Blistava budućnost izvođenja barokne glazbe

51. Varaždinske barokne večeri, 17. - 29. rujna 2021.; Osvrt na tri koncerta održana u sklopu VBV-a od 26. do 29. rujna 2021.

  • Ivana Lazar članica Ansambla Camerata Garestin i gošća, sopranistica Josipa Bilić

    Koncertima Camerate Garestin i Zagrebačkih solista sa solistom na blok- flautama Stefanom Temminghom, održanima 26. i 27. rujna, te dodjelom festivalskih nagrada i tradicionalnim koncertom učenika Glazbene škole u Varaždinu uz Varaždinski komorni orkestar, 29. rujna završene su ovogodišnje 51. Varaždinske barokne večeri.

    Ansambl Camerata Garestin, utemeljen 2008. godine na inicijativu varaždinskog violončelista i profesora na Muzičkoj akademiji Sveučilišta u Zagrebu Krešimira Lazara, uz suosnivače sopranisticu Ivanu Lazar, flautista Danija Bošnjaka i čembalista i orguljaša Krešimira Hasa, a koji nosi staro ime za grad Varaždin, specijaliziran je za izvođenje glazbe 17. i 18. stoljeća. Naziv ansambla kao i njegovo stilsko opredjeljenje svakako je dodatni dokaz poticaja i utjecaja koje su na osnivanje baroknoj glazbi posvećenih ansambala u Hrvatskoj odigrale Varaždinske barokne večeri.

    Ansambl Camerata GarestinDosadašnja afirmacija Camerate Garestin u domovini i u inozemstvu potvrdila je vrsnost i umjetničke potencijale članova, a gotovo svako godišnje sudjelovanje na varaždinskim svečanostima barokne glazbe trajni je poticaj za uvježbavanje uvijek novih i složenijih programa. Tako su za ovu godinu uz stalne članove Ivanu Lazar, Krešimira Lazara i Krešimira Hasa pozvani na suradnju sopranistica Josipa Bilić, nedavno diplomirana mlada umjetnica iz Zagreba i bas Berislav Puškarić, član Opere HNK u Osijeku, koji su s violinistima Silvijem Richterom i Dunjom Bontek uvježbali zahtjevan program skladbi Arcangela Corellija i Dietricha Buxtehudea i predstavili se na nedjeljnoj matineji 26. rujna u varaždinskoj Galeriji Sermage.

    Corellijeve Sonatu da chiesa op. 3 br. 1 za dvije violine i basso continuo u F-duru i Sonatu da chiesa op. 3 br. 2 u D-duru za isti sastav izveli su instrumentalisti pomno pazeći na stilsku vjerodostojnost u odnosu na dinamiku i pokretljivost baroknog idioma, polučivši u tome nadasve sigurne i precizne interpretacije. Središnju su međutim pozornost privlačile izvedbe vokalnih skladbi velikana njemačke ranobarokne glazbe – orguljaša Dietricha Buxtehudea, poznatog po održavanju Večernjih glazbi (Abendmusiken) u Lübecku, kamo je hodočastio i J. S. Bach kako bi upoznao stvaralaštvo starijeg dansko-njemačkog uzora.

    Ansambl Camerata Garestin

    Riječ je o kantati Domino canticum novum, Bux WV 12 za dva soprana, bas i basso continuo, Herr, wenn ich nur Dich hab, Bux WV 38 za sopran, dvije violine i basso continuo, vokalni biser koji je sjajno otpjevala Ivana Lazar, Herzlich tut mich verlangen, Bux WV 42 za sopran, dvije violine i basso continuo, barokni biser koji je izvrsno interpretirala Josipa Bilić, Ich bin eine Blume zu Saron, Bux WV 45 za bas, dvije violine i basso continuo, skladba u kojoj je sonornim basom briljirao Berislav Puškarić, Salve Jesu, Bux WV 94 za dva soprana, dvije violine i basso continuo  i na kraju bravurozna, antologijska  vokalno-instrumentalna partitura Jesu Meine Freude, Bux WV 60 za dva soprana, bas, dvije violine i basso continuo. Koncert je pratila iskreno zainteresirana publika i zdušno pljeskala, jer su izvedbe odisale istinskim predanjem i očitim uživanjem samih glazbenika u izboru prelijepe, osjećajne i duhovnošću ispunjene glazbe.

    Zagrebački solisti pod umjetničkim vodstvom koncertnog majstora Sretena Krstića vrlo se sigurno kreću različitim stilskim odrednicama, pa tako i baroknim. Za koncert na 51. VBV, održan 27. rujna u Velikoj koncertnoj dvorani HNK u Varaždinu, pozvan je svjetski renomirani solist na blok-flauti – južnoafrički glazbenik stacioniran u Münchenu Stefan Temmingh. Solisti su vrsnim gudačkim bravurama, vehementno i primjerno interpretirali koncerte Antonia Vivaldija i to Koncert za gudače i basso continuo u d-molu, RV 127, Concerto di Parigi br. 8, u C-duru, RV 114, Concerto di Parigi br. 5, u g-molu, RV 156, u g-molu, RV 157, u e-molu, RV 133, za dvije violine, violončelo i gudače u d-molu, RV 565 i Simfoniju u G-duru br. 9 Amanda Ivančića, doista nadasve darežljiv program s mnogo virtuoznog baroknog pokreta.

    Zagrebački solisti

    Gost-solist Stefan Temmingh predstavio se u dva rjeđe izvođena koncerta i to u Koncertu za alt blok-flautu, gudače i basso continuo, FaWV L:F6 Johanna Friedricha Fascha i u Koncertu za sopran blok-flautu, gudače i basso continuo u F-duru Giuseppea Sammartinija, dvojice skladatelja koji zastupaju prvi njemačku a drugi talijansku baroknu produkciju. Toliko sigurnosti na tako delikatnim glazbalima kakve su blok-flaute pouzdano postižu samo rijetki koji se tim instrumentima posvećuju apsolutno predano i tehnički ovladaju svim poteškoćama koje blok-flaute nedvojbeno postavljaju pred interprete. Stefan Temmingh svira sigurno, virtuozno, ali istovremeno i nadasve muzikalno i uvjerljivo, pa je odluka festivalskog žirija da mu se dodijeli Nagrada Jurica Murai za najbolju umjetničku interpretaciju bila jednoglasna.

    Varaždinske barokne večeri dodjeljuju tradicionalno dvije nagrade i to Nagradu Ivan Lukačić i Nagradu Jurica Murai. Festivalski žiri radio je u sastavu dr. sc. Zdenka Weber, predsjednica, dr. sc. Davor Brđanović, Nataša Maričić, Dada Ruža, Predrag Šantek, članovi, a iz obrazloženja za Nagradu Jurica Murai koja je dodijeljena ex aequo dirigentu Zbora HRT-a Tomislavu Fačiniju, o čemu je već izviješteno, te blok-flautistu Stefanu Temminghu, koji je već nastupio na VBV i to 2010. godine, citiram:

    Stefan Temmingh i Zagrebački solisti

    Na 51. Varaždinskim baroknim večerima bio je Stefan Temmingh solist u dva koncerta i to u Koncertu za alt blok-flautu, gudače i basso continuo, Fa WV L:F6 Johanna Friedricha Fascha i u Koncertu za sopran blok-flautu, gudače i basso continuo u F-duru Giuseppea Sammartinija. Iako je riječ o autorima brojnih djela sa skladbama iz ostavštine Fascha i Sammartinija, rjeđe se uživo susrećemo, pogotovo kada su to koncerti za blok-flaute. Dva naslova koja je odabrao Stefan Temmingh pripadaju tipičnim baroknim solističkim koncertima pisanima u tri stavka s rasporedom brzo-polagano-brzo i sa skladateljskim postupcima karakterističnima za barokno razdoblje.

    Ako dakle znamo da je u Njemačkoj stacionirani Južnoafrikanac nizozemskog podrijetla Stefan Temmingh 2016. godine bio dobitnik Nagrade ECHO kao „glazbenik godine“, te ako citiramo samo neke od pohvala koje je na svjetskom planu dobio kao „briljantan, spontani svirač na blokflauti iz koje bez imalo muke izvlači tonove koji su diferencirani u rasponu boje i dinamike kakve se ne čuje“, te da je „njegovo muziciranje fascinantno, fulminantno, jednom riječju puno dragocjenosti“, što još dodati? Doista, nevjerojatna lakoća sviranja, živost i energičnost koje oduševljavaju, bilo na nešto većoj alt blok-flauti ili na sitnijoj sopran blok-flauti, koja možda i djeluje poput igračke, osiguravaju Stefanu Temminghu mjesto na najvišoj stepenici uspjeha. Svijet mu to priznaje, bilo bi stoga zacijelo čudno da mu izuzetnost ne priznamo i za njegov nastup na 51. Varaždinskim baroknim večerima. Simpatični virtuoz u svojoj je zahvali istakao da mu je nastup u Varaždinu prvi nakon duljeg vremena nemogućnosti javnog nastupanja uzrokovanog pandemijom.

    Zagrebački solisti

    U protekloj je godini prisilnog mirovanja ipak snimio još jedan CD na kojemu uz ansambl Capricornus Consort Bassel izvodi solističke koncerte J. S. Bacha, Christophera Graupnera, Georga Philippa Telemanna i Johanna Friedricha Fascha, majstorije iz 1723. godine, od kojih je upravo Faschov koncert varaždinska publika imala privilegij prvi put čuti uživo. A kao poklon odsvirao je solistički na renesansnoj blok-flauti skladbu čija je autorica južnoafrička pjevačica, glumica i borac za ljudska prava Miriam Makeba. čija je majka bila iz etničke skupine Swazi a otac iz etničke skupine Xhosa,  poznata još i kao „Mama Afrika“. Zahvalni za poklon, poklanjamo s naše strane Nagradu Jurica Murai za najbolju umjetničku interpretaciju.“

    Dodjela festivalskih nagrada i predstavljanje najnovijeg nosača zvuka pod nazivom Hrvatska ranobarokne glazbena baština, koji je objavila diskografska kuća Aulos – čiji je utemeljitelj i vlasnik izuzetno aktivan i angažiran varaždinski izdavač Vladimir Gotal a na kojoj su arhivske snimke iz prošlih festivalskih godišta, obavljeni su pred brojnim novinarima u Gradskoj vijećnici. Gradonačelnik dr. sc. Neven Bosilj posebno je naglasio značaj VBV-a, nagrade je uručivala predsjednica Festivalskog žirija, a umjetnički ravnatelj Davor Bobić srdačno se zahvalio svima na odličnoj suradnji.

    Koncert nagrađivanih učenika Glazbene škole u Varaždinu uz Varaždinski komorni orkestarKoncert nagrađivanih učenika Glazbene škole u Varaždinu uz Varaždinski komorni orkestar
    Koncert nagrađivanih učenika Glazbene škole u Varaždinu uz Varaždinski komorni orkestarKoncert nagrađivanih učenika Glazbene škole u Varaždinu uz Varaždinski komorni orkestar

    U nastavku večeri u varaždinskoj su Katedrali nastupili učenici Glazbene škole u Varaždinu koje je pratio Varaždinski komorni orkestar. Posvećivanje baroknom repertoaru postalo je varaždinskoj Glazbenoj školi stalnom praksom i to od najranijih godina učenja pa sve do maturalnih ispita. Da Varaždin doista veliku pozornost posvećuje glazbenom stilskom razdoblju u kojem su nastali brojni koncerti za solo instrumente, kao i vrlo bogata sakralna i operna vokalna baština, činjenica je koju učenici potvrđuju kontinuiranim svladavanjem djela čije su značajke ne samo pedagoški bitne nego pružaju i znatne mogućnosti za umjetnički razvoj već od najranije dobi.

    Imena učenika koji su nastupili, kao i imena profesora koji su ih pripremili za nastup moguće je naći na stranicama Glazbene škole u Varaždinu; njihova je brojnost najbolji dokaz velikog truda i znanja uloženog u pripreme za nastup. Pa ako i ne postanu svi glazbenici po profesiji, činjenica da se u školskoj dobi đaci bave vježbanjem i baroknom glazbom izvrstan je zalog za budućnost, jer je samo tako moguće očekivati ne samo vrsne interprete nego i zainteresiranu publiku. A nje u Varaždinu zbilja nikad ne nedostaje, što festivalu koji zvukovima oživljava predivne barokne crkve i druge prostore grada, daje puninu važnosti i značaja.

    © Zdenka Weber, KLASIKA.hr, 18. listopada 2021.

    Koncerti u sklopu 51. Varaždinskih baroknih večeri obrađeni u tekstu:

    Ansambl Camerata Garestin, Koncert uz baroknu kavu, Crkva Svetog Florijana, Varaždin, 26. rujna 2021.

    Zagrebački solisti, Stefan Temmingh, blok flauta, Sreten Krstić, umjetničko vodstvo, Crkva Sv. Nikole, Varaždin, 26. rujna 2021.

    Koncert nagrađivanih učenika Glazbene škole u Varaždinu uz Varaždinski komorni orkestar, Varaždinska katedrala, 29. rujna 2021.

Piše:

Zdenka
Weber

kritike