Idealan spoj poezije i glazbe u skladnoj vokalno-pijanističkoj izvedbi
CD album Franjo Krežma LIEDER – Nach Gedichten von Heinrich Heine und Nikolaus Lenau, Nataša Antoniazzo, mezzosopran, Mia Elezović, klavir, Antes Edition
-
Vrsna hrvatska mezzosopranistica Nataša Antoniazzo svoje je pjevačko djelovanje s velikim žarom posvetila interpretacijama lieda. Sa suradnicom – pijanisticom Mijom Elezović, izdala je do sada tri albuma solo-popijevki. Na prvome su djela Ludwiga van Beethovena, Franza Schuberta, Roberta Schumanna, Franza Liszta, Petra Iljiča Čajkovskog, Huga Wolfa i Albana Berga, na drugom pod naslovom Das Kroatische Kunstlied nalaze se djela hrvatskih autora Ferda Livadića, Ivana Padovca, Vatroslava Lisinskog, Ivana pl. Zajca, Dore Pejačević, Blagoja Berse i Franje Krežme, a na trećem isključivo Krežmine solo-popijevke.
Ovaj posljednji album posebno je važan, jer sadrži dvadeset pet solo-popijevki na stihove Heinricha Heinea, Nikolausa Lenaua, Oscara von Redwitza i Johanna Wolfganga von Goethea, od kojih je dvanaest već objavio sam Krežma u Beču, a Nataša Antoniazzo ih je redigirala prema autorovim rukopisima pohranjenima u arhivu HGZ-a, te dodala još trinaest koje su prvi put objavljene i praizvedene u studenom 2020. u HGZ-u na koncertnom predstavljanju tog dragocjenog notnog izdanja u nakladi Zagrebačkog Društva Hilarion, koje je priredila i uredila naša umjetnica.
Valja podsjetiti da je Franjo Krežma bio čudo od djeteta. Rođen 1862. u Osijeku, počeo je svirati violinu već u četvrtoj godini u Glazbenoj školi HGZ-a u razredu Đure Eisenhutha. Studij je nastavio na Bečkom konzervatoriju, gdje je diplomirao 1875., a na koncertnom podiju nastupa od osme godine – najprije u domovini a potom diljem Europe, najčešće uz klavirsku pratnju svoje nešto starije sestre Anke. Svi su se divili njegovoj virtuoznosti, muzikalnosti i talentu. Nažalost, imao je nesreću koja je prekinula njegovu blistavu karijeru. Nakon jednog nastupa u Frankfurtu, od propuha je dobio upalu uha koja je uzrokovala meningitis a 1881. i smrt u 19. godini. Kasnije su njegovi posmrtni ostaci preneseni u Zagreb i položeni na groblje Mirogoj.
Uz intenzivan život ispunjen učenjem, vježbanjem, koncertnim nastupima i napornim turnejama, Franjo Krežma je u slobodno vrijeme i skladao, sa željom da se jednog dana isključivo posveti stvaranju vlastitih djela. U relativno kratkom vremenu napisao je čak stotinjak različitih kompozicija – najviše minijatura za violinu te solo pjesama, zatim gudački kvartet, nekoliko romanci, jednu simfoniju, nedovršeni koncert za violinu, tri orkestralne Uvertire, nekoliko muških zborova i crkvenih popijevki.
Objavljivanje notnog izdanja Franjo Krežma – umjetničke popijevke na stihove njemačkih romantičara važan je dokument koji pruža, naročito vokalnim umjetnicima, uvid u izvanredan opus hrvatskog lieda i priliku da ga što više promoviraju. U tome će im pomoći i studijske snimke, koje je realizirao Hrvatski radio u lipnju 2020. Ton-majstori Alan Šnajder i Božidar Pandurić te producent Vanja Lisjak obavili su sjajan posao za uglednu njemačku diskografsku kuću Antes Edition (Label-Naxos), koja je objavila reprezentativni CD naslovljen Franjo Krežma LIEDER – Nach Gedichten von Heinrich Heine und Nikolaus Lenau. Nataša Antoniazzo mezzosopran Mia Elezović klavir.
CD sadrži 20 popijevki – 11 na Heineove stihove i 9 na stihove Lenaua, uključujući i 5 iz ciklusa Liederzyklus Schilflieder (Pjesme o trski). Popratni tekst o skladatelju sažeti je dio studije Zrinke Matić Zrelost mladenaštva –juvenilija za besmrtnost, objavljen u spomenutom notnom izdanju. Prijevod na njemački jezik potpisuje Sead Muhamedagić, a s njemačkog na engleski Debbie Hogg. Tu su i biografije umjetnica i tekstovi svih pjesama, a originalna likovna oprema djelo je fotografkinje Biljane Šimić.
Vrlo zahtjevne solo-popijevke darovitog mladog skladatelja, koje se mogu usporediti s najvećim majstorima lieda poput Schuberta, Schumanna ili Brahmsa, Nataša Antoniazzo je toplim glasom predstavila na visokoj profesionalnoj razini, s izrazitim osjećajem za razumljivost teksta, dinamičke nijanse i specifično ozračje svakog tog vokalnog dragulja ponaosob, u skladnoj suradnji s odličnom pijanisticom Mijom Elezović. Umjetnice su uspjele ostvariti idealnu cjelinu otkrivši dubinu te poezije, kao što je i skladatelj to učinio svojom prekrasnom glazbom. Poželjeti je da se i drugi umjetnici povedu za tim svijetlim primjerom.
© Višnja Požgaj, KLASIKA.hr, 8. travnja 2022.
Piše:
Požgaj