Ljubavne operne arije i dueti za srce i dušu

Sofia Mitropoulos, sopran, Armando Puklavec, bariton, Lucija Spevec, sopran, Velika koncertna dvorana HNK u Varaždinu



  • Ne treba ponavljati priču o dugoj povijesti glazbenog školovanja i glazbenog života u Varaždinu, jer o tome najbolje govori činjenica da u gradu već 184. godinu djeluje Glazbena škola. Logičan je zaključak da je glazbeno školovanje u Varaždinu rezultiralo velikim brojem glazbenika koji su glazbu odabrali kao životni poziv. Među tim profesionalnim glazbenicima najveću su afirmaciju na međunarodnom planu kontinuirano postizali pjevači, operne umjetnice i umjetnici, a onda i profesori solo pjevanja. U čemu je tajna brojnosti upravo vokalnih umjetnika na varaždinskom području, nije moguće u potpunosti objasniti, ali jedan od razloga za osobite uspjehe upravo solo pjevačica i pjevača valja nedvojbeno tražiti u vrsnim pjevačkim pedagozima, točnije pedagoginjama, koje su znale prepoznati posebne glasovne sposobnosti mladih polaznica i polaznika škole, te ih na srednjoškolskoj razini dobro pripremiti za daljnje visokoškolsko obrazovanje. Osim navedenoga, moguće je tumačenje i činjenica da su sjeverozapadna područja Hrvatske osobito bogata u pogledu narodne vokalne baštine i pjevanje je jedna od omiljenih aktivnosti u širim slojevima puka. Od folklornog do umjetničkog pjevanja može biti izravnat put. No takvo tumačenje zacijelo ne djeluje dovoljno znanstveno, a niti ne postoje vjerodostojnija istraživanja, recimo na području empirijske psihologije. Ali, bilo kako bilo, iz varaždinske Glazbene škole potekao je niz odličnih opernih pjevačica i pjevača a ima ih još i danas među novim, mladim generacijama.



    Na varaždinskoj Glazbenoj školi maturirali su i pjevači o čijem je nastupu ovdje riječ, a to su bariton Armando Puklavec i sopranistica Lucija Spevec, oboje iz razreda profesorice Darije Hreljanović. Kako Armando Puklavec posljednjih godina živi u Grčkoj, bio  je veza za dolazak ugledne grčke sopranistice Sofije Mitropoulos u Varaždin. Jer, vrijeme pandemije rezultira mnogim otkazivanjima, pa tako i u opernoj kući u Solunu, pa operni umjetnici rado prihvaćaju mogućnosti za nastupe. Zajednički nastup troje pjevača organizirao je Koncertni ured Varaždin, a mjesto događanja bila je doista odlično obnovljena Velika koncertna dvorana HNK u Varaždinu. Za obnovu jedne od nedvojbeno najljepših koncertnih dvorana u Hrvatskoj najzaslužnija je aktualna intendantica HNK u Varaždinu mr. sc. Jasna Jakovljević, pa je i njezina suradnja s ravnateljem Koncertnog ureda mr. Raymondom Rojnikom rezultirala nizom izuzetno zanimljivih i uspješnih koncerata. Dakle, troje pjevača poželjelo je predstaviti odabir opernih arija i dueta. Primat je dan gošći iz Soluna, a naslov koncerta Amore e opera bio je doslovni pokazatelj njihove zajedničke namjere: da opernim arijama i duetima pjevaju o ljubavi.

    Sopranistica Sofia Mitropoulos, višestruko nagrađivana grčka operna solistica koja se proslavila na mnogim opernim pozornicama diljem svijeta, nije nepoznata hrvatskim ljubiteljima operne umjetnosti budući da je kao Lady Macbeth u operi Macbeth i kao Ducessa Elena u operi Sicilijanske večernje gostovala u Operi HNK u Splitu. Riječ je dakle o vrlo iskusnoj opernoj umjetnici čiji je repertoar vrlo bogat, a glas – bujni i toplo obojeni dramski sopran, nadasve prodoran i uvjerljiv. Armando Puklavec, rođen u Čakovcu 1974. godine, nakon Srednje škole u Varaždinu, na kojoj je pohađao nastavu trombona i solo pjevanja, školovao se na Sveučilištu za glazbu i izvedbenu umjetnost u Beču, a svojim je snažnim baritonom, pouzdanim glumačkim umijećem i brojnim ulogama također ostvario važnu međunarodnu karijeru pjevajući u hrvatskim i inozemnim opernim kućama.

    Kada je pak riječ o Luciji Spevec, Varaždinki rođenoj 1999. godine, mlada sopranistica se nakon mature u Varaždinu obrazuje također u Beču u razredu Gabriele Lechner, priprema diplomski ispit  i u rodnom gradu nastupima potvrđuje stečeno umijeće koje će zacijelo daljnjim razvojem potvrditi njezinu veliku nadarenost.

    Koncert posvećen opernim ljubavnim arijama i duetima započeo je bariton Armando Puklavec nadahnutom interpretacijom arije Fin ch'andal vino iz Mozartove opere Don Giovanni. Po svemu – jednako po glasovnoj snazi kao i po uvjerljivoj glumi, dokazao je Puklavec da je doista konkurentan Don Giovanni. Istu je moć pokazao i kao lik Toreadora izvedbom antologijske arije Votre toast, je peux vous le rendre iz strastvene Bizetove Carmen. Između dviju baritonskih arija izvela je Sofia Mitropoulos ariju Chimène Pleurez, pleurez, mes yeux iz opere Le Cid Julesa Masseneta, otkrivši odlike svojeg doista ugodnog, u zapjevu i intonaciji sigurnog dramskog soprana. Nastavila je Lucija Spevec umilnom ali i vrlo zahtjevnom arijom Il est doux, il est bon koju u Massenetovoj operi Hérodiade izvodi glavni lik Salome.

    Tragični lik Puccinijeve Tosce jedna je od važnih uloga kojima se Sofia Mitropolulos proslavila na mnogim uglednim svjetskim opernim pozornicama. Stoga je njezina interpretacija arije Vissi d'arte, zacijelo jedne od najpoznatijih sopranskih arija iz belkantističkog repertoara uopće, posebno oduševila brojne slušatelje koji su se rado odazvali na nastup budući da se operne arije ipak ne čuje tako često na varaždinskom koncertnom podiju. Bila je to izuzetno dojmljiva, duboko proživljena molitva tragične Tosce koju Sofia Mitropoulos očito osjeća cijelim svojim umjetničkim bićem i prenosi slušateljima iskrenim pjevačkim predanjem.

    Duet Violette i Giorgia Germonta Pura siccome un angelo iz Verdijeve globalno proslavljene opere La Traviata svakako je jedan od osobito pjevački zahtjevnih ali i emocionalno dubokih opernih dvopjeva u kojima se susreću Violetta i Giorgio Germont, otac njezine ljubavi Alfreda. Još vrlo mlada sopranistica Lucija Spevec očito ne može odoljeti tome da se iskuša kao Violetta, pa je duet s Armandom Puklavcem bio njezin odabir. Dakako, bariton je iskusniji i prodorniji, ali Lucija je doista hrabra, ima odličnu memoriju, glas kojim sigurno vlada i ambiciju koja ju potiče na izazove, a to nije malo. Tako je duet protekao u odmjeravanju snaga, ali i mogućim pohvalama mladoj umjetnici na njezinom putu na kojemu će i cjelovita operna uloga Violette/Traviate jednog dana biti na njezinom repertoaru.

    Sofia Mitropoulos otpjevala je još i manje poznatu ariju Adriane Io son l'umile ancella, strastvenu ariju naslovnog lika u operi Adriana Lecouvreur Francesca Cilee, da bi potom u klavirskoj međuigri čuli pijanista Danijela Otta, koji je sigurno pratio sve arije i duete, a predstavio se Intermezzom iz Cavalerije rusticane Pietra Mascagnija. Još jedan izuzetno naporan dramsko-sopranski lik svakako je Santuzza u Cavaleriji rusticani, pa ne čudi da su Sofia Mitropoulos i Armando Puklavec, kao odlično uigrani pjevački par, odabrali duet Santuzze i Alfija, još jednu glazbeno impresivnu scenu koja daje mogućnost za glasovnu bravuru i glumačku paradu.

    Pred kraj nastupa odabrali su dokazano vrsni pjevači dva ležernija naslova – Sofia poznatu napuljsku canzonu Santa Lucia Teodora Cottraua, a Armando ariju Tevyea If I were a richman iz mjuzikla Guslač na krovu Jerryja Bocka. Zbilja sve za pet, ali ovakvog Tevyea bismo rado vidjeli na pozornici, u cijeloj ulozi tog životnog a opet tako tužnog i tragičnog lika. Bravo, Armando!

    Da sve završi nježno i pjevno, puno ljubavi, pa makar i one malo slobodnije, pobrinuli su se gostujuća sopranistica i bariton te od oduševljene publike oprostili duetom Zerline i Don Giovannija La ci darem la mano iz Mozartova Don Giovannija. Zavodnik je neodoljiv, ljubav prevrtljiva, ali glazba je predivna, neodoljiva. Odabirom arija i dueta troje je pjevača pokazalo ukus u odnosu na vrijednosti, ali i umjetničke sposobnosti i umijeće u odnosu na izvedbe. Pa, hvala im!

    © Zdenka Weber, KLASIKA.hr, 1. veljače 2022.

    Koncert je izveden 18. siječnja 2022. godine u HNK-u u Varaždinu.

    Program:

    W. A. Mozart:
    Deh vieni alla finestra iz opere Don Giovanni
    Fin chan dal vino
    arija iz opere Don Giovanni
    Non piu andrai arija iz opere Figarov pir
    La ci darem la mano

    G. Massenet:
    Pleurez mes yeux arija iz opere Le Cid
    Il est doux, il est bon arija iz opere Herodiade

    G. Puccini: Vissi d'arte arija iz opere Tosca

    G. Verdi: Pura siccome un Angelo duet Violette i Germonta iz opere La Traviata

    F. Cilea: Ecco respiro appena arija iz opere Adriana Lecouvreur

    P. Mascagni: Intermezzo iz opere Cavalleria rusticana, Oh, il Signore vi manda... Turiddu mi tolse l'onore, duet Santuzze i Alfija iz opere Cavalleria rusticana

    T. Cottrau: Santa Lucia

    John Williams: If I Were A Rich Man pjesma iz Fiddler on The Roof

    Bis:
    E. di Capua: O sole mio
    S. Cardillo: Core 'ngrato

Piše:

Zdenka
Weber

kritike