Zaokruženo djelo snažnog emocionalnog naboja

Koncert Zbora HRT-a i solista, praizvedba djela Pasija Berislava Šipuša, Ciklus Sfumato, Tomislav Fačini, dirigent, Lauba - kuća za ljude i umjetnost



  • Korizmeno vrijeme svake je godine prigoda za izvođenje ozbiljne, prije svega duhovne glazbene literature. Uz pandemiju, a u Zagrebu i uz poslijepotresno raspoloženje, ove se godine korizma poklopila i s ponovno oživljenim strahom od ratnih užasa te zabrinutošću za budućnost čovječanstva. Stoga se teško mogao pronaći bolji i aktualniji trenutak za praizvedbu novog hrvatskog sakralnog djela – Pasije za soliste, govornika, zbor i instrumentalni ansambl Berislava Šipuša – posvećenog žrtvama rata u Ukrajini.

    Pasiju je Šipuš napisao na narudžbu Hrvatske radiotelevizije u sezoni 2019/20., kad je bio rezidencijalni skladatelj ansambala HRT-a, no zbog pandemije i posljedičnog otkazivanja koncertnih aktivnosti njezina je praizvedba uslijedila gotovo dvije godine kasnije, u utorak, 1. ožujka u Laubi u sklopu ciklusa Sfumato Zbora Hrvatske radiotelevizije. Dirigirao je Tomislav Fačini, a uz Zbor HRT-a sudjelovali su govornik Sreten Mokrović, sopranistica Monika Cerovčec, mezzosopranistica Martina Gojčeta Silić, tenor Roko Radovan, bas Marko Špehar, harfistice Mirjana Krišković i Veronika Ćiković, violončelist Branimir Pustički te udaraljkaši Hrvoje Sekovanić, Šimun Matišić, Marko Mihajlović i Fran Krsto Šercar.




    U trodijelnoj skladbi, koja traje pedesetak minuta, Šipuš je nastavio tradiciju uglazbljivanja Isusove muke opisane u Evanđeljima, ali se – kako stoji u programskoj knjižici, oslonio i na praksu njezina neliturgijskog izvođenja iz novije glazbene povijesti. Za stvaranje zvučnih slika koje će progovoriti o postajama Križnog puta poslužio se stihovima i tekstovima Vesne Krmpotić, Jure Kaštelana, Antuna Branka Šimića, Vlade Gotovca i Seada Alića, ali i „jezikom Kule babilonske“, što ga je u glazbenu svrhu izmislio sam skladatelj.

    I uspjelo mu je: Pasija Berislava Šipuša zaokruženo je djelo snažnog emocionalnog naboja koje, iako ukorijenjeno u tradiciji, živi i diše u 21. stoljeću. Neprestana smjena ugođaja postignuta je spajanjem glasova s neobičnim izborom instrumenata, što je omogućilo gotovo neograničeno poigravanje zvučnim bojama – poput, recimo, dojmljive kombinacije harfe i vibrafona, u čemu je Šipuš odavno dokazao svoje majstorstvo. Skladba se kreće u širokom luku obilježenom pijevnim solom na violončelu na početku i na kraju; kroz izmjenu veličanstvenih i intimnih trenutaka, u postupnoj se gradaciji čuju i odjeci sakralne glazbe proteklih stoljeća, tradicijske glazbe, pa čak i indijskih ritmova. Kulminacija zvuka postignuta je u dramatičnom trenutku pribijanja Isusa na križ, nakon čega slijedi smirenje i povratak na početni ugođaj.



    Pod sigurnim i uvjerljivim vodstvom Tomislava Fačinija, Zbor Hrvatske radiotelevizije pružio je vrlo dobru i angažiranu izvedbu, a solidni su bili i tenor Roko Radovan te bas Marko Špehar, iako možda pomalo nesigurni u ekstremnim visinama i dubinama koje im je Šipuš namijenio. Uz uvijek pouzdanoga govornika Sretena Mokrovića, snažan i zvonki sopran Monike Cerovčec te uvjerljiva interpretacija i lijepa boja glasa Martine Gojčete Silić ostavili su sjajan dojam, baš kao i muzikalno izvedena sola violončelista Branimira Pustičkog te dviju harfistica. No zvijezde večeri bili su odlični, prezaposleni udaraljkaši Sekovanić, Matišić, Mihajlović i Šercar koji su, uz zavidnu spretnost, pokazali veliku muzikalnost uz fini dosluh s dirigentom i ostalim izvođačima.

    Uz gromoglasni pljesak izvođačima, ovacije na kraju koncerta zaslužio je i Berislav Šipuš koji je, niti godinu dana nakon uspješne praizvedbe opere Posljednji intermezzo, pokazao da je u punom kreativnom naponu, spreman za stvaranje najopsežnijih i najsloženijih djela.

    © Alenka Bobinsky, KLASIKA.hr, 2. ožujka 2022.

    Koncert održan: 1. ožujka 2022.

    Tomislav Fačini, dirigent
    Sreten Mokrović, narator
    Monika Cerovčec, sopran
    Martina Gojčeta Silić, mezzosopran
    Roko Radovan, tenor
    Marko Špehar, bas
    Branimir Pustički, violončelo
    Mirjana Krišković, Veronika Ćiković, harfe
    Marko Mihajlović, Hrvoje Sekovanić, Nicolas Sinković, Fran Krsto Šercar, udaraljke

    Program:

    Berislav Šipuš: Pasija


     

Piše:

Alenka
Bobinsky

kritike