Unutarnja napetost skrivena ispod burne dirigentske geste
Zagrebačka filharmonija Plavi ciklus, Jose Maria Moreno, dirigent, Koncertna dvorana lisinski, 12. studenog 2021.
-
Djela Beethovena i Čajkovskog na programu siguran su pogodak za pretplatnike filharmonijskih ciklusa, jer se uvijek ponovno rado slušaju nakon napornog radnog tjedna. U malo bolje popunjenoj dvorani Lisinski, koliko to već mjere dopuštaju, našlo se i više mlade, hrabrije publike. Nije važno da li po zadatku ili svojevoljno, ali svi oni imaju svoje tražene COVID-propusnice i uredno nose maske.U prvom dijelu večeri na rasporedu je bio Beethovenov Trostruki koncert za violinu, violončelo, klavir i orkestar u C-duru. Uz Filharmoniju pod vodstvom gostujućeg španjolskog dirigenta Josea Marie Morena kao solisti su nastupili supružnici Martin i Zita Draušnik te pijanist Filip Fak, domaće snage relativno mlađe generacije s međunarodnim uspjesima. Zitu Draušnik ovdašnja publika već dobro poznaje kao Zitu Varga iz velike obitelji dobrih čelista poteklih sa zagrebačke Muzičke akademije i klase Valtera Dešpalja, koji su se odreda dodatno usavršavali u inozemstvu osvajajući priznanja i natjecateljske nagrade na međunarodnoj sceni.
Beethovenov Trostruki koncert, uz Brahmsov za violinu i violončelo, rijedak je primjerak klasično-romantičarske literature, gdje se u glavnoj ulozi nalazi više solističkih instrumenata. Klasični klavirski trio, za koji postoji oblina literatura, Beethoven je nadopunio cijelim orkestrom. Nastalo je tako jedinstveno djelo nalik velikoj komornoj glazbi koja probija okvire svoje navodne zadanosti. Od posljednje izvedbe Trostrukog koncerta otprije pet godina, u kojem je također sudjelovao violinist Martin Draušnik, novi trojac kreirao je nesvakidašnju ravnotežu i lakoću jedinstva nastupa sa zvučnim, nježno podupirućim akcentima u suverenom klaviru. Klavirska dionica je navodno najlakša, kažu, ali uvijek ostaje kičma klavirskoga trija. Filharmonija se pod Morenovim vodstvom oprezno i koliko je moguće skladno pridružila velikom, senzibilnom komornom muziciranju.
Drukčije ozračje je priredila izvedba Šeste simfonije u h-molu Čajkovskog, Patetične u drugom dijelu večeri. Dirigent Moreno koncentrirao se na svaki detalj i uspio razabrano i gotovo pripovjedno voditi kroz četiri stavka opsežne simfonije potresna kraja, dajući značenje svakoj orkestralnoj skupini i ističući lijepa sola. Cjelina mu je pri tome djelomično izmakla. Osobito je plesno zaigrano zazvučao lagani korak drugog stavka Allegro con grazia, dok je nesmiljeni odušak u dinamici nikada tišoj od fortea krasio pomalo nasilni Allegro vivace koji je uslijedio. Dovoljno strpljenja nije se pokazalo u Finalu označenom kao Adagio lamentoso. Unutarnja napetost, teški uzdasi i značenja pauze ostali su skriveni ispod burne dirigentske geste.
© Maja Stanetti, KLASIKA.hr, 19. studenog 2021.
Zagrebačka filharmonija
José María Moreno, dirigent
Martin Draušnik, violina
Zita Draušnik, violončelo
Filip Fak, klavir
Program:
Ludwig van Beethoven: Koncert za violinu, violončelo i klavir u C-duru, op. 56
Petar Iljič Čajkovski: 6. Simfonija u h-molu, op.74, Patetična
Piše:
Stanetti