Duboko razumijevanje partiture, savršen dosluh i elegantni sklad

Zagrebački kvartet, posljednji koncert sezone 2021/2022., Vjeran Ježek, truba, Novinarski dom u Zagrebu

  • Profesionalno, pametno, muzikalno i svjetski možda su najprikladnije riječi uz nastup Zagrebačkoga  kvarteta koji se od ove koncertne sezone oprostio na najbolji mogući način u subotu, 28. svibnja u dvorani Novinarskog doma u Zagrebu. Čuli smo skladbe Joaquina Turine, Johanna Baptista Georga Nerude i Antoňina Dvořaka, a gost je bio trubač Vjeran Ježek.

    Najstariji hrvatski gudački kvartet i najstariji naš komorni ansambl, Zagrebački kvartet djeluje gotovo neprekidno od 1919. godine, a danas ga čine Martin Krpan i Davor Philips, violine; Hrvoje Philips, viola i Martin Jordan, violončelo. Možemo slobodno reći da je ansambl upravo u ovom sastavu doživio jedno od svojih najkvalitetnijih izdanja.

    Raspored je bio složen zanimljivo i efektno. Koncert je otvoren izvedbom Molitve toreadora, op. 34  Španjolca Joaquina Turine koji ju je izvorno napisao za kvartet lutnji 1925. te kasnije preradio za gudački kvartet. Jedna od najpoznatijih Turininih skladbi vješto spaja elemente španjolske tradicijske glazbe s utjecajima francuskog impresionizma, uz meditativni ugođaj naglašen uglavnom dubljim, tamnijim registrima gudača. Šteta je što je šum klimatizacije Novinarskog doma narušio dostojanstvenu suzdržanost ovog djela, no četvorica se glazbenika nisu dala omesti u proživljenom i profinjenome muziciranju. Turinina Molitva djelo je bez tehničkih i dinamičkih ekstrema, ali snažne ugođajnosti. Itekako su to dobro shvatili naši gudači, koji su nam uz ljepotu tona, bez slučajnih zvukova gudala i žica, pažljivo se osluškujući, pružili vrlo emocionalnu, ali preciznu i usklađenu interpretaciju.

    Uslijedila je izvedba Koncerta za trubu i gudače u Es-duru u nas gotovo nepoznatog češkog skladatelja iz razdoblja ranoga klasicizma Johanna Baptista Georga Nerude. Ovo djelo ne odskače od tipičnih koncertantnih skladbi tog perioda, no solistu pruža priliku da pokaže virtuozitet i muzikalnost. Tu je priliku sjajno iskoristio Vjeran Ježek, trubač koji živi u Njemačkoj, gdje je izgradio uspješnu izvođačku i pedagošku karijeru. Glazbenik je to koji svira sa sigurnošću i lakoćom, trubač lijepog, čistog i preciznog tona, suverene tehnike, velike muzikalnosti te s izrazitim osjećajem za dinamiku i fraziranje.

    Vrhunac večeri bila je izvedba 13. gudačkoga kvarteta u G-duru, op. 106  Antoňina Dvořaka. Za razliku od djela koja smo dosad čuli, riječ je o jednom od  velikih repertoarnih kvarteta koje publika dobro poznaje, što pred izvođače postavlja dodatni zadatak da ga učine novim i zanimljivim. Strast koju su u njega unijeli – kako Zagrebački kvartet kao cjelina, tako i svaki pojedini njegov član, svakako je bila originalna i jedinstvena, no ni na trenutak nije narušila preglednost forme, jasnoću svakog motiva i potpunu usklađenost razmišljanja četvorice glazbenika. Martin Krpan violinist je prekrasnog, zvonkog tona, a kao vođa ansambla autoritativan je, ali nenametljiv; njegovo muzikalno i pametno vodstvo potiče ostale članove ansambla da daju svoj maksimum, a gusto glazbeno tkivo Dvořakova Kvarteta bilo je za to idealan poligon. Violončelo Martina Jordana jednako je dobro zvučalo u basovskoj potpori kao i u pjevnim dijalozima s ostalim gudačima, a za  braću Philips – violinista Davora i violista Hrvoja, teško je naći dovoljno pohvalnih riječi: ovu bi dvojicu glazbenika na unutarnjim dionicima poželio svaki gudački kvartet. No najvažniji u ovoj izvedbi bili su duboko razumijevanje partiture, savršen dosluh i elegantni sklad, kojima je Zagrebački kvartet zasluženo izazvao uzvike odobravanja oduševljene publike.

    © Alenka Bobinsky, KLASIKA.hr, 29. svibnja 2022.

    Koncert izveden: 28. svibnja 2022.

    Program:

    Joaquín Turina: La oración del torero, op. 34

    Johann Baptist Georg Neruda: Koncert za trubu i gudače u Es-duru (Vjeran Ježek, truba)

    Antonín Dvořák: 13. Gudački kvartet u G-duru, op. 106, B.192

Piše:

Alenka
Bobinsky

kritike