Osobit doživljaj izgubljenih concertina u skladateljevu rodnom gradu
Varaždinski komorni orkestar, Petrit Ҫeku, gitara i umjetničko vodstvo, Velika koncertna dvorana HNK-a u Varaždinu
-
Varaždinski komorni orkestar (VKO) tradicionalno za svoje koncerte, koje održava u Velikoj koncertnoj dvorani HNK u Varaždinu već 28. sezonu, primjenjuje vrlo dobro osmišljenu formulu koja se doista potvrđuje kao dobitna kombinacija. Naime, za svaki od koncerata, a ostvaruje ih pet do šest svake sezone, VKO poziva nekog uglednog solistu kojemu je onda povjereno i umjetničko vodstvo za konkretni program. Solisti su dakako afirmirani glazbenici koji muziciraju na različitim instrumentima, pa je u skladu s njihovim specijalizacijama koncipiran i program za pojedini koncert. Takva organizacija osigurava raznolikost programa, kao i dolazak u Varaždin glazbenika koji uz izvođenje pojedinih solističkih koncerata istovremeno i umjetnički oblikuju interpretacije odabranih djela, dakle vode, točnije dirigiraju izvedbama. Odličan primjer suradnje s pozvanim solistom bio je postignut i na 4. koncertu tekuće sezone 2021/2022., održanom 4. travnja, na koji je VKO kao gosta i umjetničkog voditelja pozvao gitarista Petrita Ҫekua.U životopisu glazbenika, koji se proslavio tijekom dosadašnje solističke karijere, zapisan je sud američkog glazbenog kritičara Colina Coopera prema kojemu je Petrit Ҫeku „solist visokih mogućnosti“. Da je tome tako i da je umjetnik koji je diplomirao u razredu Darka Petrinjaka na Muzičkoj akademiji Sveučilišta u Zagrebu i usavršavao se na Konzervatoriju Peabody u Baltimoreu (SAD), dokazao je gitarist Petrit Ҫeku već nebrojeno puta i dobro je znano da ga publika i ne samo u Hrvatskoj izuzetno rado sluša i uživa u njegovom tehničkom umijeću i izuzetnim umjetničkim sposobnostima. Ali, nema omiljeni gitarist samo visoke mogućnosti u odnosu na svoj instrument, bravuru i lijepi ton. Da je dijapazon njegovih mogućnosti, zahvaljujući visokoj razini glazbeničke nadarenosti, i mnogo širi, dokazao je upravo na koncertu održanom u Varaždinu.
Najava da će s VKO nastupiti gitarist Petrit Ҫeku bila je osobiti mamac za slušatelje, pa je lijepo obnovljena Velika koncertna dvorana HNK u Varaždinu te večeri bila posjećenija nego što je to inače slučaj i na koncert su došli mnogi ljubitelji klasične glazbe, dakako najviše dobri poznavatelji samoga soliste. Tako i njegov profesor Darko Petrinjak, kao i drugi ugledni zagrebački gitarist i profesor na Muzičkoj akademiji u Zagrebu István Rómer, nisu žalili trud doputovati u Varaždin. Podatak da su dvojica starijih gitarista sve do nedavno nastupali kao Zagrebački gitarski trio (što je nažalost preranom smrću trećega člana Gorana Listeša prekinuto), a da je Petrit Ҫeku član također odlično afirmiranog gitarskog trija Elogio (u kojemu je Petrit predstavnik svojeg rodnog Kosova, a s njim nastupaju još i Pedro Ribeiro Rodrigues kao predstavnik Portugala i Tomislav Vukšić kao predstavnik Hrvatske) dokaz je brige za afirmaciju gitare jednako kao solističkog instrumenta i kao glazbala u komornom muziciranju.
Kao umjetnički voditelj koncerta Petrit Ҫeku je za program odabrao četiri skladbe i to svoju prilagodbu za gitaru Koncerta u Es-duru za obou i gudače Vincenza Bellinija, svoju obradu za gitaru i gudače Sonate u a-molu, D.821 – Arpeggione Franza Schuberta te Premier Concertino i Second Concertino za gitaru i gudački kvartet Ivana Padovca u prilagodbi orkestralne pratnje koju je izradio Darko Petrinjak. Moguće je reći – vrlo lijep, zanimljiv i tek rijetko, u slučaju Padovčevih concertina i prvi put izvođeni repertoar, u kojemu je gitara solistički instrument.
Bilo je nadasve simpatično i lijepo vidjeti visokog i vitkog Petrita Ҫekua kako sjeda ispred orkestra na stolicu okrenut leđima publici i dirigirajući uvodi svaku izvedbu budući da djela započinju orkestralnim uvodima. U trenutku nastupa u solističkoj ulozi okretao se publici i, dakako sve napamet, interpretirao odabrane koncertne skladbe. Dakle, riječ je o gitaristu izuzetne koncentriranosti, nepogrešive memorije, osobite lakoće komuniciranja s gudačkim orkestrom, te dakako oduševljavajuće tehničke virtuoznosti i umjetničke osobnosti. Djela koja pripadaju romantičnom razdoblju – odlikuje ih prema tome na prvome mjestu izražajna melodioznost te uhu najšireg slušateljstva bliske, ugodne i mile harmonije, nizala su se prekidana tek glasnim i dugim pljeskom. Bez pauze, slušali smo talijansku belkantističku umilnost Bellinijeva koncerta, bravurozni slijed triju stavaka Schubertove sonate u izvorniku pisane za instrument arpeggione koji je tek kratko bio u uporabi, a onda Varaždincima osobito dragi susret s dva Padovčeva concertina.
Padovčeva dva „mala koncerta“, koje je varaždinski skladatelj posvetio svojem instrumentu – gitari, na kojoj je bio priznati virtuoz i za vrijeme boravka u Beču slavljeni solist, namijenjena su u izvorniku gitari i gudačkom kvartetu. Ta se dva concertina smatralo izgubljenima, ali su partiture srećom nađene u ostavštini bečkog gitarista, pedagoga i izdavača gitarskih skladbi Karla Scheita tijekom 20. stoljeća, a onda i u izvornoj verziji za gitaru i gudački kvartet izvedena 2008. godine (Darko Petrinjak s Gudačkim kvartetom Rucner). Petrinjakova prilagodba za orkestralnu pratnju nastala je na Ҫekuovu inicijativu i u Varaždinu prvi put predstavljena javnosti. Za Varaždince je to stoga bio osobiti doživljaj i posebno dragi susret s glazbom sugrađanina iz 19. stoljeća. Osim toga, Padovec je svoja dva concertina skladao za u njegovo vrijeme uobičajenu terc gitaru koja je bila korištena u komornoj glazbi. Za izvedbu za VKO i Petrita Ҫekua obradio je Darko Petrinjak dva skladna trostavačna koncertića za standardnu gitaru kakvu se danas koristi, transponirajući dionice za tercu niže i prilagodivši sastav gudačkog kvarteta gudačkom orkestru koji uključuje i kontrabas.
Oduševljenje i pljesak bili su nakon svake skladbe glasni i dugotrajni, da bi se nakon glazbe Ivana Padovca prolomio doista gromoglasni pljesak koji se nije zaustavljao. Dakako, Petrit je izveo još i dodatak iz ostavštine Varaždinca Ivana Padovca, a pljesak se zaustavio tek nakon više poklona i to u trenutku kada je slavljeni gitarist Petrit Ҫeku na podij došao bez svojeg instrumenta. Dakle, bio je to definitivni kraj koncerta i oproštaj od solista čiju će suradnju s VKO varaždinska publika itekako rado pamtiti.
© Zdenka Weber, KLASIKA.hr, 8. travnja 2022.
Koncert izveden: 3. travnja 2022.
Program:Vincenzo Bellini:
Koncert u Es-duru za obou i gudače (Prilagodba gitarske dionice Petrit Çeku)
Risoluto allegro
Larghetto cantabile
Allegro poloneseFranz Schubert:
Sonata u a-molu, D.821 Arpeggione (Obrada za gitaru i gudače Petrit Çeku)
Allegro moderato
Adagio
AllegrettoIvan Padovec:
Premier Concertino za gitaru i gudački kvartet (Prilagodba Darko Petrinjak)
Allegro moderato
Andante
Rondo: AllegrettoSecond Concertino za gitaru i gudački kvartet (Prilagodba Darko Petrinjak)
Allegro moderato
Andante sostenuto
Polacca
Piše:

Weber