Očaravajuća vokalna izvedba na najvišoj razini

King´s Singers, britanski vokalni a capella sastav, Hrvatski dom Split, 27. siječnja 2022.



  • Posljednjih tjedana u Splitu je na ulicama i u trgovačkim centrima osjetno manji broj ljudi. Velike brojke zaraženih i izoliranih građanki i građana uzrok su i otkazivanju svih izvedbi u Hrvatskom narodnom kazalištu u Splitu. Ipak, 27.1.2022. ispred Koncertne dvorane Hrvatskog doma u Splitu stvorio se poveći red ljudi koji je sezao sve do Marmontove ulice. Razlog ovoj gužvi bio je koncert King's Singersa, britanskog vokalnog a capella sastava kojemu je ovo bio prvi nastup u Hrvatskoj ikada.

    Dva kontratenora, Patrick Dunachie i Edward Button, tenor Julian Gregory, baritoni Christopher Bruerton i Nick Ashby i bas Jonathan Howard trenutna su postava sastava koji je osnovan 1968. godine. Sastav se tijekom 54 godine postojanja profilirao kao vrhunski te predstavlja zlatni standard a capella pjevanja i uzorom je brojim zborovima i sastavima. Besprijekorna tehnika, sposobnost izvođenja širokog spektra žanrova i stilova jednako uspješno te bogati repertoar koji se uvijek sastoji i od suvremenih kompozicija naručenih za King's Singerse ono je što privlači publiku te od ovog sastava čini svojevrsni brand. Njihovi izvedbeni repertoari uvijek očituju poštivanje vlastitih korijena u britanskoj zborskoj tradiciji pa često izvode skladbe Byrda, Tavernera, Tallisa i ostalih engleskih renesansnih skladatelja. Obišli su sve veće gradove i važne koncertne dvorane te snimili veliki broj nosača zvuka, a posebno ističu slavljeničko izdanje albuma Gold nominiranog za Grammy s važnim skladbama iz povijesti sastava, ali i novim naručenim skladbama iz pera Boba Chilcotta, Johna Ruttera i Nica Muhlyja. Za uspjeh ovog vokalnog sastava ključna je njegova dugogodišnja sposobnost razvoja i inovacije – a dosad je u njemu pjevalo 28 članova, uz istodobno zadržavanje i njegovanje karakterističnog zvuka i glazbenog integriteta.

    Ne čudi stoga što se ovaj koncert pretvorio – barem imajući na umu dosadašnje koncerte, u događaj sezone ove splitske koncertne dvorane. Kapacitet je, uz pridržavanje epidemioloških mjera, bio maksimalno popunjen a koncertu su nazočili brojni splitski uglednici, uključujući i gradonačelnika koji je pjevače ranije toga dana upoznao na svečanom prijemu.

    Od trenutka izlaska na pozornicu, pjevači su vješto privukli svu pažnju publike. Od trenutka stupanja na pozornicu, njihovi su pogledi bili fiksirani na publiku kojoj su se konstantno smiješili, što je rezultiralo time da je publika opčinjeno promatrala njihov nastup.

    Bez dodanih najava i uvodnih pozdrava i davanja intonacije, sastav je koncert otvorio skladbom Majko Božja, ovdje stojim Johna Tavenera. Obrativši se potom publici na lijepo izvježbanom hrvatskom, bas Jonathan Howard toplo je pozdravio publiku i ukratko objasnio koncept koncerta. Glazbeni program večeri obuhvaćao je stoljeća i cijeli svijet, a da su se pritom izmjenjivale sakralna i profana sfera. Prvi je blok bio posvećen Majci Božjoj s tri Ave Marije različitih skladatelja. Prva, skladatelja Roberta Parsonsa, predstavljala je englesku renesansnu zborsku tradiciju. Već na onoj drugoj, Igora Stravinskog, King's Singersi su pokazali da nisu samo majstori nježnih upada i savršenog balansa među dionicama nego da mogu s jednakom lakoćom postići i nešto robusniji zvuk. Slušajući treću Ave Mariju G. P. da Palestrine, publika je posebno uživala u suptilnosti upada pojedinih glasova; pjevači su pokazali umijeće soliranja u dionici i pri svakom novom upadu pokretima svojih tijela i gestikulacijom pospješili cjelokupni dojam.

    Uslijedio je blok svjetovne, lirske sfere sa skladbom Ernesta Rancea K brežuljcima te trima pjesmama F. Mendelssohna Bartholdyja – Ševin pjev, Jutarnja molitva i Jesenska pjesma. Posebnu pažnju pjevači su obratili na značenje teksta i vrlo uspješno dočarali momente iz prirode u koncertnoj dvorani. Glazbeno putovanje ovog koncerta potom nas je odvelo u tradicijsku Englesku s obradama tradicionalnih napjeva napisanih upravo za ovaj sastav. Besprijekoran balans među dionicama nije stvarao dosadu tijekom slušanja jer su pjevači tijekom izvedbe uspjeli postići upravo nevjerojatan broj različitih boja. Nisu bili bez tehničkih grešaka, ali sitne greške koje su im se omakle samo su učvrstile sigurnost publike da se zaista radi o nastupu uživo, a ne o slušaju besprijekorne snimke.

    Skladba Biskup i poganin estonskog skladatelja Velja Tormisa, jedna od onih naručenih za sastav, pokazala nam je svu ljepotu koju upravo ovakav sastav od dva kontratenora, tenora, dva baritona i basa može iznijeti. Suprotstavljanje blokova gornjih i donjih glasova simboliziralo je suprotstavljanje poganskog i sakralnog svijeta te na neki način podcrtalo koncept ovog koncerta.

    Nakon pauze, pjevači su se vratili sa skladbama koje pripadaju zborskom kanonu: Četiri moteta na gregorijanske teme Mauricea Durufléa, izabravši nešto brža tempa od uobičajenih interpretacija.

    Koncert je zaključen s nekoliko obrada popularnih pjesama. Taj su blok pjevači izveli napamet, pruživši nam pravi spektakl scenskog nastupa. Sitni pokreti poput pomicanja ramena, glave, nogu, imitiranje sviranja pojedinih instrumenata, ali i međusobni pogledi i komunikacija toliko su očarali publiku te su izazivali osmijehe uz uživanje u zvuku. Dokazali su da njihov balansirani zvuk i cijeli spektar zvukovnih boja ne proizlazi samo iz dobrog vladanja glazbenom materijom, nego i iz njihove međusobne komunikacije. Pojedini pjevači vrlo su suptilno kao solisti na trenutke izlazili iz zvukovnog bloka, pa možemo reći da smo do kraja koncerta bili upoznati sa svakim od pjevača pojedinačno.

    Večer nije prošla bez iznenađenja. Više puta naglasivši zadovoljstvo što su u Hrvatskoj te u Splitu, izrazili su divljenje a capella tradiciji koja postoji u Dalmaciji. Stoga, budući da su se dan ranije upoznali s klapskom pjesmom, naučili su jednu pjesmu i izveli je na koncertu kao jedan od dodataka. Ponistra je drivo možda nije bila lak zadatak što se tiče hrvatskog izgovora, ali su je King's Singersi interpretirali tako da su i klapski znalci u publici ostali bez riječi. Ne treba ni napominjati da je publika reagirala u deliriju, kako već i biva sa splitskom publikom kada osjeti poštovanje drugih prema svojoj tradiciji.

    Osim što su nas iznenadili zanimljivim konceptom programa koji je publici dočarao svu raskoš King's Singersa te očarali balansiranim zvukom, pjevači su oduševili međusobnom komunikacijom te komunikacijom s publikom. Sitnim detaljima poput identične posture tijela, držanja ruku i usklađenosti na najvišoj razini, sastav je pokazao što znači biti vodećim u Europi te splitskoj publici pružio fantastičnu koncertnu večer na najvišoj razini.

    © Petra Crnčević, KLASIKA.hr, 29. siječnja 2022.

Piše:

Petra
Crnčević

kritike