Barokni biseri za sola, dua, ansamble i orkestre

51. Varaždinske barokne večeri, 17. - 29. rujna 2021.; Osvrt na pet koncerata održanih u sklopu VBV-a 18. i 19. listopada 2021.



  • Tridesetak održanih koncerata koje su okupile 51. Varaždinske barokne večeri (VBV) a koji su održani u baroknim crkvama, dvorcima i koncertnim dvoranama u Varaždinu i drugim gradovima obližnjih županija, predstavilo je brojne soliste, ansamble i programe barokne i povijesno nešto ranije glazbene baštine svijeta i Hrvatske. Kako je država-partner ovogodišnjeg nacionalnog festivala, jedinog u kontinentalnoj Hrvatskoj, bila Republika Slovenija, nastupio je uz hrvatske i jedan mađarski ansambl, veliki broj slovenskih glazbenika specijaliziranih za povijesno osviješteno interpretiranje barokne glazbe, a na njihovim su programima bila i djela slovenskih baroknih majstora. Osvrnuti se na svaki od koncerata zasebno zahtijevalo bi isuviše prostora, pa stoga nastupe grupiram kronološki prema danima održavanja.

    Tradicija VBV je održavanje matineja u vrlo lijepoj Viteškoj dvorani Dvorca Trakošćan i takve koncerte prati ponuda „barokne kave“, naime kave s dodatkom ruma i šlaga, a ukrašene čokoladnim violinskim ključem. Tako su i ove godine održani Koncerti uz kavu, od kojih su na prvome 18. rujna nastupili mladi glazbenici – sopranistica Marta Lončar i lutnjist Diego Leverić. Nakon diplome iz teoretskih predmeta na Muzičkoj akademiji Sveučilišta u Zagrebu, Marta Lončar diplomirala je barokno i klasično pjevanje na Kraljevskom konzervatoriju u Den Haagu. S umjetnikom na lutnji Diegom Leverićem, čije je umjetničko ime Edicole Grevi i koji djeluje u Italiji, pripremila je program naslovljen Air de Cour, dakle Dvorske arije, što je uključivalo pjesme za glas i lutnju Sébastiena Le Camusa i Michaela Lamberta, francuskih skladatelja koji su djelovali na dvoru Luja XIII. i instrumentalne suite Roberta de Viséea, dvorskog skladatelja Luja XIV. Pjevajući čistim, gipkim i ugodnim glasom Marta Lončar je birane svjetovne popijevke s tekstovima punima strasti i osjećajnosti interpretirala stilski i tehnički primjerno, što za njezinog pratitelja na lutnji nije moguće potvrditi. Stoga bi za idući nastup mladoj ambicioznoj pjevačici bilo uputno naći drugu pratnju, jer bi njezin nastup zacijelo dobio na kvaliteti.

    Večernji koncert istoga dana, 18. rujna, održan je u baroknoj varaždinskoj Franjevačkoj crkvi a nastupili su Zbor Hrvatske radiotelevizije i mlada slovenska violinistica Ana Vasić pod ravnanjem šefa-dirigenta zbora Tomislava Fačinija. Taj je koncert zahvaljujući izvrsnosti dirigentskoga vodstva privukao veliku pozornost i na kraju festivala bio nagrađen Nagradom Jurica Murai, koju mu je dodijelio Festivalski žiri u sastavu dr. sc. Zdenka Weber, predsjednica, dr. sc. Davor Brđanović, prof. Dada Ruža, prof. Nataša Maričić i prof. Predrag Šantek, članovi. Naime izvedba Missae papae Marcelli G. P. da Palestrine iz razdoblja talijanske renesanse, te nadasve zahtjevne i skladateljsko-tehnički vrlo zakučaste duhovne glazbe skladane na tekst misnog ordinarija, podvig je koji je Tomislav Fačini sa svojim zborom ostvario u punini vrhunskog a cappella pjevanja.

    Doista, iako brojčano zbog epidemioloških razloga smanjeni zbor, svaki je glas pojedinačno zvučao sigurno pa je cjelina stavaka Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Benedictus i Agnus Dei I i II bila ostvarena intonacijski čisto i ritmički pouzdano, uvlačeći slušatelje u čarobni svijet složene imitativne polifonije i zborskih bravura. U programu je s diminucijama na madrigale Battiste Bovicellija, Riccarda Rognonija i Giovannija Bassana sudjelovala odlična mlada solistica na baroknoj violini Ana Vasić, koju je na orguljama pratio Tomislav Fačini.

    Čembalo kao jedno od temeljnih glazbala baroknog razdoblja, korišten bilo kao sastavnica u izvođenju bassa continua, bilo kao solistički instrument, uvijek privlači ljubitelje baroknog glazbenog idioma. Iz Slovenije je nakon mnogo godina u goste ponovno došao odličan glazbenik Egon Mihajlović – čembalist, orguljaš i dirigent nadasve bogata životopisa, te je u varaždinskoj Galeriji Sermage, okružen slikarskim radovima, u okviru nedjeljne matineje 19. rujna izveo odabrani program koji je naslovio Zrcala Versaillesa, glazba za čembalo na dvoru Luja XIV. Profesor i predstojnik Odjela za Staru glazbu na Muzičkoj akademiji u Ljubljani, Egon Mihajlović vrlo je prikladnim i poučnim uvodom objasnio i opisao odabrani program, što je u velikoj mjeri obogatilo dojmove okupljene publike. Svojim je pak muziciranjem, tehnički superiorno i umjetnički inspirirano, oduševio nizom uglavnom minijatura iz bogatog repertoara francuskih majstora Jacquesa Championa de Chambonnièresa, Jean- Henriad'Angleberta i posebno profinjenim biserjem iz ostavštine velikana Françoisa Couperina. Bio je to susret s francuskom čembalističkom glazbom ostvarenom na najvišoj razini instrumentalne virtuoznosti, pa je i pljesak bio gromoglasan.

    O utjecajima koje je varaždinski festival barokne glazbe u proteklih pola stoljeća odigrao u Hrvatskoj u odnosu na posvećivanje baroknom repertoaru i ulaganju truda oko tzv. autentičnog sviranja, dakle u skladu s praksom i na instrumentima razdoblja, nerijetko i odlaskom na studij u inozemstvo kao i kupnjom instrumenata koje su kopije izvornih baroknih glazbala, postoje već stručni i znanstveni tekstovi. Jedna od prvih glazbenica, violinistica Laura Vadjon, utemeljiteljica Hrvatskog baroknog ansambla prije dvadesetak godina i profesorica na Muzičkoj akademiji Sveučilišta u Zagrebu, okupila je kao mentorica studente sa četiri hrvatske muzičke akademije – dakle iz Zagreba, Osijeka, Splita i Pule, te je u Koncertnoj dvorani Glazbene škole Varaždin 19. rujna predstavila vrlo bogati program, koji je nazvala Barokna fešta.

    I doista, bila je to prava fešta, svečanost baroknih majstorija iz pera jednog od velikana talijanske glazbe Antonija Vivaldija, nizanje koncerata koji su pisani za jednu, dvije ili četiri violine, ali i uključivanjem posebnosti koje nude primjerice Muzička akademija iz Pule sa studijem harmonike i Umjetnička akademija iz Osijeka koja uključuje studij tambura. Revija sjajnih mladih glazbenika – violinista Mengsen Wang, Jelene Knezović, Mateja Mijalića, Nine Katarine Sarić, Romualde Bloch, Elene Bonandrini, Marijane Raboteg, Vere Werkman i Blaža Žagača, od koji je posljednji osobito oduševio virtuoznošću, ali i odličnog harmonikaša Petra Hlašča, kao i Dominika Miloševića i Domagoja Rodića na bisernici i Martina Marijanovića i Luke Juriše na braču, u dvosatnom je programu hujala Vivaldijevim partiturama, izazvavši opće oduševljenje. Tako se na kraju postavilo pitanje svira li još netko u svijetu Vivaldijeve bravurozne koncerte, primjerice na harmonici ili na instrumentima iz obitelji tambura. Odgovor mi nije poznat, ali da studenti hrvatskih muzičkih akademija to čine s radošću i umijećem, bilo je očito.

    Prvi je festivalski vikend 51. VBV zaokružen koncertom Varaždinskog komornog orkestra i njihovih gostiju – pijanista Petre Milković Prosen i Tomaža Petrača, koji su nastupili u Velikoj koncertnoj dvorani HNK u Varaždinu 19. rujna. Na programu su bila djela Amanda Ivančića, J. S. Bacha i Antonija Vivaldija, o čemu je voditelj Varaždinskog komornog orkestra – violončelist Krešimir Lazar, izjavio: „Spojili smo, s obzirom da je zemlja partner Slovenija, nas glazbenike i program jer Johann Sebastian Bach dao je neizmjeran doprinos u opusu za dva, pa i četiri klavira. Puno smo puta kroz festivalske godine svirali ta djela, no sada ih izvodimo u novom ruhu i izričaju. Kad se promijene solisti uvijek je to neka druga dimenzija i novi izazovi”.

    Rezultat, suradnja orkestra i pijanista koji su došli iz Ljubljane, redovitog profesora klavira na Muzičkoj akademiji u Ljubljani Tomaža Petrača i njegove nekadašnje studentice a sada suradnice u duu, Varaždinke rodom, Petre Milković Prosen, ostvarena je na najbolji mogući način. Bachovi Koncerti za dva klavira u c-molu, BWV 1060, u c-molu, BWV 1062 i u C-duru, BWV 1061 zvučali su tehnički dotjerano i stilski primjerno, pokazujući vrsno razumijevanje baroknog izraza, ali i doista sjajno nadopunjavanje dvoje pijanista. Publika i glazbenici zamijenili su mjesta u Velikoj koncertnoj dvorani varaždinskog kazališta, pa je prostor za gledatelje postao prostor kojim su suvereno i ovoga puta vladali varaždinski glazbenici sa svojim gostima.

    © Zdenka Weber, KLASIKA.hr, 1. listopada 2021.

    Koncerti u sklopu 51. Varaždinskih baroknih večeri obrađeni u tekstu:

    Marta Lončar, sopran, Diego Leverić, lutnja, 51. Varaždinske barokne večeri, Dvorac Trakošćan, 18. rujna 2021.

    Zbor Hrvatske radiotelevizije, Ana Vasić, violina, Tomislav Fačini, dirigent, 51. Varaždinske barokne večeri, Franjevačka crkva, Varaždin, 18. rujna 2021.

    Egon Mihajlović, čembalo, 51. Varaždinske barokne večeri, Galerija Sermage, Varaždin, 19. rujna 2021.

    Četiri akademije, Barokna fešta, 51. Varaždinske barokne večeri, Koncertna dvorana Glazbene škole u Varaždinu, 19. rujna 2021.

    Varaždinski komorni orkestar, Tomaž Petrač, klavir, Petra Milković-Prosen, klavir, 51. Varaždinske barokne večeri, Velika koncertna dvorana Glazbene škole u Varaždinu, 19. rujna 2021.

Piše:

Zdenka
Weber

kritike