Majstorska i nadahnuta izvedba solista s profinjenim izričajem
Simfonijski orkestar HRT-a, Maxim Rysanov, viola i dirigent, Majstorski ciklus, Koncertna dvorana Lisinski
-
Gost Simfonijskog orkestra HRT-a u Majstorskom ciklusu 13. ožujka u Koncertnoj dvorani Vatroslava Lisinskog bio je ukrajinski dirigent Maxim Rysanov, koji se školovao u Moskvi i Londonu, gdje je studirao violu i dirigiranje a danas živi u Budimpešti. Nastupio je u dvostrukoj ulozi dirigenta i solista na violi u njemu posvećenoj Suiti u starom stilu suvremene bugarske skladateljice Dobrinke Tabakove. Koncert je inače počeo antologijskom Muzikom za gudače i čembalo Frane Paraća sa solistom Franjom Bilićem, a završio Četvrtom simfonijom u f-molu Petra Iljiča Čajkovskog.Iznimno pogođen ratnim zbivanjima u svojoj domovini, Maxim Rysanov je uoči zagrebačkog koncerta izjavio: „Otkad sam saznao za rat, prvi tjedan doslovno nisam mogao ništa raditi. Nisam se mogao pripremati ni za ovaj koncert. Stalno sam čitao vijesti, bio anksiozan, nisam mogao spavati. Neprestano razgovaram s obitelji. Neki od njih, kao i moja majka, u posljednjem trenutku pobjegli su iz Kijeva na zapad. Iskreno se nadam da će neki sporazum ipak biti postignut i da će sve to zlo uskoro završiti.“
Unatoč tome, koncert je bio uspješan, a počeo je Muzikom za gudače i čembalo koju je ugledni hrvatski skladatelj Frano Parać (1948) napisao 1983. za Zagrebačke soliste na čelu s Tonkom Ninićem i za čembalisticu Višnju Mažuran. To odlično djelo, zahvaljujući emotivnom izričaju, jasnoći i jednostavnosti punoj skladne zvučne atmosfere, steklo je status nadasve komunikativne i rado izvođene skladbe za sva vremena. To je potvrdila i ova pažljivo vođena i studiozna izvedba svih sudionika na čelu sa sjajnim solistom Franjom Bilićem, diplomiranim učenikom čembala u klasi Višnje Mažuran i Pavla Mašića na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, gdje je ujedno stekao i diplomu dirigiranja u razredu prof. Mladena Tarbuka.Vrsni čembalist Franjo Bilić sudjelovao je u nastavku koncerta i u izvedbi Suite u starom stilu za solo violu, gudački ansambl i čembalo suvremene bugarske skladateljice Dobrile Tabakove. Djelo je posvećeno upravo Maximu Rysanovu, koji ga je i praizveo 2007. u Moskvi, a sada je prvi put izvedeno i u Hrvatskoj. Podnaslov skladbe Dvorska luda Amareu anagramom i arhaičnim prizvukom otkriva posvetu slavnom francuskom baroknom skladatelju Jeanu Philippu Rameau, te zrcali svakodnevni život aristokracije 18. stoljeća (lov, vrtne svečanosti, ples i zabavu) u okružju obilja i raskoši, što se sugerira i u naslovima pojedinih stavaka. Maxim Rysanov je majstorski izveo solističku dionicu, lijepim tonom, tehnički besprijekorno i vrlo muzikalno. Potvrdivši svoj ugled „jednog od najcjenjenijih violista u svijetu“ potaknuo je i ostale glazbenike na skladnu i angažiranu suradnju.
Dok je u prvome dijelu koncerta SO HRT-a nastupio u smanjenom sastavu, na kraju je u izvedbi Četvrte simfonije u f-molu Petra Iljiča Čajkovskog zasjao u punom sastavu. To autorovo remek-djelo posveta je najboljoj prijateljici i pokroviteljici Nadeždi von Meck, te odražava njegovu duševnu borbu sa sudbinom u kritičnoj fazi života. To je njegova prva velika simfonija prekrasnih tema koje su pojedini solisti i dionice odlično donijeli, s iznimkom neujednačenih rogova u eksponiranoj početnoj sudbinskoj temi, dok su se u ponovljenoj verziji na kraju ipak iskupili. Maestro Rysanov ostvario je nadahnutu i zaokruženu izvedbu u cjelini s pažljivom dinamikom, naročito u pijanu, profinjenim izričajem, dojmljivim gradacijama i uzbudljivim optimističnim Finalom u poletnom tempu.
© Višnja Požgaj, KLASIKA.hr, 16. ožujka 2021.
Koncert izveden: 13. ožujka 2022.
Program:
Frano Parać: Muzika za gudače i čembalo
Dobrinka Tabakova: Suita u starom stilu
Petar Iljič Čajkovski: 4. simfonija u f-molu, op. 36
Piše:
Požgaj