Muzikalno i vokalno čisto uz mekano stapanje glasova
Zbor HRT-a, Trio Eusebius, Hiwote Tadesse, viola, Sebastjan Vrhovnik, dirigent, Lauba - kuća za ljude i umjetnost, 15.veljače 2022.
-
Suradnje s gostujućim umjetnicima i dirigentima uvijek našim ansamblima, ali i publici, donose osvježenje i repertoarne novosti. Tako je Zbor HRT-a na prvom ovogodišnjem koncertu iz ciklusa Sfumato ugostio uglednog slovenskog dirigenta Sebastjana Vrhovnika, docenta za zborsko dirigiranje na Akademiji za glazbo u Ljubljani i aktualnog dirigenta Akademijinog Komornog zbora i Mješovitog zbora Glazbene matice Ljubljana, kao i gostujućeg dirigenta Komornog zbora RTV Slovenije, Zbora mariborske Opere, Ženske vokalne skupine ČarniCe, Slovenskog dječjeg zbora, Komornog zbora DEKOR i Zbora Slovenske filharmonije.Poznat po svježim i inovativnim repertoarnim izazovima, maestro Vrhovnik odlučio je na ovom gostovanju uz izravni prijenos na Trećem programu Hrvatskog radija prvenstveno predstaviti duhovna djela suvremenih slovenskih skladatelja mlađe i srednje generacije, ali i zborske i instrumentalne skladbe najvećih autora romantične epohe. Tu se, iako programski upitno odnosno neusklađeno, našao i zagrebački glasovirski trio Eusebius, a manjim dijelom i hrvatska violistica etiopskog podrijetla Hivote Tadesse.
Maestro Vrhovnik je u prvom dijelu programa predstavio nama gotovo nepoznate, pretežno marijanske skladbe Damjana Močnika, Tina Beca, Andreja Makora, Mateja Kastelica i Ambroža Čopija. U Makorovoj skladbi Bogorodice Djevo solisti su, uz svoj zbor, bili sopranistica Monika Cerovčec i tenor Josip Čajko, a u Ave Mariji istog autora bas Vjekoslav Hudeček. Potonja skladba osvojila je prvu nagradu na Međunarodnom natjecanju zborskih skladbi u Barceloni, a sada je prvi put javno izvedena. Salve Regina Mateja Kastelica posvećena je Zboru HRT-a i maestru Vrhovniku i oni su je sada također prvi put izveli.
Taj dobrodošao i informativan duhovni dio programa izveden je pod sugestivnim ravnanjem maestra Vrhovnika, nadasve muzikalno, vokalnom čistoćom i mekanim stapanjem glasova, a zaključen je dojmljivom marijanskom antifonom Ave, regina caelorum još jednog vrsnog slovenskog zborskog dirigenta i skladatelja Ambroža Čopija, u čijoj se partituri diskretno ali prikladno javlja i čarobni triangl.
Višestruko nagrađivani klavirski trio Eusebius u, sastavu odličnih mladih glazbenika – violinistice Eve Šulić, violončelistice Tonke Javorović i pijanista Davida Vukovića, uključen je u program, između ostalog, s dvije nokturalne skladbe. Prvo djelo Espressioni notturne je stavak iz nedovršenog klavirskog trija Petra Bergama, dok je popularniji Notturno Franza Schuberta ostavio i bolji dojam u svakom pogledu. Pijanist trija Eusebius David Vuković odlično je pratio zbor u Schubertovoj skladbi An die Sonne i u popularnih Šest moravskih dueta Antonina Dvořáka, koje je za zbor i klavir obradio Leoš Janaček, ostavivši autorovu klavirsku dionicu.
Na kraju koncerta čuli smo i majstorsku skladbu Die Nacht za mješoviti zbor, violinu, violu, violončelo i klavir manje poznatog njemačkog romantičara Josefa Gabriela Rheinbergera (1839–1901) u kojoj su svi sudionici programa te večeri dali svoj maksimalni doprinos, uz srdačno odobravanje brojne publike u prostranom prostoru Laube.© Višnja Požgaj, KLASIKA.hr, 16. veljače 2022.
Program:
Damijan Močnik: Regina caeli
Tine Bec: Ave, maris stella
Andrej Makor: Bogorodice Djevo; Ave Maria
Petar Bergamo: Espressioni notturne, klavirski trio
Matej Kastelic: Salve Regina
Ambrož Čopi: Ave, regina caelorum
Franz Schubert: An die Sonne, D. 439
Antonín Dvořák: 6 Moravskih dueta iz op. 29 & 32 (obr. za zbor: Leoš Janáček)
Franz Schubert: Notturno, klavirski trio
Josef Gabriel Rheinberger: Die Nacht
Piše:

Požgaj