Zahtjevne solističke dionice u izvedbi angažiranih studenata

Zbor HRT-a i solisti, Ciklus Sfumato, Marc Korovitch, dirigent, Lauba - kuća za ljude i umjetnost, 21. prosinca 2021.



  • Sfumato, ciklus Zbora HRT-a, našao je ovaj put svoje mjesto u Laubi, kući za ljude i umjetnost. Izbor djela pao je na Malu svečanu misu Gioacchina Rossinija. Nije ona svečana, nego više vedra, tako da u njezinoj izvedbi najviše uživaju razdragani izvođači, a među publikom u dobro popunjenoj dvorani kako tko. Mala svečana misa ni izbliza nije mala. Trajanje od oko sat i po približava je opsegom i ponajvećima, posebice slično imenovanoj Beethovenovoj Missi solemnis. Uostalom, može se prisjetiti kako je Rossini svojedobno tražio mišljenje od Beethovena koji mu je imponirao, o Seviljskom brijaču. Hvalevrijedan Beethovenov odgovor preporučio mu je da samo krene naprijed u tom pravcu.

    No Rossiniju, majstoru glazbene šale, pisanje takozvanog ozbiljnog djela bilo je stalno na umu. Od ozbiljnih opera – koje nikada nisu dosegle njegove komične, do pred kraj života Male svečane mise, za koju je priliku našao prigodom posvećenja kapele svojega prijatelja grofa Michel-Frédérica Pillet-Willa. Duhovit kakav je bio, Rossini Misu karakterizira kao posljednji smrtni grijeh svoje starosti i piše: „Dobri Bože, evo je, dovršena uboga mala Misa. Jesam li napisao svetu ili prokletu glazbu? Rođen sam za operu buffa, to dobro znaš! Malo vještine, nešto srca, i to je sve. Budi blagoslovljen stoga, i podari mi mjesto u raju.“

    Mjesto u raju mu je vjerojatno dodijeljeno, ali zbog drugih razloga. Ponajprije skladateljske vještine i iskričavoga duha njegova opusa, zbog kojega ga pamte stoljećima. Svejedno, Mala, velika i vedra svečana misa podsjeća na autora, nezaobilaznog u povijesti glazbe, posebno one istaknute operne tradicije njegove domovine Italije. A Mala svečana misa uvelike sadrži opernu gestu. Sluša se s lakoćom, kakav je i autorski rukopis, ali trajanjem malko premašuje kreativne snage autora.

    Novu živu izvedbu predvodio je francuski zborovođa Marc Korovich, školovan uglavnom u rodnoj zemlji. Pripremajući zborove, bilježi suradnju s mnogim dirigentima i ansamblima značajne reputacije, gostuje posvuda kao pouzdan suradnik. Početkom sljedeće godine preuzima mjesto glavnog zborovođe Zbora pariškog orkestra, a potom i glazbenog ravnatelja poznatog Orkestra Colonne. Njegovano, zaokruženo, a i moćno zvučanje postigao je i sa Zborom HRT-a koji dugogodišnjim radom nikad ne iznevjeri. Postoje li oscilacije? Postoje. Ali to nije bitno u sagledavanju djelovanja Zbora koji je dugogodišnjom njegom postao reprezentativan ansambl koji se respektabilno može prezentirati bilo gdje.

    U većini vokalno-instrumentalnih djela fokus je na vokalnim solistima. Što bismo rekli o izvedbama ključnih djela glazbene literature bez istaknutog kvarteta vokalnih solista? Nova izvedba Rossinijeve Petite Messe solennelle prihvatila se  opasnog i nažalost neisplativog rizika. Nadasve zahtjevne solističke dionice povjerene su studentima pjevanja – Nataliji Kralj, Emiliji Rukavina, Filipu Filipoviću i Davoru Nekjaku. Možda kao dio pedagogije bacanja slabih plivača u duboko more. No, to ne bi trebalo biti uzornom praksom ili nekim dijelom ispita pred javnosti. Jer svatko od solista ima svoje potencijale, koje nisu uspjeli u potpunosti pokazati, pa prezentacija tako zahtjevnog gradiva postaje samo stres koji može poljuljati. A možda i treba odmah na početku. Zanimljivija je bila i dovoljno sigurna Natalija Kralj, kao i nosivi glas tenora Filipa Filipovića, dok je sumnjiva ostala karakterizacija Emilije Rukavina kao mezzosoprana, baš kao i potencijalno lijep bariton Davora Netjaka u basovskoj dionici, koji se tek treba izboriti za nosivost tona. Šteta eksperimenta za javnu izvedbu Rossinijeve Svečane mise koja se pojavila uživo nakon nekoliko desetljeća.

    Rossinijeva Misa izvođena je u izvornoj verziji s potporom dvaju klavira i harmonijem kao orkestrom. Na djelu su bili pouzdani i prezentni pijanisti Filip Fak i Domagoj Guščić te Pavao Mašić za harmonijem, kojima je Korovich na početku sasvim nepotrebno dirigirao. Ipak se tijekom izvedbe inteligentno i diskretno povukao, shvativši da su suradnici više nego pouzdani i prezentni. I to su bili interpreti koji su nosili izvedbu.

    © Maja Stanetti, KLASIKA.hr, 24. prosinca 2021.

    Program:

    Gioachino Rossini: Mala svečana misa

    Zbor HRT-a
    Marc Korovitch, dirigent
    Natalija Kralj, sopran
    Emilia Rukavina, mezzosopran
    Filip Filipović, tenor
    Davor Nekjak, bariton
    Filip Fak, klavir
    Domagoj Gušćić, klavir
    Pavao Mašić, harmonij

Piše:

Maja
Stanetti

kritike