 3. razreda u razredu prof. mentorice Dorotee Ilčić. Arije W. A. Mozarta i J. Straussa ml. za klavirom je pratila profesorica u školi – Vesna Leljak Petković.

    U grupi studenata sa zagrebačke Muzičke akademije bili su ponovno studenti iz razreda doc. Alekseja Tanovitskog – bas Lobel Barun i mezzosopranistica Ines Grubišić, studentica iz razreda izv. prof. Martine Gojčeta Silić, mezzosopranistica Emilia Rukavina (uz klavir studentice 4. godine u razredu doc. Filipa Faka) te tenor Roko Radovan iz razreda izv. prof. Martine Gojčeta Silić, a za klavirom je bila umjetnička savjetnica Eva Kirchmayer Bilić. Odabir vrlo lijepih i zahtjevnih arija – a zastupljeni su bili Nikolaj Rimsky Korsakov, Vincenzo Bellini, Jules Massenet, Sergej Prokofjev, ali i hrvatski majstori Jakov Gotovac i Josip Hatze, oduševio je slušateljstvo koje je svakog od pjevača popratilo dugim pljeskom.

    Gošće na koncertu bile su mlada sopranistica Lucija Sepevec, studentica na bečkom Sveučilištu za glazbu i dramske umjetnosti u razredu profesorice Gabriele Lechner i po formuli „šećer na kraju“, sopranistica Ivana Lazar, prvakinja zagrebačke Opere. Kako ovo nije klasična kritika kojom bi se seciralo pojedinačne umjetničke domete, ipak valja zaključiti da su svojim nastupima dvije uz Varaždin vezane sopranistice – bilo rođenjem (Lucija Spevec) ili pak udajom (Ivana Lazar), odabirom i izvedbom odabranih arija polučile opće oduševljenje.

    Lucija Sepevec, sopranLucija Spevec, koja je nedavno imala i večer opernih arija s kolegicom iz Beča Petrom Radulović i zagrebačkim studentom, tenorom Rokom Radovanom, budući da je i nju kao i mnoge hrvatske studente koji studiraju u inozemstvu korona prisilila na dulji boravak u roditeljskoj kući, ponovila je s Rokom Radovanom duet Violette i Alfreda Un di felice eterea iz jedne od opernih uspješnica bez premca – Verdijeve Traviate. Očito već odlično uigrani, glasovno usklađeni i glumački vrlo uvjerljivi, mladi su pjevači izveli duet slobodno se krećući podijem i s doista pravim nervom za opernu pozornicu. Lucija je još dodala i ariju Violette Addio del passato, pokazujući da će Traviata biti jedan od naslova u kojima će moći uspješno nastupati.

    Prvakinja Opere HNK u Zagrebu Ivana Lazar odabrala je pak dvije arije Giacoma Puccinija i to Chiil bel sogno di Doretta, ariju Magde iz opere La Rondine i sigurno najpopularniju Puccinijevu ariju, onu Laurette iz opere Gianni Schichi – O mio babbino caro. I što reći – kao i u Sisku Valentina Fijačko Kobić, tako je u Varaždinu Ivana Lazar pokazala što je to dovršeno, profesionalno operno pjevanje. Uostalom, ona to trajno svojim bogatim, u koloraturama sigurnim i intonacijski pouzdanim glasom sopranskih visina dokazuje bilo gdje da pjeva.

    Izvođači dobrotvornog koncerta i dr. sc. Zdenka Weber (desno), HNK Varaždin, 25. svibnja 2021.

    Odlazak u Karlovac bio je za UPMK, i to stanovnike županije i grada, one iz Križa u čijoj je blizini Vezišće u kojemu je Milka Trnina rođena, povezan izletom na Plitvička jezera, budući da jedan jedini slap nosi osobno ime i to upravo ime Milke Trnine. Naime, još davne 1898. godine, pjevajući u zagrebačkom HNK, svjetska je diva donirala za uređenje parka Plitvice, koji tada još nije nosio naziv „nacionalni“, a pogotovo još nije bio upisan na listu nacionalne baštine u konkurenciji prirodnih ljepota koje afirmira UNESCO. Dan je bio sunčan i topao i moglo se prošetati do Milkinog slapa i položiti vijenac pred ploču koju je kao spomen na donaciju i Trninu postavila prije više godina upravo UPMK.

    Navečer je održan koncert u Zorin domu. Ravnateljica Irena Božičević primila je sve goste – one iz Općine Križ za koje je autobus organizirala njihova saborska zastupnica Ivana Posavec Krivec, kao i one koji su stigli iz Zagreba, a pridružila se i intendantica HNK u Varaždinu mr. Jasna Jakovljević, budući da u svojoj matičnoj kući i koncertnoj dvorani čiju je obnovu potakla i ostvarila, nije mogla biti nazočna. Karlovčani se nisu odazvali u osobito velikom broju, ali je bilo nadasve simpatično vidjeti glave lutaka na mjestima zabranjenima slušateljstvu kako bi se poštovalo epidemiološke upute.

    Luka Kostelac, baritonAna Peretin, sopran

    Sada već treći put i u naglašeno dobrom raspoloženju te s očitim entuzijazmom, jer druženje studenata je i njima zacijelo bilo poticajno, održan je koncert po utvrđenoj shemi. Na početku dvoje učenika Glazbene škole Karlovac – bariton Luka Kostelac i sopranistica Ana Peretin, oboje iz razreda prof. Radmile Bocek, zatim gošća sopranistica Hana Iličić, koja je na studiju na Royal Northern Collegeof Music u Manchesteru u Velikoj Britaniji a koja je završila srednje glazbeno obrazovanje na Glazbenoj školi u Varaždinu, te potom već uigrano nizanje studentica i studenata Muzičke akademije Sveučilišta u Zagrebu sa za klavirom zbilja nadasve vrijednom, ne samo u smislu marljivosti nego upravo u onom smislu kojim se ističu umjetničke i ljudske vrijednosti, umjetničkom savjetnicom Evom Kirchmayer Bilić.

    Od već poznatih lica s prijašnjih koncerata sudjelovali su mezzosopranistica Ines Grubišić, bas Lobel Barun, mezzosopranistica Emilia Rukavina s pijanisticom Anom Šostar i tenor Roko Rukavina, a bili su uključeni i sopranistica Martina Barišić koju je pratio Petar Krokar, mezzosopranistica Lucija Klarić, tenor Matic Zakonjšek i bariton Davor Nećak. Njihovi su profesori doc. Renata Pokupić, doc. Aleksei Tabovitski, izv. Prof. Martina Gojčeta Silić, izv. prof. Miljenka Grđan i red. prof. Vlatka Oršanić, a pijanistima doc. Filip Fak i red. prof. Ruben Dalibaltayan.

    Martina Barišić, sopranLobel Barun, bas

    Bila je to doista lijepa revija mladih pjevača, kao i nadasve skladateljski bogata koncertna večer s programom arija i solo popjevki, a posebna gošća je u Karlovcu bila ugledna mezzosopranistica Helena Lucić-Šego, čiji je voluminozni glas punio prostor Zorin doma dojmljivim vibracijama mezzosopranskog hita – Sequidille iz Bizetove opere Carmen i šarmantnom arijom Princa Orlofskog iz operete Šišmiš Johanna Straussa ml. Dakako, uz pouzdanu klavirsku suradnju Eve Kirchmayer Bilić.

    Tri koncerta, tri afirmirane operne umjetnice, mladi koji još u srednjim glazbenim školama učeći pjevanje sigurno razmišljaju o budućim profesionalnim odabirima, te brojne studentice i studenti pjevanja na MA u Zagrebu, mladi ambiciozni budući operni, koncertni pa i zborski pjevači u nekoj od hrvatskih opernih kuća ili na daskama svjetskih pozornica, svi su oni pjevali za Glazbenu školu u Sisku. Solidarnost i empatija na djelu, pokloni iz duše i punoga srca suosjećanja s djecom na Banovini koja žele učiti glazbu. Postali oni profesionalni glazbenici ili ne, to i nije važno. Važno je upoznati zahtjevnosti umjetničke profesije i zavoljeti glazbu.

    Izvođači dobrotvornog koncerta, Gradsko kazalište Zorin dom, Karlovac, 5. lipnja 2021.

    Stoga svima, a posebno profesorima, od srca hvala. Nadajmo se da će uplate na bankovne račune kao prilozi za obnovu Glazbene škole Fran Lhotka, a i mnogo toga drugoga, uslijediti.

    © Zdenka Weber, KLASIKA.hr, 18. lipnja 2021.

Piše:

Zdenka
Weber

kritike