Virtuozno pijanističko oslikavanje emocionalnih previranja

Pijanistički recital povodom 60. rođendana Đorđa Stanettija, Hrvatski glazbeni zavodm, 12. listopada 2021.



  • Zagrebački pijanist Đorđe Stanetti održao je 12. listopada u HGZ-u u ciklusu Glazbeni umjetnici Zagrebu u organizaciji Hrvatskog društva glazbenih umjetnika iznimno zanimljiv koncert u povodu svojeg 60. rođendana. Odlučio je u ovoj prigodi predstaviti cjelovit opus od Šest partita Johanna Sebastiana Bacha, što je prava rijetkost. Bio je to velik zalogaj, ali i velik izazov za iskusnog umjetnika koji je studirao u Beču u razredima Bruna Seidlhofera i Leonida Brumberga, te razvio bogatu karijeru solista, komornog glazbenika i profesora klavira na Muzičkoj akademiji u Zagrebu. Mnogo njegovih đaka i kolega te drugih znatiželjnika došlo je odati mu priznanje i čuti osebujnu interpretaciju tih najdužih, najodvažnijih i tehnički najzahtjevnijih skladbi za klavir.

    Partite su ustvari njemačke suite te poput sličnih prethodnih Bachovih djela – također po šest Engleskih i šest Francuskih suita, slijede osnovni oblik barokne plesne suite, sastavljene od svojevrsnih stiliziranih plesova poput Allemande, Courante, Sarabande, Gavote i Menueta, uz početne uvodne stavke različitih ugođaja (Toccata, Preambulum, Uvertira, Fantazija, Sinfonia, Preludij) i završni Gigue, odnosno u jednom slučaju Capriccio. Partite su objavljene svaka zasebno  između 1726. i 1730. godine u Leipzigu pod skladateljevim opusom 1 u njegovoj prvoj objavljenoj zbirci Clavier-Übung I i ubrzo su postale dijelom temeljnog repertoara za instrument s tipkama. Nakon Arnstadta, Weimara i Köthena, Johann Sebastian Bach (1685–1750) svoju bogatu karijeru zaključio je u Leipzigu u kojem je ostao do kraja života u službi kantora, pišući uglavnom duhovnu glazbu i djela za instrumente s tipkama.

    Svih šest Bachovih partita vrvi emocionalnim previranjima, živopisnim kontrapunktskim  zbivanjima i kontrastnim ozračjima – od pristupačne i okretne Prve partite u B-duru, protkane plemenitošću, zatim tajanstvene Druge partite u c-molu, preko rjeđe izvođene, nemirom prožete Treće partite u a-molu, te intimom osjenčane, opsežne Četvrte partite u D-duru do vedrog ozračja Pete partite u G-duru te monumentalne, moćne, profinjene i najopsežnije Šeste partite u e-molu. Umjetnik je međutim promijenio redoslijed po svojem nahođenju, tako da je dvije najčešće izvođene – posljednju Šestu partitu izveo na početku, a prvu na kraju koncerta. Također je izostavio repeticije, što je pridonijelo konciznosti cjeline, te je razdvojio opus na dva dijela s pauzom u sredini.

    Đorđe Stanetti je šest Bachovih Partita izveo tehnički suvereno, virtuozno, stilski koherentno i inventivno, te dinamički kontrastno i zanimljivo. Naime, u piano dijelovima bio je emotivan i profinjen, s lakoćom dočaravši čembalističku efektnost, dok je u forte dinamici bio odlučan, nemiran i moćan, čak ponekad i pretjerano odrješit. Pojedine stavke je ulančano povezivao u preglednu, dojmljivu i zaokruženu cjelinu, te ga je publika ispraćala burnim pljeskom iza svake partite, a na kraju i ovacijama.

    © Višnja Požgaj, KLASIKA.hr, 25. listopada 2021.

    Program:


    J. S. Bach: Šest partita BWV 825-830

Piše:

Višnja
Požgaj