Srčana izvedba veličanstvenog oratorija

Zbor, Simfonijski orkestar HRT-a i solisti, Joseph Haydan, Stvaranje svijeta, dir. Tomislav Fačini, KD Lisinski, 23. rujna 2021.



  • Otvaranje nove koncertne sezone Zbora i Simfonijskog orkestra HRT-a s ciklusom Kanconijer poklopilo se s otvaranjem Koncertne dvorane Vatroslav Lisinski nakon 268 dana pauze uzrokovane pandemijom koronavirusa. Opasnost doduše nije prošla. I dalje se provode mjere opreza, tako da je toga dana 23. rujna (na prvi dan jeseni) koncertna dvorana Lisinski otvorila vrata minimalnom broju posjetitelja pod maskama, a nosili su ih i neki članovi orkestra. To se vidjelo i u izravnom prijenosu na 3. programu HTV-a, koji je nadajmo se privukao puno više pažnje slušatelja i gledatelja, jer bila je to iznimno uspješna koncertna večer puna simbolike i optimizma, prigodna za stvaranje novog razdoblja  glazbenog života.

    Za tu prigodu odabran je veličanstveni oratorij Stvaranje svijeta bečkog klasičara Josepha Haydna (1732-1809). Taj „čuvar klasične tradicije“, iako samouk, stvorio je jedan od najbogatijih i najprivlačnijih opusa u povijesti glazbe. Napisao je između ostalog 108 simfonija, 24 klavirska koncerta, 5 koncerata za violončelo, puno komornih, crkvenih i vokalnih djela, tridesetak opera i dva oratorija – Stvaranje svijeta i Godišnja doba, koja su otprve osvojila publiku. Oratorij Stvaranje svijeta Haydn je stvorio u 65. godini života.

    Biblijski je to prikaz pojedinih etapa u stvaranju zemlje i ljudi na njoj kroz prva dva dijela, dok treći dio donosi priču o Adamu i Evi u zemaljskom raju. Haydn opisuje događaje o postanku svijeta tijekom šest dana u tumačenju triju anđela Gabriela, Uriela i Rafaela. Po uzoru na Händelove oratorije, Haydn se formalno oslanja na operu s dramatskim recitativima, prelijepim, ponekad i virtuoznim arijama i manjim ansamblima i na moćne zborove u obliku dvostrukih fuga. Zanimljivo je da orkestar ima važnu ulogu, jer nije samo puka pratnja  vokalnim solistima i zboru nego je simfonijski nadmoćan, pun prelijepih boja, dinamičkih kontrasta i dirljivih opisa prirode.

    Izvedba pod srčanim ravnanjem maestra Tomislava Fačinija bila je na visokoj razini. Orkestar na čelu s koncertnom majstoricom Mirijam Pustički Kunjko bio je precizan, dinamički suptilan i nenametljiv u pratnji sjajnih solista i odličnog zbora, a suveren u samostalnim ulomcima. Pun pogodak bio je izbor vokalnih solista, redom odličnih hrvatskih pjevača međunarodne karijere. Sopranistica Evelin Novak (Gabriel i Eva), tenor Krešimir Špicer (Rafael, Adam) i bas-bariton Krešimir Stražanac (Uriel) besprijekorno su otpjevali svoje dionice, kako pojedinačno tako i u duetima i tercetima, ali i u suradnji sa zborom. Prekrasne boje pokretljivih glasova, uzorna dikcija, savršena tehnika, lakoća, sve je bilo skladno i izuzetno dojmljivo – od mirnog i dostojanstvenog početka  do impresivnog zanosnog završetka u izvedbi svih sudionika tog reprezentativnog projekta: „Božja slava trajat će dovijeka, Amen“.

    © Višnja Požgaj, KLASIKA.hr, 27. rujna 2021.

    Joseph Haydn: Stvaranje svijeta, oratorij za soliste, zbor i orkestar, Hob. XXI:2

    Zbor i Simfonijski orkestar HRT-a
    Tomislav Fačini, dirigent
    Evelin Novak, sopran
    Krešimir Špicer, tenor
    Krešimir Stražanac, bas bariton

Piše:

Višnja
Požgaj

kritike