Oduševljavajuća hrvatsko-slovenska barokna suradnja

51. Varaždinske barokne večeri, 17. - 29. rujna 2021.: Barokni orkestar Musica cubicularis, Ivana Lazar, sopran, Aco Aleksandar Bišćević, tenor, Maruša Brezavšček, blok flauta, fagot, Domen Marinčič, umjetničko vodstvo, Katedrala, Varaždin, 17. rujna 2021.



  • Varaždinske barokne večeri (VBV), svečanosti glazbe iz razdoblja od kraja 16. do polovice 18. stoljeća koje su kao nacionalni festival u proteklih pola stoljeća osigurale mjesto jedine opsežne glazbene manifestacije u kontinentalnoj Hrvatskoj, svečano su započele 17. rujna u vizualno prelijepoj baroknoj varaždinskoj Katedrali. Nastavljajući tradiciju suradnje s državama-partnerima, koja je jedino prošle godine zbog pandemije i lockdowna izostavljena, ovogodišnji je festival – koji se od 1971. godine održava u gradu s poznatim baroknim crkvama i drugim zdanjima iz razdoblja u kojem je Varaždin doduše kratko ali ipak bio glavni grad Hrvatske, u znaku suradnje s Republikom Slovenijom. Nakon mnogih europskih i izvaneuropskih država, na red je došla susjedna i prijateljska država s kojom Hrvatska dijeli dugu zajedničku prošlost. Nakon otpjevane hrvatske himne u zborskoj obradbi dirigentice i profesorice na varaždinskoj Glazbenoj školi Dade Ruža, koja je ravnala školskim Komornim zborom, slijedili su protokolarni pozdravni govori.

    „Mi Varaždinci s pravom se ponosimo baroknom baštinom, posebno našom umjetničkom dušom koja opaža, a zatim vizualizira one najskrivenije izvrsnosti i najveće vrijednosti svega što nas je stoljećima okruživalo i što je neosporno dalo novu vrijednost hrvatskoj, ali i europskoj umjetnosti i kulturi u cjelini. Ne možemo se ne zapitati što je danas najpotrebnije jednom malom narodu, odnosno kulturnoj zajednici koja se ne samo poznaje, već i prepoznaje upravo po baroku. Potrebna je ovakva manifestacija koja nas više od 50 godina podsjeća da umjetnost i život uostalom ne poznaje granice i da je poznavanje i uvažavanje vlastite osobnosti samo preduvjet da osluškujemo potrebe svoje okoline i otvaramo se prema drugima“, istaknuo je varaždinski gradonačelnik dr. sc. Neven Bosilj pozdravljajući predstavnike države-partnera Republike Slovenije i slovenske umjetnike koji su programirani za nastup. „Srednjoeuropska tradicija, naša zajednička duhovna baština kroz univerzalni jezik glazbe prenosi poruku prijateljstva, europskog zajedništva, povezuje i otvara prostor budućoj suradnji. Varaždinske barokne večeri ne poznaju granice i velikim, hrabrim koracima više od pola stoljeća spajaju glazbeni svijet omogućujući da upravo taj svijet danas pripada svima nama“, dodao je gradonačelnik Bosilj i zahvalio svima koji su ove i prethodnih godina pridonijeli da bez obzira na okolnosti VBV budu sve bolje i uspješnije.

    Ministrica kulture i medija dr. sc. Nina Obuljen Koržinek zahvalila je hrvatskim umjetnicima koji su prošle godine nastupili na VBV, dodajući kako se ove godine festival ponovno vratio tradiciji uspostave suradnje s partnerskim državama. „Veseli me da je u godini u kojoj Slovenija predsjeda Vijećem Europske unije upravo to zemlja partner. Slovenija je zemlja koja ima nekoliko vrlo vrijednih baroknih festivala i njeguje obrazovanje i izvođenje stare glazbe na tradicionalnim instrumentima, njeguje svoju glazbenu baštinu, svoje skladatelje iz tog razdoblja. Uvjerena sam da će, ne samo varaždinska, već i hrvatska publika kroz ovogodišnje izdanje zaista imati priliku čuti jedinstvene koncerte i upoznati se s vrijednim djelima za koje dosad nismo znali“, istaknula je ministrica kulture i medija Nina Obuljen Koržinek zahvalivši organizatorima i umjetničkom ravnatelju Davoru Bobiću na odabiru barokne glazbe, kako je dodala, koja svake godine ispočetka oduševi.

    Posebni savjetnik za kulturu predsjednika Republike Hrvatske Zorana Milanovića – pokrovitelja festivala, Zdravko Zima naglasio je u svom govoru: „Bez tradicije nema kulture, bez kulture nema muzike, a upravo muzike u Varaždinu ima na pretek. Činjenica da je ove godine zemlja partner Slovenija za svaku je pohvalu. Krajnje je vrijeme da zemlje koje se nalaze u ovom dijelu svijeta, da svi mi koji živimo ovdje prestanemo graditi zidove i počnemo graditi mostove. Jedan od tih mostova je svako kultura“.

    Kako je HTV izravno prenosila svečani koncert otvaranja 51. VBV, prvi je koncert moglo pratiti gledateljstvo diljem Hrvatske, pa i šire, a kako su svi uzvanici na koncertu otvorenja trebali predočiti COVID-potvrdu, Katedrala je bila popunjena do posljednjeg mjesta.

    Na prvom je koncertu nastupio slovenski Barokni orkestar Musica cubicularis koji pod umjetničkim vodstvom Domena Marinčiča djeluje od 2004. godine. Za nastup na 51. VBV odabran je doista birani program barokne glazbe i to Marchedes Combattants iz opere Alceste, LWV 50 i Passacaille iz opere Persée francuskog majstora Jeana-Baptiste Lullya, As steals the morn, duet iz pastoralne ode L'Allegro, il Pensiero ed il Moderato, HWV 55 njemačkog velikana G. F. Händela, Koncert za blok-flautu i basso continuo  u D-duru, op. 10, br. 3, Il Gardellino, RV 428 talijanskog genija Antonija Vivaldija, Hush, ye pretty warbling quire, arija za sopran iz Händelove opere Acis i Galatea, HWV 49, Suita iz Građanina plemića (Le Bourgeois gentil homme), LWV 43 Lullya, još dvije Händelove operne arije – Love sounds th'alarm, tenorska arija iz opere Acis i Galatea, HWV 49 i duet za sopran i tenor Happy we iz iste opere, te na kraju plesna suita Les caractères de la dance francuskog skladatelja Jeana-Férya Rebela.

    Solisti, hrvatska sopranistica Ivana Lazar i slovenski tenor Aco Aleksandar Bišćević oduševili su svojim glasovima kao i odlično uigranim zajedničkim nastupima u duetima. Doista, Ivana Lazar osvjedočena je majstorica za izvođenje baroknih glasovnih vratolomija, glas joj je čist i siguran u najtežim koloraturama i pouzdan u visinama, a u spoju sa slovenskim uglednim tenorom vrhunski se iskazalo vokalno umijeće oboje umjetnika. Pljesak je poslije svakog njihova nastupa bio gromoglasan.

    Višestruko nagrađivana mlada slovenska glazbenica Maruša Brezavšček očito odlično vlada tako suptilnim glazbalom kao što je blok-flauta. Njezino je tehničko umijeće uvjerljivo, kao i izrazito muzikalno fraziranje i dinamičko nijansiranje u sva tri izrazito virtuozna stavka Vivaldijeva Koncerta za blok-flautu u D-duru, RV 428. Uz Barokni orkestar Musica cubicularis mlada je umjetnica ostvarila nadasve dojmljivu interpretaciju.

    A kada je riječ o orkestralnom sastavu i izvedbama instrumentalnih naslova, bilo je moguće uživati u preciznom muziciranju na instrumentima razdoblja. Očito je praksa izvođenja na način autentičnog stilskog muziciranja u Sloveniji na vrlo visokoj razini. Posebno je zanimljivo bilo slušati čak 13 stavaka vrlo poletne plesne suite Jeana-Férya Rebela, skladatelja koji je za dvor u Versaillesu osiguravao nadasve karakternu glazbu kao zvučnu podlogu za koreografije i plesne zabave u kojima je, a to je dobro poznato, Louis XIV. – Kralj Sunce osobito uživao, pa i sam zaplesao.

    Tako je već prvi koncert ovogodišnjih 51. VBV pokazao da će suradnja sa slovenskim specijalistima za baroknu glazbu biti itekako zanimljivo iskustvo.

    © Zdenka Weber, KLASIKA.hr, 27. rujna 2021.

    Barokni orkestar musica cubicularis
    Ivana Lazar, sopran
    Aco Aleksander Bišćević, tenor
    Maruša Brezavšček, blok flauta

    Program:

    J. B. Lully:
    Marchedes Combattants, Alceste, LWV 50
    Suita iz Građanina plemića (Le Bourgeois gentil homme), LWV 43

    J. F. Rebel:
    Les caractères de la dance

    G. F. Händel:
    As steals the morn, duet iz pastoralne ode L'Allegro, il Pensiero ed il Moderato, HWV 55
    Hush, ye pretty warbling quire, Acis i Galatea, HWV 49
    Love sounds th'alarm, Acis i Galatea, HWV 49
    Happy we,
    Acis i Galatea, HWV 49

    A. Vivaldi:
    Koncert za blok-flautu i basso continuo  u D-duru, op. 10, br. 3, Il Gardellino, RV 428

Piše:

Zdenka
Weber

kritike