Nesvakidašnja svježina i izražajnost interpretacije
Simfonijski orkestar HRT-a, Majstorski ciklus, Petrit Çeku, gitara, Tomislav Fačini, dirigent, Koncertna dvorana Lisinski, 20. siječnja 2022.
-
U četvrtak, 20. siječnja u sklopu Majstorskog ciklusa HRT-a u Velikoj koncertnoj dvorani Vatroslava Lisinskog nastupio je Simfonijski orkestar HRT-a pod ravnanjem maestra Tomislava Fačinija. Gost-solist bio je ugledni gitarist Petrit Çeku, a na programu djela Clauda Debussyja, Joaquina Rodriga, Borisa Papandopula i Gustava Mahlera. pod zajedničkim naslovom Fantazije i imaginacije. Petrit Çeku je u toj rijetkoj prilici nastupa uz orkestar izveo čak dvije skladbe dvojice suvremenika 20. stoljeća različitih izričaja. Bila je to poznatija Fantazija za gospodina iz 1954. španjolskog autora Joaquina Rodriga (1901-1999) i rijetko izvođena Suita za gitaru i gudače iz 1989. hrvatskog skladatelja Borisa Papandopula (1906-1991).Fantasia para un gentilhombre (Fantazija za gospodina) nastala je na molbu legendarnog španjolskog gitarista Andrésa Segovije kojeg je Rodrigo neobično cijenio, te je gospodin iz naslova upravo majstor Segovia. Glazba se temelji na šest kratkih plesova za gitaru Gaspara Sanza iz 17. stoljeća, a Çeku je vrlo elegantno i sugestivno istaknuo svu njezinu ljepotu i emotivnu slojevitost. Suita za gitaru Borisa Papandopula posveta je Çekuovom profesoru Darku Petrinjaku, koji ju je praizveo 1991. uz Hrvatski komorni orkestar i dirigenta Pavla Dešpalja samo nekoliko dana nakon skladateljeve smrti, te je i studijski snimljena. To razigrano i duhovito djelo Petrit Çeku je sada prvi puta javno izveo, iako ga je već nešto ranije i studijski snimio za fonoteku Hrvatskog radija uz iste suradnike.
Petrit Çeku je obje skladbe izveo nepogrešivom tehnikom koja mu je omogućila nesvakidašnju svježinu, lakoću i izražajnost interpretacije. Svirao je na akustičnoj gitari američkog graditelja Rossa Gutmeiera, ali uz diskretno ozvučenje, što je bilo nužno s obzirom na veličinu prostora, no to je s druge strane omogućilo dodatnu snagu i razgovjetnost tog osjetljivog instrumenta. Osjetila je to i publika, nagradivši umjetnika dugim i intenzivnim pljeskom. Simfonijski orkestar HRT-a na čelu s koncertnom majstoricom Mirjam Pustički Kunjko pružio je pod pažljivim i sugestivnim ravnanjem maestra Fačinija primjerenu pratnju, a istaknuo se i u okvirnim skladbama – na početku senzualnom Preludiju za faunovo poslijepodne Clauda Debussyja s odličnom flautom i harfom u prvome planu ,a na kraju Adagiom iz 10. (nedovršene) simfonije Gustava Mahlera.
Na kraju treba napomenuti da je koncert, kao i neki prethodni, zbog korone praćen zahvaljujući izravnom prijenosu na Trećem programu Hrvatskog radija, koji je vodila urednica Gordana Krpan. Koliko god žalili za nekadašnjim boljim vremenima sa živom nazočnošću i više publike bez maski u koncertnoj dvorani i adekvatnim specifičnim ozračjem, toliko je u nevolji dragocjena i ovakva informacija koja sadrži uz ostalo i zanimljive razgovore s umjetnicima i dirigentom u pauzi koncerta, ali ipak u očekivanju skorog povratka u normalu.
© Višnja Požgaj, KLASIKA.hr, 26. siječnja 2022.
Piše:
Požgaj