Posebna i dojmljiva salonska prezentacija Brahmsovih djela

Večeri s Brahmsom; Koncert pijanista Ljubomira i Danijela Gašparovića i sopranistice Darije Auguštan, Mađarski kulturni centar Zagreb



  • Umjetnička organizacija Cristoforium na pet koncerata krajem godine predstavlja jedan od instrumenata iz svoje zbirke starih klavira. Instrument pronađen u Zagrebu, potječe iz radionice Johanna Baptiste Streichera, najznačajnijeg bečkog graditelja klavira u 19. stoljeću. Skladatelj Johannes Brahms, koji je došao u Beč 1863., najčešće je svirao upravo na takvom instrumentu kojeg je posebno cijenio i volio, a dobio ga je od Streicherova sina Emila. Zanimljivo je kako je Brahms u pismu Clari Schumann opisao svoj odnos prema tom instrumentu: „Posve je drugačije skladati za instrument koji čovjek samo sporadično ima u mislima i koji sluša samo mentalno, nego za instrument koji potpuno poznaje kao što ja poznajem ovaj klavir. Tako ja uvijek znam zašto sam nešto napisao onako kako sam napisao.“ Zato je spomenuti ciklus koncerata na ovom instrumentu koncipiran pod zajedničkim naslovom Večeri s Brahmsom. Organizatori ciklusa i vlasnici dragocjene zbirke starih klavira – otac i sin Ljubomir i Danijel Gašparović, u petak su svojim muziciranjem predstavili majstorove skladbe u društvu sa sopranisticom Darijom Auguštan.

    U lijepoj i akustičnoj komornoj dvorani Instituta Liszt u zagrebačkom Mađarskom kulturnom centru (u Cesarčevoj ulici) okupio se nevelik ali znatiželjan broj posjetilaca, zadivljenih prije svega izgledom tog za sada privremeno restauriranog salonskog instrumenta bečke mahanike i ravnih žica, tople svijetlo-kestenjaste boje, čiji je ton obilježen patinom pružio poseban ugođaj i omogućio bliski kontakt s publikom. Na početku je Danijel Gašparović dojmljivo izveo Brahmsov Intermezzo op. 117/1 u Es-duru (Andante moderato) inspiriran Uspavankom koju smo čuli na kraju koncerta.

    Slijedilo je osam od ukupno šesnaest Brahmsovih valcera za klavir četveroručno op. 39, u kojem se Danijelu pridružio otac Ljubomir Gašparović. U tom popularnom nizu, koji je mjestimice patio od tehnički zahtjevnijih mjesta, najuspjelija su bila posljednja dva valcera. Klavirski duo Gašparović izveo je i četiri popularna Mađarska plesa, u izvorniku napisana upravo za klavir četveroručno. Iako su više omiljene i češće izvođene orkestralne inačice tih plesova, ova salonska prezentacija s upečatljivom agogikom imala je svoje čari predstavivši Ples br. 1 u g-molu, Treći u F-duru te najbolje i najuvjerljivije – Šesti u Des-duru i Sedmi u A-duru.

    Gošća koncerta bila je izvrsna mlada ali afirmirana sopranistica Darija Auguštan (Zagreb, 1996.), stasala iz razreda prof. Snježane Bujanović Stanislav na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, s uspješnim opernim iskustvom, ali posebno privržena interpretacijama lieda. Otpjevala je dvije Brahmsove solo-popijevke (Wie Melodien ziehtes mir op. 105/1 i Dein blues Auge, op. 59/8). Vrlo lijepo, sjajnom dikcijom, impostacijom, čistoćom i volumenom glasa pokazala je veliko znanje, razumijevanje teksta te senzibilnost, što je kulminiralo popularnom završnom Uspavankom iz opusa 49, kojom je uz spomenuti Intermezzo na početku programa na lijepi način zaokružena posebna i dojmljiva Večer s Brahmsom.

    © Višnja Požgaj, KLASIKA.hr, 10. prosinca 2021.

    Program:

    Johannes Brahms:

    Intemezzo, op. 117, br. 1 u Es-duru - Andante moderato

    Valceri za klavir četveroručno, op. 39

    Wie Melodien zieht es mir, op. 105

    Dein blaues Auge, op. 59, br. 8

    Mađarski plesovi (izbor), WoO 1
    br. 1 u g-molu
    br. 3 u F-duru
    br. 6 u Des-duru
    br. 7 u A-duru

    Wiegenlied, op. 49, br. 4

Piše:

Višnja
Požgaj