Muzikalnost, virtuozna tehnika i akrobatska vještina

Iz salona Očić: V. koncert Društva za promicanje orguljske glazbene umjetnosti Franjo Dugan st., Filip Merčep, marimba i mali bubnj



  • 5. kućni koncert Iz salona Očić u ovoj je sezoni nakon duge pauze ponovno ugostio izvrsnog udaraljkaša Filipa Merčepa, rođenog 1991. u Samoboru u glazbenoj obitelji. Umjetnik je to širokog spektra interesa i djelovanja, s diplomom Muzičke akademije u Zagrebu u razredu prof. Igora Lešnika i s titulom Magistra umjetnosti, te je dobitnik više vrijednih nagrada u zemlji i inozemstvu, gdje se usavršavao.  Sa statusom slobodnog umjetnika Filip Merčep je vrlo aktivan kao solist, ali i komorni glazbenik.

    Zbog ograničenog prostora u Salonu Očić, Filip je iz praktičnih razloga odlučio svirati uglavnom na njemu omiljenom ali i iznimno velikom i  zahtjevnom instrumentu – marimbi, a samo u jednoj točki i na malome bubnju. Pažljivo sastavljen program sadržavao je djela skladatelja 20. stoljeća, najviše poljskih, jer Poljska je poznata po rasadištu vrsnih udaraljkaša, njihovih profesora i skladatelja.

    Na početku smo čuli concertino za marimbu solo Luminosity uglednog 86-godišnjeg poljskog marimbista Tomasza Golinskog, koja počinje tajanstveno i pijevno u skladu s naslovom prvog stavka – Misterioso e cantabile, da bi u nastavku gradirala do ritmičkog Furiosa s reminiscencijama na početno ozračje. Sljedeće djelo sličnoga ugođaja, pod naslovom Toccata, za marimbu solo napisala je poljska skladateljica Anna Ignatowicz-Glinska (1968), a potom je predstavljena Suita za mali bubanj Siegfrieda Finka (1928–2006), začetnika  njemačke udaraljkaške škole.

    Kao kontrast prvome dijelu programa, suvremenog ali pitkog karaktera napisanog upravo za marimbu solo, uslijedila je uspješna obrada Prvog kontrapunkta iz znamenitog ciklusa Umjetnost fuge baroknog skladatelja Johanna Sebastiana Bacha, kojom bi zacijelo bio zadovoljan i sam autor. Posebno zanimljiv bio je povratak na još jedan opus poljske skladateljice Anne Ignatowicz- Glinske. Bila je to, naime, djelomična praizvedba Poljske suite  za marimbu solo posvećene upravo Filipu Merčepu na njegovu molbu da mu napiše jedno djelo. A zašto djelomična praizvedba? Zato jer  djelo ima pet stavaka, a ovom prigodom izvedena su samo tri (Ples, Uspavanka i Finale). U planu je međutim cjelovita praizvedba u svibnju u poljskome Gdanjsku, koja će se nadajmo se i ostvariti, jer djelo koje je posveta petorici zaboravljenih poljskih skladatelja posebnog je ozračja, emocija, ali i fizičkog napora, jer nije nimalo lako spretno obuhvatiti taj veliki instrument od skoro 3 metra širine.

    Završna točka večeri – virtuozni Velocities, pripala je američkom skladatelju Josephu Clydeu Schwantneru (1943) a dodatak je bio u znaku popularnog argentinskog skladatelja, bandoneonista i virtuoznog kreatora i tumača novog tanga Astora Piazzole (192–1992) i njegova Ljeta u Buenos Airesu.

    Filip Merčep oduševio je nazočnu publiku u salonu Očić, ali vjerojatno i slušatelje izravnog prijenosa na 3. programu Hrvatskog radija koji je vodio urednik Branko Magdić i to ne samo atraktivnim izborom programa, nego i muzikalnošću, virtuoznom tehnikom, akrobatskom vještinom i ljepotom tona, prouzročenog pažljivim baratanjem različitim  drvenim batićima.

    © Višnja Požgaj, KLASIKA.hr, 9. ožujka 2021.

    Koncert izveden: 3. ožujka 2022.

    Program:

    Tomasz Golinski: Luminosity

    Anna Ignatowicz Glinsk:
    Toccata za marimbu solo
    Poljska suita za marimbu solo

    Siegfried Fink: Suita za mali bubanj

    Johann Sebastian Bach: Prvi kontrapunkt iz ciklusa Umjetnost fuge

    Joseph Schwantner: Velocities

    Astor Piazzola: Ljeta u Buenos Airesu

Piše:

Višnja
Požgaj

kritike