Magična izvedba beskompromisnog glazbenika izrazite i istančane muzikalnosti
Barokni festival 2022., Berlin; Johann Sebastian Bach: Goldberg varijacije, Jean Rondeau, čembalo, Komorna dvorana Berlinske filharmonije
-
U glazbenoj paleti korizmenoga vremena, u zapadnom civilizacijskom krugu obilježenog Kristovom mukom i njezinim obradama u glazbi, posebno mjesto zauzimaju izvedbe velikih Bachovih pasija, uglazbljenih na tekstove evanđelista Mateja i Ivana. Barem u europskome kontekstu, ma koliko sekularan u međuvremenu postao, publika najčešće ima prilike čuti Matthäus- i Johannes-Passion u Velikome tjednu. A tko imalo poznaje opus lajpciškog kantora, zna da je jednako veličanstven u djelima koja zahtijevaju glomazan izvođački aparat kao i u skladbama za jednog glazbenika i jedan instrument. A upravo je takvo, naizgled jednostavno ali veličanstveno djelo Arija s trideset varijacija, skladba koja je ponijela ime Goldberg varijacije, kojom je u sjajnoj izvedbi francuskoga čembalista mlađe generacije Jeana Rondeau započela glazbena korizma u glavnome gradu Bachove domovine.Rođeni Parižanin Jean Rondeau uspio se već prije tridesetog rođendana profilirati kao jedan od vodećih europskih čembalista današnjice. Pomalo ekstravagantnoga stila, Rondeau ostavlja dojam potpunog glazbenika, što u potpunosti razumijemo kad iz glazbenikova životopisa doznamo da se bavio i muzikologijom, dirigiranjem, skladanjem i džezom. Veliko iskustvo stisnuto u relativno malo godina rezultiralo je zrelim i samosvjesnim izvođačem koji se upustio u jedno od najzahtjevnijih djela literature za instrument s tipkama, počastivši publiku diljem Europe turnejom na kojoj izvodi Bachove Goldberg varijacije. Berlinska publika došla je na red u nedjelju, 13. ožujka 2022., u Komornoj dvorani Berlinske filharmonije.
Nedjeljno poslijepodne, vjerojatno najspokojniji dio tjedna, bio je pravi trenutak za pročišćenje Bachovom glazbom. A Goldberg varijacije u izvedbi mladića koji muzicira kao da ima sve vrijeme ovoga svijeta ispred sebe, i to upravo za izvedbu Bachovih varijacija, nisu mogle biti učinkovitiji melem za slušatelje ranjene pandemijama i virusima, ratovima i dronovima, vijestima i društvenim mrežama. U dvorani amfiteatralnoga tipa s decentnom rasvjetom, koja je omogućavala da glazbenik tek povremeno baci oko na note ispred sebe, preko sat i pol nije se čulo ništa osim sjajno balansiranoga zvuka čembala. Od trenutka kada je Jean Rondeau započeo svirati ariju tj. temu, u dvorani više nije postojao nitko osim čembalista i Johanna Sebastiana Bacha.
Rondeau je beskompromisan tip glazbenika, izvođač koji u potpunosti uranja u svaku od trideset varijacija, vodeći slušatelja kroz putovanje od trideset postaja križnog puta uokvirenog dvjema temama. Najveća vrlina ovoga glazbenika je izrazita i istančana muzikalnost, koja je conditio sine qua non izvedbe. Tehnika, dinamike, tempa, pauze i sve što se dogodilo u preko sat i pol izvedbe bilo je podređeno jednom i jedinom cilju – muzikalnosti, koje glazbeniku nimalo ne nedostaje. U tom kontekstu ne iznenađuje činjenica da je mladi Parižanin posebno suptilno oblikovao tri varijacije u molu, tri mala remek-djela koja sadrže dovoljno glazbe za samostalan koncert.
Instrument tehničkih mogućnosti kao čembalo podrazumijeva dinamička ograničenja, zbog čega je Rondeau pažljivo osmislio kontraste u tempima između pojedinih varijacija. Ukratko, Rondeau nije projurio djelom, ostavljajući na publiku utisak prvoklasnog virtuoza. Dapače, glazbenik većinu varijacija svira u bitno sporijim tempima nego što je slušateljstvo naviklo čuti, što izbija na vidjelo već od arije, u Rondeauovoj izvedbi nimalo galantne sarabande. Izvođač ariju izvodi kao da nad notama stoji oznaka grave, odijevajući uvodni stavak u ruho pučkog korizmenog napjeva. A onda kreće niz od trideset različitih ugođaja i poigravanja s baroknom polonaiseom (1. varijacija), pastoralom (3. varijacija) i gigueom (11. varijacija), da bi prvi dio skončao 16. varijacijom u stilu francuske uvertire. U drugom se dijelu slušatelj susreo s menuetom (19. varijacija), sarabandom (26. varijacija) i tokatom (29. varijacija), ali i sve slobodnijim tonalitetnim odnosima koji će pred kraj djela potpuno izmaći kontroli baroknog cikličkog djela. Naravno, uspio je glazbenik pokazati svu svoju tehničku bravuroznost, no ona nije bila u prvom planu izvedbe. U prvom je planu bila samo i jedino glazba.
Ponovni nastup arije, teme kojom Goldberg varijacije i završavaju, Bach i Rondeau pripremili su postepeno, kako bi slušatelju olakšali povratak u vanjski svijet i spoznaju da je niz od 32 varijacije završio. U interpretaciji suptilnoga glazbenika kakav je Jean Rondeau veliko Bachovo djelo zvučalo je magično i bezvremensko, kakav je i cijeli njegov opus.© Domagoj Marić, KLASIKA.hr, 22. ožujka 2022.
Program:
Johann Sebastian Bach: Goldberg varijacije BWV 988
Piše:
Marić