Laureat sjajnog pijanizma i osjećaja za ljepotu tona

Gala-koncert laureata i svečana dodjela 34. nagrade Ivo Vuljević: Zagrebački solisti, Mia Pečnik, klavir, Martina Jembrišak, harmonika, Atrij palače Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti, 8. prosinca 2021.

  • Dosadašnji pobjednici natjecanja <em>Ivo Vuljević</em>

    Hrvatska glazbena mladež, od utemeljenja 1954. godine kao Društvo prijatelja glazbe, a potom kao društvena organizacija Muzička omladina Hrvatske, jedna je od najuglednijih članica Međunarodne udruge glazbenih mladeži (Jeunesses Musicales International, JMI) koja djeluje u okviru i pod pokroviteljstvom UNESCO-a, a čija je djelatnost prvenstveno usmjerena na upoznavanje mladih s kulturnim i umjetničkim stvaralaštvom, poticanje i njegovanje glazbenog stvaralaštva mladih, čuvanje hrvatske glazbene baštine i promicanje suvremenog hrvatskog glazbenog stvaralaštva. Nadalje, HGM se angažira oko suradnje između škola i glazbenih pedagoga u kulturnim ustanovama i orkestrima kroz programe za mlade, a u velikoj mjeri potiče i razvija međunarodnu suradnju na području glazbe. Na planu međunarodne suradnje najveće uspjehe već više od pola stoljeća ostvaruje 1969. godine osnovani Međunarodni kulturni centar HGM Grožnjan kao svjetsko mjesto susreta glazbene mladeži i ljetno okupljalište usmjereno na edukaciju mladih glazbenika, a kroz čije je programe već prošlo nekoliko desetaka tisuća mladih i njihovih mentora iz stotinjak država svijeta. Uz te djelatnosti nekadašnja MOH utemeljila je 1988. godine Nagradu Ivo Vuljević koju se svake godine dodjeljuje najuspješnijem mladom glazbeniku u Hrvatskoj, a koja je nazvana po Ivi Vuljeviću (1919–1986), jednom od utemeljitelja i počasnom predsjedniku HGM, važnom vizionaru zagrebačkog glazbenog života koji je bio i utemeljitelj te prvi ravnatelj Koncertne dvorane Vatroslava Lisinskog.

    Svečanost dodjele Nagrade Ivo Vuljević za 2021. godinu održana je 8. prosinca u Atriju palače HAZU pa je time i uvodna riječ pripala akademiku Franu Paraću, aktualnom potpredsjedniku HAZU. Nakon srdačnih riječi akademika Paraća, koji je s predsjednikom HGM Tončijem Bilićem, mr. sc. Naimom Balić, red. prof. art Anđelkom Krpanom i red. prof. art Berislavom Šipušem bio član Ocjenjivačkog suda, pa prema tome i jedan od glasova koji su odlučili o dobitniku nagrade za 2021. godinu, brojnim okupljenim uzvanicima obratio se maestro Tonči Bilić i proglasio dobitnika. Ovogodišnji laureat je pijanist Lovre Marušić, izuzetno uspješan glazbenik koji se tako pridružuje popisu dosadašnjih laureata.

    Lovre Marušića, pijanistPopis dobitnika ove vrijedne nagrade, koju se dodjeljuje glazbenicima mlađima od 30 godina, obuhvaća doista najuglednija imena hrvatske reproduktivne umjetnosti na području umjetničke glazbe, što najbolje potvrđuje opravdanost odabira svake pojedine godine. Naime, na tom su popisu Radovan Vlatković, Lidija Horvat Dunjko, Dejan Lazić, Katarina Krpan, Lovro Pogorelić, Anđelko Krpan, Monika Leskovar, Ana Vidović, Davor Bobić, Martina Filjak, Ivana Bilić, Jadranka Gašparović, Renata Pokupić, Luka Vukšić, Matija Dedić, Krunoslav Babić, Zagrebački klavirski trio, Kvartet Porin, Valentina Fijačko, HGM Jazz Orkestar Zagreb, Tomislav Mužek, Akademski duhački kvintet, Udaraljkaški ansambl Bing Bang Igora Lešnika, Petrit Çeku, Luka Šulić, Pavao Mašić, Petra Kušan, Danijel Detoni, Marin Maras, Cellomania Valtera Dešpalja (povodom 20. obljetnice nagrade), Aljoša Jurinić, Srđan Bulat, Filip Merčep, Goran Jurić, Diana Haller, Kaja Farszky, Marco Graziani, Ivan Krpan, Katarina Kutnar, Luka Ljubas, Franjo Bilić i Sara Glojnarić, te za 2020. godinu pijanistica Mia Pečnik i harmonikašica Martina Jembrišak, a sada im se priključuje i pijanist Lovre Marušić.

    Sjajni pijanizam Lovre Marušića

    U obrazloženju za dodjelu nagrade za 2021. godinu pijanistu Lovri Marušiću Ocjenjivački je sud istakao: „Mekan i odmjeren udar prstom o tipku, uvijek smislom povezan s onim što je prethodio kao i s onim što slijedi, a tako i s cjelinom protoka glazbenih misli; osim što je odmjeren, udar uvijek zatitra ljepotom. Taj osjećaj za ljepotu tona prirođen je dar pijanista Lovre Marušića i on ga iskazuje prirodno poput disanja, ipak uvijek svjestan da intuicija nije dovoljna i da um i znanje itekako podupiru taj dar pri građenju umjetničke interpretacije.

    Ime Lovre Marušića nije nepoznato mnogima koji prate uspon mladih izvođačkih snaga a o njemu će i dalje nedvojbeno biti mnogo govora budući da je riječ o umjetniku velikog potencijala. Dakle, za ovu prigodu tek nekoliko podataka iz njegova do sada već vrlo uspješnog životopisa: „Dobitnik ovogodišnje nagrade, pijanist Lovre Marušić, svoje je glazbeno djelovanje ovjekovječio i srebrenom medaljom na prestižnom međunarodnom natjecanju Cleveland International Piano Competition 2021. u SAD-u. Uz to, dobitnik je brojnih nagrada kao što su prve nagrade na Međunarodnom natjecanju IMF u Parizu te na 20. Međunarodnom natjecanju u Santa Cecilia u Portu. U Novom Sadu na Međunarodnom pijanističkom natjecanju 2016. godine osvojio je prvu nagradu, nagradu komisije i nagradu komisije. Podučavala ga je Rozarija Samodol u rodnom Omišu, a na poziv slavne ruske pijanistice Natalije Trull 2006. godine odlazi u Moskvu na Centralnu muzičku školu pri Državnom konzervatoriju „P. I. Čajkovski“.

    Zagrebački solisti i pijanist Lovre Marušića

    Studirao je na Muzičkoj akademiji u razredu Rubena Dalibaltayana i Ljubomira Gašparovića, a poslijediplomske studije nastavio je na Hochshule für Musik Franz Liszt u Weimaru u razredu Grigoryija Gruzmana. Dobitnik je Rektorove i Dekanove nagrade Sveučilišta u Zagrebu. Nastupao je s eminentnim orkestrima i vrhunskim komornim sastavima, kao što su The Cleveland Orchestra, Zagrebačka filharmonija, Simfonijski orkestar Hrvatske radiotelevizije, simfonijski orkestar HNK Split, Zagrebački solisti, Splitski solisti i dr. U njegovim nastupima uživala je publika u Hrvatskoj, SAD-u, Francuskoj, Rusiji, Portugalu, Njemačkoj, Austriji, Portugalu.

    Na kraju citiram i objavljeno mišljenje: „Uspjesi su nedvojbeno posljedica osviještenoga radnog i emocionalnog procesa i dokazuju da njegova interpretacija na djelotvoran način afirmira određena estetska gledišta budući da s lakoćom uspijeva uspostaviti suptilnu komunikaciju između glazbenog djela i njegova slušača. Pritom nije nevažno zaključiti kako je Marušić, djelujući kao asistent na Muzičkoj akademiji Sveučilišta u Zagrebu, u mogućnosti prenositi tako oblikovani svjetonazor na mladi pijanistički naraštaj.“

    Dobitnice Nagrade Ivo Vuljević za 2020. godinu

    Mija Pečnik, klavirKako na Gala koncertu u prigodi proglašenja i svečanog uručenja Nagrade Ivo Vuljević tradicionalno ne nastupa aktualni dobitnik nego laureati iz prošle godine, podij je bio prepušten Zagrebačkim solistima i dvjema dobitnicama nagrade za 2020. godinu – pijanistici Miji Pečnik i harmonikašici Martini Jembrišak. Već i na međunarodnom planu dobro afirmirana mlada virtuozna pijanistica, Mia Pečnik izvela je Koncert za glasovir br. 23 u A-duru, KV 488 W. A. Mozarta, a izuzetno nadarena harmonikašica Martina Jembrišak izvela je prvo za harmoniku solo ARAMbesque Ive Josipovića i potom sa Zagrebačkim solistima Opale Concerto za harmoniku i gudače Richarda Galliana.

    U ovoj prigodi citiram iz životopisa Mije Pečnik: „Rijetki su mladi glazbenici u čije životopise bude upisano više od osnovnih podataka. Za Miju Pečnik, međutim, ne vrijedi takvo pravilo jer umjetnički rezultati koje je nanizala bili bi i više nego vrijedni i umjetnicima s mnogo više godina i umjetničkog te životnog iskustva. S više od 50 nagrada – dakako, pretežno prvih – na natjecanjima podjednako u zemlji kao i u svijetu, Mia je među hrvatskim pijanističkim mladim naraštajem apsolutna prvakinja. Pobjednički je duh, samopouzdanje i profesionalna opremljenost vodi iz pobjede u pobjedu. Međutim, čini se važnijim reći kako je posrijedi izvanredno darovita osoba, besprijekorno razvijenih radnih navika i inteligencije. Njezine se interpretacije pamte ne samo po pouzdanosti, nego i po ljepoti tona, načinu kako osjeća liniju glazbe i, napokon, kako gradi cjelovitost djela kojeg interpretira. Muzikalitet, sposobnost da uskladi izvrsno profesionalno vodstvo s vlastitim doživljajem glazbe te vladanje teorijskim disciplinama, omogućili su Miji da dosad ovlada uistinu velikim i zahtjevnim repertoarom, koji se rijetko može zapaziti u tako mladih umjetnika. A taj repertoar ona izvodi ne samo tehnički superiorno, nego i sa suptilnim i zrelim osjećajem za interpretaciju, ostavljajući dojam izgrađene umjetničke osobnosti. Pokazala je to na mnogim gostovanjima i u zemlji i u svijetu, gostujući s jednakom umjetničkom sigurnošću u njujorškom Carnegie Hall-u, kao i predstavljajući Hrvatsku na gostovanju sa Zagrebačkom filharmonijom u Kuvajtu. Posljednjih godina, otkako studira u Njemačkoj, osvaja i njemačke koncertne pozornice, što je vidljivo i iz angažmana koje bilježi za naredne dvije sezone. Svi ti argumenti nedvojbeno pokazuju da je pijanistica Mia Pečnik itekako zaslužila jednoglasnu odluku ocjenjivačkog suda  da joj se dodijeli Nagrada Ivo Vuljević za 2020. godinu.

    Zagrebački solisti i pijanistica Mia Pečnik

    Sve navedene pohvale u potpunosti je potvrdila interpretacija odabranog Mozartova koncerta. Doista, praćena krajnje pažljivim muziciranjem Zagrebačkih solista, Mia je solističku dionicu izvela ne samo tehnički bravurozno, što se dakako i očekuje od izuzetnog talenta, nego glazbeno zrelo, vrhunski muzikalno i interpretacijski dojmljivo u svim različitim ugođajima i dinamikama glazbe genija koji je klavir poznavao u dušu i znao iz njegovih tehničkih mogućnosti izvući najplemenitija čuvstva. Pijanistica Mia Pečnik umjetničkim darom i pijanističkom spremom sposobna je evocirati stilske i tehničke zahtjevnosti klasičnoga genija, pa joj je to i osiguralo glasni pljesak.

    Kada je pak riječ o harmonici, izvođačko umijeće Martine Jembrišak izaziva divljenje kakvo smo skloni iskazati doista samo najboljima. Tako i u odnosu na dobitnicu nagrade za 2020. godinu vrijedi citirati već objavljeno: „Uvijek postoje razlozi zašto na kraju netko pobjeđuje. Kada je posrijedi mlada osoba koja besprijekorno vlada svojim glazbalom, u popisu nagrada bilježi ih više desetaka, a kalendar joj je ispunjen gostovanjima na svim stranama svijeta, pa ih je teško u ovoj prigodi i nabrajati, tada ocjenjivački sud zastane i obnovi sjećanja na izvanredne izvedbe mlade harmonikašice Martine Jembrišak, kojoj je uspjelo prekoračiti onu čarobnu imaginarnu granicu, nerijetko neopravdano punu predrasuda, što dijeli kvalitetno vladanje harmonikom od izdizanja svirke na tom glazbalu na visoku interpretativnu razinu. Pritom nije posrijedi samo virtuozitet, izvrsno tehničko umijeće vladanja glazbalom, nego i muzikalitet koji njezinu interpretaciju na harmonici čini izražajnom i umjetnički relevantnom. Usto, svjesna nedostatka prave literature za njezino glazbalo, Martina Jembrišak sve čini kako bi tu literaturu obogatila. S tom je idejom ove godine ostvarila online projekt 60secondsofaccordion koji je znatno proširio postojeću literaturu za harmoniku. Doda li se tome Martinina izrazita znatiželja za istraživanjem zvukovnih događaja u suradnji harmonike s drugim glazbalima, ističe se lik potpune mlade umjetnice, kojoj je s mnogo opravdanja jednoglasno dodijeljena Nagrada Ivo Vuljević.“

    Martina Jembrišak, harmonikaSkladba ARAMbesque Ive Josipovića iz 1988. godine (koja postoji i u verziji za dva klavira), koju je skladatelj posvetio uspomeni na armenskog velikana glazbe 20. stoljeća, iskaz je neprikrivene radosti, ritmički pregnantnog protoka kojim harmonikaš može pokazati tehničko i izvođačko umijeće. Stoga i ne čudi da je to djelo često na repertoaru mladih harmonikaša, pa i u programima harmonikaških natjecanja.       

    Kada je pak riječ o ponajboljem svjetskom harmonikašu Richardu Gallianu (Cannes, 1950.), koji je harmoniku afirmirao i u jazzu, a u Dubrovniku je na Ljetnim igrama nastupio 2011. godine te u Lisinskom 2018., susrećemo se sa skladateljem i njegovom glazbom pred kojom je jedino moguće skinuti šešir. Rekli bi Francuzi – chapeau bas, i duboko se naklonili! Jer, Gallianov je Opale Concerto djelo kojim se harmonika potpuno ravnopravno pridružuje solističkim instrumentima vrhunskih mogućnosti i to baš u svakom pogledu glazbala koje nastupa solo uz pratnju gudačkog ansambla. Mediteranski odjeci prvog stavka, asociranje pariškog music halla u drugom meditativnom stavku i na kraju besmrtnost tanga kao ritmičke i melodijske inspiracije, slijed je u kojemu se najjednostavnije rečeno samo uživa. Budući da je Martina Jembrišak dorasla tehničkim zahtjevima i sposobna ozvučiti znakove s notnog papira, moguće je tek izreći pohvalu i želju da ju čujemo opet, ponovno, upravo u ovom solističkom koncertu za harmoniku i to s pozornim Zagrebačkim solistima koji su u izvedbi sudjelovali precizno prateći agogiku i interpretacijske slobode mlade i već tako uspješne harmonikašice.

    Zagrebački solisti i harmonikašica Martina Jambrišak

    Dodjelu Nagrade Ivo Vuljević, koju je u Atriju palače HAZU organizirala HGM u suradnji s Glazbenom mladeži Zagrebačke županije i HAZU, a uz podršku Ministarstva kulture i medija RH, Gradskog ureda za kulturu Grada Zagreba, Hrvatskog doma Split, Tis Grupe, Restorana Gallo i vinarije Krauthaker, te uz HEP kao glavnog sponzora, bilo je nadasve zanimljivo, ugodno i oplemenjujuće pratiti. Uz to i s pogledom na Bukovčevu Mladu patricijku izloženu na postolju. Sve lijepo u znaku mladosti. Dakle, do iduće godine!

    © Zdenka Weber, KLASIKA.hr, 10. prosinca 2021.

Piše:

Zdenka
Weber

kritike

...zabilježili smo