Velika glazbena suradnja

Simfonijski orkestar učenika Glazbene škole Ravensburg i Glazbene škole u Varaždinu, Mješoviti zbor Glazbene škole u Varaždinu, Dječji zbor starijeg uzrasta Glazbene škole u Varaždinu, Chorus Angelicus, Harald Hepner, dirigent, varaždinski Korzo



  • Sada već tradicionalna suradnja glazbenih škola u pobratimljenim gradovima – njemačkom Ravensburgu i hrvatskom Varaždinu, rezultirala je ove godine dvama izvedbama doista spektakularne The Queen Symphony Tolga  Kashifa i to 23. travnja u Evangeličkoj crkvi u Ravensburgu u sklopu proslave 50. obljetnice postojanja Glazbene škole u Ravensburgu i 18. lipnja na prostranom varaždinskom Korzu. Četrdesetak učenika Glazbene škole u Ravensgurgu s gudačkim i puhačkim orkestrom kao i mješovitim i dječjim zborom Glazbene škole u Varaždinu i članovi varaždinskog zbora Chorus Angelicus susrelo se prvo u travnju na Classic kampu u Ravensburgu kako bi zajedničkom izvedbom uveličalo proslavu polustoljetnog postojanja tamošnje glazbene škole, a potom su se svi ponovno našli u Varaždinu kako bi u spektakularnoj atmosferi open-air koncerta tisućama Varaždinki i Varaždinaca predstavili rezultat svojeg zajedničkog glazbenog projekta.

    Za izvedbu je odabrana The Queen Symphony u Londonu 1962. godine rođenog skladatelja tursko-ciparskog podrijetla Tolga Kashifa. Budući da je u okviru prošlogodišnjeg zajedničkog projekta glazbenih škola iz Varaždina i Ravensburga bila izvedena Kashifova The Genesis Suite koja se temelji na progresivnoj rock-glazbi sastava Genesis, očito ne treba čuditi da je pozornost ponovno posvećena skladateljskom radu autora koji u Velikoj Britaniji, pa i mnogo šire, uživa znatan ugled i čije je djelovanje povezano s afirmiranjem rock-glazbe u okvirima glazbenih oblika iz domene klasičnog promišljanja.

    Bez pretenzija dublje muzikološke analize Kashifove simfonije čijih se šest stavaka temelji na desetak dobro poznatih melodija rock-grupe Queen, uključujući i Bohemian Rhapsody, We Will Rock You, We Are the Champions, Who Wants to Live Forever, Love Of My Life, Another One Bites The Dust i Killer Queen, dakle na za rock-glazbu zainteresiranim slušateljima dobro poznatim pjesmama Freddia Mercurya iz 1970-ih godina, moguće je ipak upozoriti na izvjesnu paralelu. Naime, ako su u prošlosti europske glazbene produkcije kao melodijska polazišta bili korišteni primjerice gregorijanski korali kao „matrice s određenom porukom“, vjerojatno je da skladatelju 21. stoljeća za polazište inspiracije posluže melodijski uzorci suvremenijeg datuma. Tako se uz Kashifovu simfoniju navodi Mercuryeva želja „da ljudi stvore vlastitu interpretaciju njegovih pjesama“. Eto, Tolga Kashif upravo je to učinio radeći dvije godine na pisanju svojeg višestavačnog djela u kojemu koristi veliki simfonijski orkestar, mnogočlani mješoviti zbor, u drugom stavku Allegretto-Allegro scherzando-Tranquillo daje solističku ulogu klaviru a u trećem koji je tradicionalni Adagio solistički ističe violinu i violončelo. Sve u skladu s tradicijom.

    U svakom slučaju The Queen Symphony za izvedbu je vrlo zahtjevna  partitura, orkestralni glazbenici imaju pred sobom na pultu mnogo ispisanih nota, a i mnogočlani zbor mora se potruditi želi li odgovoriti svim postavljenim zahtjevima. Djelo je prvi put izvedeno 6. studenog 2002., kada je s Royal Philharmonic Orchestra u Royal Festival Hallu u Londonu ravnao autor i do sada je doživjelo više očito uspješnih izvedbi. U taj niz svakako ulazi i ona koju smo imali priliku doživjeti u Varaždinu.

    Međutim, osim svih značajki koje Kashifova The Queen Symphony kao glomazna vokalno-instrumentalna tvorevina s prepoznatljivim rokerskim uzorcima može imati za današnje mlade glazbenike, te napose za vrlo široke slušateljske slojeve, u konkretnom se slučaju kao posebna vrijednost ističu i neki vanjski elementi. Naime, odlična suradnja dviju Glazbenih škola – jedne iz Njemačke stare tek 50 i druge iz Hrvatske sa 190-godišnjom tradicijom, jer susreti mladih iz različitih država i naroda i njihova suradnja u nekom zajedničkom projektu uvijek nose pozitivni predznak. A kada je pokretački motiv zajedničko muziciranje, k tome još sa ciljem izvedbe tako opsežnog djela koje tehnički svakako zahtijeva ulaganje truda i napora ali glazbeno ne opterećuje, moguće je pretpostaviti da su svi sati i dani provedeni zajedno bili ugodni i ispunjeni zadovoljstvima.

    Dakako dirigent Harald Hepner, koji je i ravnatelj Glazbene škole u Ravensburgu, imao je pune ruke posla, ali nije bio sam budući da su mu u pripremama znatno pomagali profesori Glazbene škole u Varaždinu – voditeljica zbora Dada Ruža, voditeljica dječjeg zbora starijeg uzrasta Rosana Cepanec Dugandžić, voditelj zbora Chorus Angelicus Anđelko Igrec, kao i za orkestralne dionice gudača Dada Ruža i za orkestralne dionice puhača Nikola Novak. Uopće, Varaždin se iskazao u gostoprimstvu i odazivu na koncert, varaždinski gradonačelnik Neven Bosilj, varaždinski župan Anđelko Stričak te pogotovo ravnatelj Koncertnog ureda u Varaždinu Raymond Rojnik, svi su uprli sve potrebne snage da projekt uspije i da The Queen Symphony Tolga Kashifa čuju tisuće građanki i građana nekadašnjeg Kraljevskog grada. Jer, kao što se već netko u osvrtu našalio, simfonija koja u nazivu nosi riječ „kraljica“, dobro je pristajala uz grad s kraljevskom tradicijom a u kojemu je ovako spektakularno prvi put predstavljena u Hrvatskoj.

    Bez dvojbe, cijela je priča svakako vrlo lijepa jer, kao što je u najavi događaja izjavio varaždinski gradonačelnik Neven Bosilj, ona „povezuje gradove prijatelje Varaždin i Ravensburg, naše glazbene škole, a također i Grad Varaždin i Varaždinsku županiju. Grad daje resurse i naše Korzo gdje će se održati manifestacija, a Županija koja je osnivač Glazbene škole, daje sve ove fantastične izvođače. Koncertni ured je organizator, a tu je i Chorusangelicus. Čak 230 izvođača nastupa na pozornici, a osigurali smo 800 sjedećih mjesta, još 300 mjesta na tribinama, i bar još 1000 stajaćih mjesta. U ovom spektaklu moći će uživati više od 2000 ljudi.“ Zbilja se tako i dogodilo. Publike je bilo u tisućama, a simfoniju temeljenu na poznatim pjesmama grupe Queen građanstvo je ispratilo ovacijama. Pljeskalo se dakako i među stavcima, ali bit će iz pukog oduševljenja(!).

    Ravnatelj Koncertnog ureda Raymond Rojnik izjavio je u povodu varaždinske izvedbe: „Za varaždinsku kulturu najvažnije je da postoje dionici te kulture. Ta djeca, ti učenici, mladi su najvažniji dionici kulture i s najvećom perspektivom. Svjedok sam dvadesetogodišnje suradnje Ravensburga i Varaždina i ovo je kruna naše suradnje na području kulture.“

    Za kraj još i mišljenje ravnatelja Glazbene škole u Varaždinu Davora Matačića: „Kad uzmemo u obzir da je i ova školska godina dijelom bila još uvijek pod epidemiološkim mjerama i da su dvije generacije učenika u umjetničkom obrazovanju nastupali i natjecali se samo online, nisu imali klasičnih produkcija, a sad će nastupiti u ovako velikom projektu, u izvedbi izuzetno kompleksne kompozicije, to samo po sebi govori o izvrsnosti glazbenog obrazovanja u Varaždinu. Tu je važno istaknuti izvrsnu suradnju institucija, našeg osnivača Varaždinske županije kojoj zahvaljujem, Gradu Varaždinu s Koncertnim uredom, i samo takva sinergija zajedničkih odnosa u pripremanju ovakvih projekata koji proizlaze iz naših samostalnih mogućnosti, može rezultirati ovakvim vrhunskim rezultatom u smislu napretka, poboljšanja uvjeta i mogućnosti za naše učenike i naše najmlađe.

    Da, bilo je spektakularno u svakom pogledu!

    © Zdenka Weber, KLASIKA.hr, 19. lipnja 2022.

    Koncert izveden: 18. lipnja 2022.

    Program:

    Tolga Kashif: The Queen Symphony

Piše:

Zdenka
Weber

kritike